Eternittag smuldre, hjælp og erfaring søges

Så har man ikke sovet alverden i nat...

Vi har for et par uger siden fået hulmursisoleret med et tilfredsstillende resultat fra den håndværker der udførte opgaven.

Derfor gik vi nu i tankerne om at få et tilbud på loftisolering, når nu håndværkerfradraget også igen er tilbage.

Derfor var samme håndværker forbi adressen lørdag for at undersøge loftet og taget.

I går fik jeg så en mail fra bossen med en pris på isoleringen. Under tjekket har bossen så konstateret at vores eternittag smuldre, og kun har begrænset levetid tilbage, ikke godt :-(

Jeg har hele aftenen læst vores tilstandsrapporten igennem og ellers set på lignende sager over nettet m.v.

Vi købte huset i 2010, eternittaget er fra 1994 (så ingen garanti, kun i 15 år) og vi har en udvidet ejerskifteforsikring.

Vedr. taget står følgende i tilstandsrapporten (ikke lavet en allonge);

Hvad er jeres råd nu?

Så har man ikke sovet alverden i nat... Vi har... Vis hele indlægget
89 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har tidligere lavet et overslag på nyt tag til mit sommerhus - med 15 gr. hældning:

Har målt det nøjagtigt op i dag.

138 m2 tagflade - Materialeprisen incl. alt ca.kr. 29.000,- ( sten, rygninger, lægter, klemlister, huntonit, isolering, taghætter, rygningsafslutninger, skotrender, tagrender m.v. )

Så kommer der arbejdsløn til vel ca. kr. 40.000,- hvis jeg selv hjælper til.

Bortskafning af asbestholdige plader ca. kr. 10.000,-

Du kan se bort fra den dyre bortskaffelse af asbestplader - men lidt koster det jo.

Måske kan du bruge det som rettesnor - jeg har regnet med Benders betontagsten herfra : 

http://
www.net2traelast.dk/pl/Tagbelægninger_Betontagsten_2_K_Palema_329.aspx

De kan efter sigende lægges ned til 15 gr. - vejer ca. 36kg/m2

Men ægte engoberet tegl er da at foretrække - men koster så også en del mere.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Bestemt en god rettesnor ;-)
Prøver lige igen. .o)

This is a tagbelægningsprisudregningsmachine.

Som giver en ca. pris på f.eks. en simpel udskiftning af de gamle tagplader!
Du kan selvfølgelig osse lege lidt med andre tagmaterialer, men så længe hverken taghældning eller spærenes bærevne kendes nytter det jo ikke meget art drømme om ædel engoberede tagsten med højstatus. (Hvilket i øvrigt osse vil være spild af penge - fordi tagfladen sikkert slet ikke kan ses fra egen parcel - endsige liggestol) .o)

http://www.dansktagteknik.dk/redir/default.asp?id=7&lang=dk
Hej

Bølgeplader fra danske Cembrit lyder til at have et noget dårligt omdømme, pga. forholdsvis kort holdbarhed.

Er der nogen der har erfaring med de tilsvarende bølgeplader som Ivarsson importerer ?
Ivarssons bølgeplader er muligvis fra Holland.

mvh
GSH

Ja, Ivarsson er væsentligt mere holdbar, så skal der eternit plader på taget, så vælg for guds skyld ivarsson.
Annonce
Skrevet af Koludabyg på 08 mar 2013 16:30
Ja, Ivarsson er væsentligt mere holdbar, så skal der eternit plader på taget, så vælg for guds skyld ivarsson.
Er der noget med at Ivarson, har et lidt andet mål, så det ikke helt kommer til at passe, i bredden i forhold til eternit pladerne.
Men vel kun aktuelt, hvis det skal passe med eksisterende udhængsbrædder eller lignende.

Ja, det er kun hvis pladerne render ud over vindskederne det er et problem, men er jo nemt at fikse via afvandingsrende, forhøjelse af vindskede + dækliste.

Ellers simpelthen ændre udhængets brede i samme forbindelse.
Teoretisk har Cembrit B6 og Ivarsson 600R samme dækningsmål.

Rent garanti har de begge 15 år. Hvor Cembrit så ligger, i flere tilfælde, på den forkerte side af de 15 år.
Så har jeg haft en tømrer forbi og givet taget et tjek. Før jeg skriver en masse, vedhæfter jeg lige flere billeder af taget. Så kan I måske kan danne jer et bedre billede af mit tag, eller hvad det nu i dag kan kaldes.

Nummer 41130760 kan måske give os et tegn på hvilke år det er fra?

Tømreren synes det var synd at der i dag er eternittag på bungalowen. Han vil vælge tagpap. Jeg selv er til decra tag, hvilket også kan lade sig gøre rent vægtmæssigt.
Læg dog tagpap på. Det er vel indbegrebet at korrekt tag på en bundgalow!!
Det der Eternittag minder meget stærkt om naboens tag, bort set fra at hans er rødt. Væk med arge lort, hvad enten du har råd eller ej.
Jeg fatter ikke hvad der får folk til, stadigvæk, at lægge Eternit på tage, rundt omkring.

Med venlig hilsen
ktm

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også