Hvidt stads på loftet

Hej,

Var en tur oppe på loftet.

Hist og her på brædderne under taget (tagpap) er der noget hvidt stads, men hvad er det?






Hvis jeg kommer lidt vand på fingeren (spytter på den), så kan jeg let tage det væk.

Tak for hjælpen.

Mvh. Mads
Hej, Var en tur oppe på loftet. Hist og her på... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Og så vender du tilbage på denne tråd og holder os orienteret om udviklingen. Særligt om hvad der er for "noget hvidt stads" :o)
Det er helt klart skimmel.

Skal bare have rigeligt med luft så det kan tørre ud, så går det i sig selv igen.

Ingen videre tiltag er nødvendigt, vil du alligevel gerne smøre det med et eller andet, så giv det en gang grundingsolie tilsat fungicid, når det er tørt.
Jeg har set det 'hvide stads' mange gange og vurderer det som værende ret ufarligt, men det skal selvflg. ikke være der.

Løsningen må være, at du reducerer damptrykket i dit tagrum.
Klaringen ville være ventilation og kemikalier på undersiden af dine tagbrædder.

Der ser ud til at foregå, om ikke kondensation, så dog en vis form for fortætning på undersiden af dine tagbrædder som åbenbart er nam-nam vækstbetingelser for det 'hvide stads'.

Jeg vil vurdere, at du enten ingen dampspærre har på, eller også at den er meget dårlig udført.

Dømt ud fra dine billeder, ville jeg løfte isoleringen af og montere en ny god tæt dampspærre med klemlister på spærrene.
Og så selvflg. en mild sommerbrise i tagrummet - året rundt.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Ved at denne tråd er rimelig gl. Men Jeg har lige i dag observeret samme "problemer" med mit loftrum.



Jeg fik i juni mdr. 2013 skiftet til nyt liste tagpap og det var bare skøn. Det gjorde huset noget mere up to date, og passede med mit typehus. Skal siges jeg bor i en Bungalow år 1938, og det gl. tag var af eternit, som var ved at smuglere væk.



Tømreren og tagmanden kommer forbi i morgen og ser på det (se billeder). Tagmanden mente der skulle noget ekstra ventilationer til, så håber det er nok. Jeg har virkelig ikke erfaring med det her, så rart at kunne dele erfaringer herinde.



Grunden til at jeg opdagede "udslettet" (er mange steder deroppe), er fordi jeg har planer om at efterisolerer med papiruld, så vi kommer op på 300 mm (eller deromkring).



Manglende ventilation, og sikkert også manglende tæt dampspærre mellem loftrum og opvarmet rum.

Ser sku ikke for godt ud, at det allerede ½ år efter ser sådan ud, umiddelbart vil jeg mene at der må have været en del fugt i rummet i forvejen også, for det er godt nok gået hurtigt med den skimmel dannelse.
Annonce

Takker for kanon hurtig svar. Og så det store spørgsmål, hvad skal der gøres fremadrettet? Uden tvivl har du ret, dampspærren er "død" plus der mangler en del isolering og ventilation.



Hvordan er jeg dækket, så jeg ikke står og bliver "snydt". Gør jeg nok ikke (har tillid til dem, var hurtig om at vil komme i morgen), men hvad er mine krav overfor dem der har lavet taget?



Jeg er allerede godt i gang med at få tilbud på papiruldisolering. Regner med at få det lavet indenfor 14 dage. Selvfølgelig egen betaling.



Mere ventilation vil blive lavet senere (når sne og kulde er væk, sagde tagmanden i første omgang til mig før han har set taget "igen"), og det er vel fint nok?



Hvis/når det bliver tørt deroppe igen, så vil det vel ikke komme til at stå i en tilstandsrapport, hvis jeg vælger at sælge huset om f.eks. 5 år.



For ellers er det jo på en måde godt træls, på godt jysk.















I den slags situationer anbefaler jeg at du tager kontakt til det forsikringsselskab, hvor du har din råd- og svampeforsikring. De har erfaring med den slags, og hvis du spørger rigtigt, så vil de sandsynligvis gerne hjælpe dig.
Du skal sige til dem, at du har noget som du mener kan være/blive et problem, og at du gerne vil have deres råd/hjælp, så omkostningerne til en evt skade holdes nede, og der tages de rette forholdsregler fra starten.
Da de jo i sidste ende skal betale for en skade bør de have en interesse i at hjælpe med den rigtige løsning.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Super tak for info. Selvom håndværkerne kommer forbi, og det lyder som om de vil hjælpe mig, så er det vel som du siger en god idé at forsikringen er informeret stadigvæk.

Men der er vel ingen tvivl om at forsikringen vil sende en evt. "omkostning" videre til bygherre så længe der stadig er garanti. Eller tager jeg fejl der?

Jeg er bare ked af, at jeg ikke har været klogere på området (at der skulle havde været mere ventilation), eller skulle jeg havde været det? Jeg har under hele forløbet informeret om at jeg først vil loftisolering i jan 2014 (benyt håndværkerfradraget både i 2013 og 2014). Det sagde jeg tilbage til før det nye tag kom på.

Nu er "undertaget" fuld af grønne pletter, ja grå/hvid og sort område også. Sort er det værste område, hvor der er vådt (billede nr.2). Hvem kunne havde set det på forhånd.

det er muligt, at forsikringen har regresret (kan kræve penge) fra tagfirmaet, men det er en sag mellem dem. Det bør ikke vedkomme dig eller komme dig til skade.
Til gengæld vil det næsten være at forære dem (forsikringen) en god grund til ikke på et senere tidspunkt at betale, hvis der kommer et nyt svampeangreb, eller hvad der ellers kan dukke op af djævelskab. De kan henvise til, at du ikke har informeret dem om, at der har været en begyndende skade, og at de derfor har fået en risiko de ikke har kunne imødegå/tage højde for.
Hvis du har talt/skrevet med dem og bedt dem om hjælp, som jeg beskriver ovenstående, så har de fået muligheden for at bese tingene og komme med indspark til løsningen, så de ikke senere kommer til at stå med en stor regning, som de kunne have undgået.

Jeg kan sige for mit eget vedkommende, at jeg har god erfaring med at snakke med forsikringsselskabet, når der er tvivl om sådanne sager. Jeg vinkler sagen, så det er deres risiko og penge der er i fokus, og at vi derfor har en fælles interesse i problemets løsning.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Så har tagmanden været forbi. Han fortæller at det udelukkende er mangel på isolering, i hvert fald det største problem. Der er så lidt nu, at det kun kan gå for langsomt med at få nyt ind (jeg taber mange penge hver dag på varmespild). Derudover ligger der en emhætte nede i isoleringen, som så skal flyttes.

Den vil han lave senere på året, så den kommer op i loftet, i stedet for som nu hen mod muren.

Samtidige laver vi der (om 2-3 mdr. mit gæt) et nyt tjek, om papiruldisoleringen ikke har gjort underværker. Håber jeg, også nede i vores beboelsesrum :-)

Ellers sagde tagmanden, at det ser "normal" ud, ud fra omstændighederne. Tagpaptaget er så tæt, at det ikke kan "ånde" nok med de ventilationer og ventilation ved tagfod pga. mangelfuld isolering og derfor kommer disse udslet. Han mente nemlig at selve ventilationen der var tilstede nu var fint nok. Men omvendt er det godt jeg får isoleret nu, om 5 år uden nyt isolering, ja så havde det ikke været så sjov.

Jeg har fået en håndværker til at komme i morgen, og der bliver indblæst 300 mm papiruld på areal på ca. 78m2. Hvor der også bliver en "spærring" væk fra tagfod, der må for guds skyld ikke komme isolering helt ud til enderne.

Har også snakket med forsikringen, og de var inde på samme snak som tagmanden. Deres byggerådgiver sagde, at hvis jeg får isoleret nu, så vil han også mene der ikke kommer mere. Men hvis det så ikke holder, så tager vi problemet til den tid. Jeg havde svampedækning incl. råd på husforsikringen. Vi havde en længere snak...

Hvis jeg får løst "problemet" og det bliver tørt igen, så vil udslettende hellere ikke været en ting der skulle skrives ind i en tilstandsrapport. Den tanke havde jeg nemlig også tænkt over.

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis