SELVbyg + Galleri - arkitektegnet villa!

Så fik jeg oprettet lidt gallerier af mit store byggeprojekt, det findes under 'Gallerier' med navnet 'SELVbyg' - Part 1, Part 2, Part 3 osv...her har jeg postet billeder fra projektet fra start og indtil idag og meningen var så, at jeg ville fortsætte med at poste billeder gennem hele forløbet, til dem som måtte være interesserede i at følge/opmuntre mig! 

Huset blir en 1 1/2 plans villa krydret med en arkitekts kreative streg. Jeg har leveret alle skitser og idéer til min arkitekt og så har han sat det hele sammen til noget, som rent faktisk kan lade sig gøre at bygge - eller dvs at det viste sig at det ikke rigtig var til at bygge, så jeg måtte lige omkring en bygningsingeniør og have lavet stålkonstruktioner og statiske beregninger for en formue, men NU skulle det så kunne stå - UDEN at styrte sammen...! 

Huset blir på 285m2 + 65m2 dobbelt garage, så plads blir der nok af, jeg er kun mig selv jo!  Det blir et lavenergi hus og varmekilden blir jordvarme. Huset blir monteret med et genvex anlæg fra Nilan - NilAIR, som støbes ned i fundamentet, hvilket er en nødvendighed, da der ikke blir noget loft osv. Huset bygger på en meget kraftig HEB180 stålrammekonstruktion, hvilket er en nødvendighed, da der ikke blir nogle bærende vægge som går til kip til at holde tagets vægt og huset ville så styrte sammen, lidt ala en bog der står med ryggen opad. Førstesalen består af repos'er i begge ender af huset udstyret med gelænder, samt en gangbro i midten af huset, hvor man går hen over husets køkken/alrum. Hele vejen gennem husets overetage (20m), blir der udsyn til kip, og huset blir udstyret med hele 4 kviste, hvor søjle vinduerne er forlænget 2m, så de blir 5,5m høje, hvilket gør huset meget lyst og åbent...

Rumfordeling - stueplan: (plantegning kommer i galleriet, skal lige finde den )
Indgang
Hall
Bryggers/teknikrum

Seperat forældre afdeling med:
  • Soveværelse
  • Walk-In
  • Kæmpe bedeværelse med spa og dobbelt bruser
Stort åbent køkken/alrum med loft til kip 7,5m
Stort fælles badeværelse med brusebad
Kontor
Biograf
Teknikrum under trappe med genvex anlæg og centralstøvsuger

Rumfordeling - 1. sal:
Kæmpe pool lounge, hvor der er plads til poolbord, bar, lounge
2 stk. børneværelser
Man passerer køkken/alrum via en gangbro, over til en stor stue med pejs og udgang til en stor altan, hvor man har aftensolen 

Det var lidt om villa'en. Måtte nogen brænde inde med spørgsmål eller lign., så råb endelig højt... 

Gallerierne vil løbende blive opdaterede, så man kan følge lidt med i projektet!

Som sagt, så bygger jeg SELV og alt er indtil videre lavet af mig selv og det blir resten også - så her blir nok tale om en meget intimt og hyggeligt rejsegilde...hehe...  Dog blir kloark, VVS og EL lavet af fagfolk... 

 SELVBYGGER!!!

Så fik jeg oprettet lidt gallerier af mit store... Vis hele indlægget
154 svar
 Følg tråden
Der er 110 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det giver lidt ro i sjælen, når man ved at nu er taget tæt....
Fedt! Super fedt!

 Henning, Lolland

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skal til at lave de fire kviste og har i den forbindelse lige et teknisk spørgsmål...

Iflg. arkitektens tegninger er kvist siderne opbygget af (indefra og ud) 45x145mm træskellet, vindpap, afstandslister og til sidst sorte Swisspearl fiberbeton plader. 



Jeg skal jo have "inddækket" kvistene i form af underpappen, som bliver ført op ad kvist siderne, ligesom pappen på kvist taget vel også skal føres lidt ned af siderne? Burde kvist siderne ikke beklædes med en fast "skal" fx brædder eller finér, så der er noget at svejse pappen fast på...?!

Her er lige et billede af kvistene, så man kan se hvad jeg snakker om...



Jeg ville jo tro det var mere optimalt at inddække med tagpap på en løsning som lidt ala denne...?


Hvordan løser jeg inddækning omkring kviste ud fra arkitektens tegningsmateriale?? 

Eller hvordan skal kvist siderne opbygges (brædder, finér?) for at det er optimalt for en inddækning af tagpap? 

Kan være vi evt. skal have en Koluda på banen her...??

 SELVBYGGER!!!

Kunne dette være en mulighed...

8mm Swiss Pearl fiberbeton
25 x 50mm afstandslister trykimprægneret
Vindpap
(Inddækning i tagpap ca. 15cm op af kvist side)
Tagbrædder eller tag krydsfinér
45 x 145mm træskellet med isolering
Dampspærre
45 x 45mm afstandslister med isolering
25 x 100mm spredt forskalling
1 x 12mm krydsfinér
1 x 13mm gipsplader

Og en idé til afvanding? Ville en rigtig løsning være, at lave en vindskede (evt. i sort zink) på front og de to sider og så lave bagfald således, at vandet løber tilbage mod hovedtaget?

 SELVBYGGER!!!

hold da op for et flot projekt du der har gang i... jeg bliver altid imponeret over folk der gør det hele selv... cool... og godt gået.. er spændt på en færdig pris når det hele står..
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Takker mange gange! Jeg undgår helst at tænke over prisen...hehe...billigt er det ikke - selvom man bygger selv...!!

 SELVBYGGER!!!

Så fik jeg lavet de første 2 kviste, så mangler jeg lige de 2 sidste på nordsiden...







Skal til at beklæde kvistene og ville lige høre om nedenstående opbygning er iorden: ?? (her tænker jeg mest fra træskellettet og ud)

(UDVENDIG)
8mm Swiss Pearl fiberbeton
3mm gummibånd for montering af fiberbeton
12mm krydsfiner (her kommer inddækning af tagpap 15cm op af siderne)
25 x 50mm afstandslister
Vindpap
45 x 145mm træskellet med isolering
Dampspærre
45 x 45mm afstandslister med isolering
25 x 100mm spredt forskalling
1 x 12mm krydsfinér
1 x 13mm gipsplader
(INDVENDIG)

Et lille tilægsspørgsmål:
Er 12mm krydsfinér nok til siderne, når jeg har 60cm mellemrum i træskellettet?

 SELVBYGGER!!!

Hej LDS'ere!

Jeg får vinduer om 10 dage og vil gerne have have vandskuret mine vindues- og dørfalser, så jeg undgår at svine vinduerne til, når jeg skal vandskure hele huset til foråret...

Mit spørgsmål...

Der er jo udsigt til lettere frostgrader de næste dage her. Der står på min Skalcem 2000 pose, at der helst skal være 5 grader og op, når man skal vandskure. Det er en færdig farvet hvid vandskuring, så huset skal ikke males efterfølgende!

Kan jeg godt vandskure faserne alligevel (evt. blande sprit i vandskuringen eller lignende) eller er det udelukket?

Skulle der et par steder falde lidt vandskuring af, så er skaden ikke så slem, da det er en fals, som er nem lige at rep'e uden man kan se det, hvor det på en helt facade nogle gange godt kan ses lidt i form af en farveforskel.

Jeg ville meget gerne have falserne vandskuret, da jeg slipper for bøvl med at fx vandskure helt op af mine nye sorte vinduer og helt ind til den kommende fuge.

Kan jeg gøre det med temperaturer ned til frysepunktet eller hvordan skal jeg forholde mig?

Mange tak! (det haster lidt)

 SELVBYGGER!!!

Hvis ikke murværket er alt for pladdervådt, vil pudsen ret hurtigt fæstne sig og tørre/hærde noget op, især hvis du gør de tidligt på dagen i et vejr som vi har det lige nu.
Jeg har uden følgeproblemer været nødt til det, så mon ikke også du kan slippe afsted med det.
Er du meget nervøs, kunne du måske hænge en pressenning ud over områderne med ny vandskuring, men den skal jo hæftes grundigt, så den ikke rager pudsen af!

Hvis du ikke selv er klar over det, så kan jeg oplyse om, at der er en hel særlig glæde ved det, den dag, hvor man får lukket huset af med vinduer og døre og evt. kan sætte noget varme på. Bare så du ved det! 


Med venlig hilsen
ktm

 

Perfekt!!

Det var faktisk det jeg håbede på at høre!

Ja, det blir fantastisk - specielt når overpap/liste dækning blir lavet om 10 dage også! Næste glædelige "mile stone" må så være den dag hvor hele hytten blir vandskuret hvid og de sorte vinduer rigtig kommer til deres ret...!! - ej at forglemme den orange hoveddør, tror sgu ik den passer specielt godt til de røde blødstrøgne facade sten...!!

 SELVBYGGER!!!

Der er yderligere 34 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også