Eternittag smuldre, hjælp og erfaring søges

Så har man ikke sovet alverden i nat...

Vi har for et par uger siden fået hulmursisoleret med et tilfredsstillende resultat fra den håndværker der udførte opgaven.

Derfor gik vi nu i tankerne om at få et tilbud på loftisolering, når nu håndværkerfradraget også igen er tilbage.

Derfor var samme håndværker forbi adressen lørdag for at undersøge loftet og taget.

I går fik jeg så en mail fra bossen med en pris på isoleringen. Under tjekket har bossen så konstateret at vores eternittag smuldre, og kun har begrænset levetid tilbage, ikke godt :-(

Jeg har hele aftenen læst vores tilstandsrapporten igennem og ellers set på lignende sager over nettet m.v.

Vi købte huset i 2010, eternittaget er fra 1994 (så ingen garanti, kun i 15 år) og vi har en udvidet ejerskifteforsikring.

Vedr. taget står følgende i tilstandsrapporten (ikke lavet en allonge);

Hvad er jeres råd nu?

Så har man ikke sovet alverden i nat... Vi har... Vis hele indlægget
89 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal siges at hvis du klager over advokaten til advokatklagenævnet er det gratis, og hvis de vurdere at advokaten ikke har handlet korrekt, og skal betale af bøde til staten, kan du bagefter slæbe ham i retten med den sag i baghånden, så kan retten næsten ikke give advokaten ret.. NÆSTEN IKKE!!

Du kunne også tage fat i advokaten og sige du agter og klage til advokatklagenævnet, så kan det jo være han vil lave en aftale med dig om en delvis betaling, man ved jo aldrig..
Du kan i dag, uden videre, købe betontagsten for 50 kr. pr. m2 og teglsten for 100 kr. pr. m2.
Eternit koster 100-130 kr pr. m2, men det kræver så nogle flere lægter og omlægning af dem der sidder nu.
Jeg ville i dag, som i 1995, aldrig nogen sinde lægge eternittag op. Især ikke når jeg ser, hvorledes min nabos tag, også fra 1995, er ved at smuldre væk.
Det er ikke værre, end at man sagtens selv kan lægge et traditionelt tag, hvis man er lidt lærenem.
Kig evt. ind på Koludabygs hjemmeside. Det er en prægtig side at blive klog af.

Med venlig hilsen
ktm

http://www.dansktagteknik.dk/redir/default.asp?id=7&lang=dk

De nye eternit plader er sprøjtet med silikone. der gør at vand og alger/mos preller af. så de holder bedre. og er en billig løsning.

men ville vælge tagpap, hvis jeg var dig!

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

Skrevet af ktm på 06 mar 2013 17:52
Du kan i dag, uden videre, købe betontagsten for 50 kr. pr. m2 og teglsten for 100 kr. pr. m2.
Eternit koster 100-130 kr pr. m2, men det kræver så nogle flere lægter og omlægning af dem der sidder nu.
Jeg ville i dag, som i 1995, aldrig nogen sinde lægge eternittag op. Især ikke når jeg ser, hvorledes min nabos tag, også fra 1995, er ved at smuldre væk.
Det er ikke værre, end at man sagtens selv kan lægge et traditionelt tag, hvis man er lidt lærenem.
Kig evt. ind på Koludabygs hjemmeside. Det er en prægtig side at blive klog af.

hvis det skal være betontegl eller teglsten, skal der så lige regnes efter om det kan bære det tungere tag..
Annonce
Tegl eller tagpap ville jeg også anbefale.

Hvilket et af dem kommer an på hvad der passer bedst på huset, men personligt ville jeg vælge tegl til tag over hovedet hos mig selv...
Nu fremgår det jo så at det er en bungalow det handler om.

Med relativt lille taghældning og formodentlig en spær-konstruktion der kun lige akkurat kan bære et paptag.
Måske ligger det gamle paptag på brædder der stadig.

Skulle vi ikke høre lidt om det før alverdens forslag om tunge tagbelægninger fremsættes.

Endvidere kan det være at taghældningen er så lav at bølgetagpladefabrikantens 15 års garanti slet ikke ville have dækket under nogen omstændigheder?
Hvad er taghældningen i øvrigt?
I BBR står følgende;
Tagdækning: Fibercement, herunder asbest (bølge- eller skifer-eternit).

Så der er et gl. tag under det nuværende. I 1994 hvor det "nye" kom på havde der været fugtskader
som blev lavet.

Taghældningen vil jeg skyde på er omkring de 45 grader.
Sludder!
Prøv at finde noget andet at skyde med! :o)

Du skal bruge en stige, et vaterpas og en tommestok.

Stigen bruger du til at komme op på taget.
Vaterpasset holder du vandret og med tommestokken måler du den lodrette afstand fra vaterpassets frie ende ned til tagpladen!
Derved har du kateterne i en vinkelret trekant og kan derved udregne vinklerne i samme trekant.

Husk at du kun må gå på de vandrette samlinger på tagpladerne. Altså der hvor der er lægter underneden. Lægternes placering ses af tagpladeskruehovederne!

Når du alligeveler deroppe så tag nogle ordentlige billeder at tagfladen . Så vi kan få syn for sagn mht. pladernes tilstand og om det er B6 eller B7 plader! .o)
Jeg skal ikke gå på taget, det lader jeg fagfolk om. Kommer en tømrer forbi og vurdere hele taget, han kan så lave udregningerne :-)

For hvis taget er for ringe vil han være den første der kan give et tilbud på et nyt tag. Ellers skal jeg selvfølgelig også have andre forbi.

Hvis det vurderes at taget kan holde 5-8 år endnu, så må jeg se om jeg ikke skal vente og sparer lidt penge op ;-)
Der er yderligere 39 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også