Hvidt stads på loftet

Hej,

Var en tur oppe på loftet.

Hist og her på brædderne under taget (tagpap) er der noget hvidt stads, men hvad er det?






Hvis jeg kommer lidt vand på fingeren (spytter på den), så kan jeg let tage det væk.

Tak for hjælpen.

Mvh. Mads
Hej, Var en tur oppe på loftet. Hist og her på... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så har tagmanden været forbi. Han fortæller at det udelukkende er mangel på isolering, i hvert fald det største problem.

Er dette udsagn ikke helt forkert? Jeg tror du får større problemer hvis du isolerer.

Jeg tror du får større problemer hvis du isolerer?

Tre fagmænd (tagmand, isolatøren, byggesagkyndig hos forsikringen) har sagt det er det der skal ske, før "klimaet" bliver normalt i loftrummet. I øjeblikket dannes der udover fugt, en del kuldebroer, og det er jo ikke så fedt.

Jeg har en masse varmespild pga. mangelfuld isolering. Og så har min dampspærre set bedre dage. I de her vinterdage, er der virkelig meget varme der møder kulden, oppe på mit tag.

Hvis problemet efterfølgende bliver forværret, ja så må de jo lave det. Evt. sætte flere ventilationer igennem taget.

Bliver lavet et nyt tjek om 2-3 mdr.







Jeg undrer mig også lidt over den anviste løsning, men jeg er ikke fagmand. Kanske en af tømrerne kan hjælpe.
Jeg undrer mig lidt over, at man ikke spekulerer over, hvor fugtigheden kommer fra. Dampspærren er en mulighed, men ellers ville jeg overveje, om emhætten har et lækkende rør, så der kommer varm og meget fugtig luft ud i luftrummet derfra.

Anyway. Du har talt med forsikringen og to andre fagfolk, så du er nok ikke helt ude af takt. Og lidt isolering til at holde på varmen er ikke så ringe endda. Det er jo lige nu der er brug for det.
Jeg ville, i dit sted, lige holde regelmæssigt kig til loftet og se om det bliver bedre/værre efter der er isoleret.

Pøj pøj med projektet.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Ja det gode er jo at de må udbedre det hvis der opstår problemer.

Men jeg synes det lyder helt galt. Når du isolerer mere så bliver dit loftrum meget koldt. Nu vil den fugt der kommer fra stuen kondensere med det samme på fx undertaget. Et u-isoleret loft er varmt, varm loft kan holde på fugten længe nok til at luften ventilers ud. Der skal altid oprettes bedre ventilation når loftrummet isoleres. En effektivt dampspærre hjælper selvfølgelig her.
Det lyder for mig som om der er nogen der går helt galt i byen her.

Der er enten en defekt dampspærre eller manglende ventilation der er problemet!

Dem har lavet taget, har vel sørget for at der er lige så meget udluftningsareal i toppen af taget som langs tagfod (eller langs graterne, da det netop er et krav i dag!

De aftegninger du har af skimmelsvampe, forsvinder ikke selv om der skulle blive tørt deroppe.

Det er et generelt problem, at der opstår skimmelsvampeangreb på undersiden af krydsfinerplader i sådanne tagrum, og derfor anbefales der tagbrædder som underlag i dag.
Der findes et BYG-Erfa blad der beskriver problemet, som ser særligt slemt ud i dit tilfælde.
Annonce
Skrevet af Orla Nautrup på 25 jan 2014 20:05
Det lyder for mig som om der er nogen der går helt galt i byen her.

Der er enten en defekt dampspærre eller manglende ventilation der er problemet!

Dem har lavet taget, har vel sørget for at der er lige så meget udluftningsareal i toppen af taget som langs tagfod (eller langs graterne, da det netop er et krav i dag!

De aftegninger du har af skimmelsvampe, forsvinder ikke selv om der skulle blive tørt deroppe.

Det er et generelt problem, at der opstår skimmelsvampeangreb på undersiden af krydsfinerplader i sådanne tagrum, og derfor anbefales der tagbrædder som underlag i dag.
Der findes et BYG-Erfa blad der beskriver problemet, som ser særligt slemt ud i dit tilfælde.
Av for satan, undskyld mit franske. Men min erfaring fra mange indlæg her på LDS siger mig, at når Orla Nautrup skriver noget, så er der stor sandsynlighed for en fuldtræffer. I dette tilfælde ligger min undren, udtrykt tidligere, helt i tråd med Orla's konklusion.

Houston, we have a problem.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Nu bliver jeg da snart lidt upasselig over denne ret gruopvækkende historie, idet jeg for nylig erstattede et nedblæst garagetag med 15 mm krydsfinerplader og tagplader ovenpå.
Meningen er så at isolere med 100 mm imellem spærene og så gips under..
Men tør jeg snart det?

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja da, selvfølgelig tør du det.

Hvis du har anvendt 15mm krydsfiner, har du sikkert også lægter på tværs, hvilket afhjælper en del af de ventilations problemer med tit har med tagpap tage.
Vækstbetingelse for skimmel er fugt. Så fjern fugten og skimmel dør. Mere isolering flytter dugpunktet, hvorfor du kan risikere at opstigende fugt - so. Følge af utæt dampspærre kondensere i isoleringen opfugter dine spær.

Skimmel er ikke dækket af din forsikring - så dybest set er de nok nærmest ligeglade med havd du gør ved problemet. De dækker kun trænedbrydende svampe og det kan man ikke beskylde skimmelsvampem for at være.

Drop efterisoleringen indtil du får lavet en tæt dampspærre :-) og får flere fisk i rygningen
Jeg har så lige i dag fået isoleret med 350 mm papiruld. "Papirmanden" sagde også til mig i dag, at der stadig skal mere ventilation til (f.eks flere fisk), det er overhovedet ikke nok det jeg har nu.

Problemet er så nu, at Tagmanden siger der er fint med ventilation (sagde han i fredags), at det kun var mangelfuld isolering  der var problemet.

Nu er jeg først forvirret. Hvad skal jeg nu gøre overfor Tagmanden??? Hjælp... takker på forhånd!

Jeg vil jo gerne have løst problemet, og ikke skal til at bruge penge på en byggerådgiver, som så kan fortælle Tagmanden problemet.

Hvad vil I gøre i min situation?

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis