Tag på skur (spærkonstruktion)

Jeg er gået igang med et "skur" på 4,8x7,4m og vil i forhold til beskrivelsen af hytten (gør-det-selv) ændre på taget.

I projektet fra bladet bruger de en limtræsbjælke på langs af skuret, hvor de så fæstner spær af 47x125mm.

Jeg vil istedet bruge almindelige reglær på 45x95 i følgende konstruktion:

Samling på midten (2x270cm reglær) med sømplader på 100x220mm og i top og sidder.

Det skal bære en tagbeklædning af tagpap og krydsfinér.

Er det godt nok og hvor tæt skal de i så fald stå, jeg regner med 60-70cm imellem ?
Jeg er gået igang med et "skur" på 4,8x7,4m og vil... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af hpox på 18 okt 2010 22:11
Hvis du absolut vil banke de spær sammen selv skal du nok have fat i denne TRÆ 59;
http://www.traeinfo.dk/page.asp?obj...=125&zcs=2 
 Vil jeg tro. Kan måske lånes på biblioteket.


Takker for info, det er ikke sådan at jeg aboslut vil :-), jeg vil blot have det som alternativ til færdigproducerede. Jeg synes det er sjovt, at lave tingene selv, ellers kunne jeg jo blot købe et byggesæt eller få et firma til at bygge annekset for mig.
Skrevet af Koludabyg på 18 okt 2010 22:04
Hvor stor taghældning laver du ?

Du kan faktisk nøjes med at bruge en lodret post hvis du laver spærhovedet og spærfod af 45 x 195 og lodpost af 45 x 95mm spærtræ


Et sted imellem 15 og 20 grader regner jeg med. Men hvis jeg nøjes med en lodret post så må spærfod vel heller ikke sættes sammen af 2 styk på 2,7m ? Er jeg oppe i 45x195mm så er jeg nok tæt på prisen for færdige spær ?

@Hpox: Ja når man har prøvet det, så er det sikkert ret trivielt arbejde .

Kan huske vi fik lavet høj rejsning på huset i 72, der byggede min far og onkler spærrene selv og hejste dem op ved håndkraft, det var jeg ret imponeret over som 5 årig .
Hmmmm, nu har jeg været oppe og kigge på spærrene i huset, de er gitterspær lavet i 45x95mm og med 45x70mm til tværstivere (ved ikke hvad de hedder). Spærfod er endda også samlet på midten. Hvorfor er man så oppe og snakke så store dimensioner når man selv skal bygge ?
De hedder tænger.

Og de er nøje dimensioneret at spærfabrikken udfra den præcise belastning og spændevidde er på huset.

Derfor vi alle bestiller spærene hos spærfabrikken...
Annonce
Skrevet af Koludabyg på 20 okt 2010 19:28
De hedder tænger.

Og de er nøje dimensioneret at spærfabrikken udfra den præcise belastning og spændevidde er på huset.

Derfor vi alle bestiller spærene hos spærfabrikken...


Jaja, det har jeg forstået, det der med bestilling af spær fra fabrik. Jeg har ikke fået noget svar fra spærfabrikken, de har åbenbart meget travlt. Så når man laver spær selv laver man dem ekstra kraftige for at være sikker på holdbarhed. Men når man nu kan se dimensionerne på de spær på huset, så burde de vel kunne "genbruges" på hytten, det er jo ikke et gigantbyggeri ?
Nemlig, når man selv sætter dem sammen så overdimensioneres de.

Hvis du har samme belastning, og samme spænd.... så ja..

Men du kan ikke montere trykplader som spærfabrikken bruger, men kun bruge sømplader eller lasker, som slet ikke kan overføre samme krafter, så her er endnu en forskel alligevel.
Skrevet af Koludabyg på 20 okt 2010 19:43
Men du kan ikke montere trykplader som spærfabrikken bruger, men kun bruge sømplader eller lasker, som slet ikke kan overføre samme krafter, så her er endnu en forskel alligevel.
Her har du så en af de faktorer der gør at spærfabrikkernes er dinnemsionerede bedre. Jeg har engang set en TV udsendelse hvor disse plader blev trykket på.... Ret imponerende og det er virkelig noget der stiver.

De spær du "fandt" på loftet er sikkert også dimmensioneret engang i "fortiden" Siden er dder stillet langt højere krav til vindlasten og snelasten som taget nu skal dimmensioneres til at kunne modstå.

Så når alt kommer tilalt er det eneste fornuftige at bestille færdige spær med mindre der er tale om et halvtag du vil bygge.....


MVH Njord
Skrevet af njord på 20 okt 2010 23:39
Her har du så en af de faktorer der gør at spærfabrikkernes er dinnemsionerede bedre. Jeg har engang set en TV udsendelse hvor disse plader blev trykket på.... Ret imponerende og det er virkelig noget der stiver.

De spær du "fandt" på loftet er sikkert også dimmensioneret engang i "fortiden" Siden er dder stillet langt højere krav til vindlasten og snelasten som taget nu skal dimmensioneres til at kunne modstå.

Så når alt kommer tilalt er det eneste fornuftige at bestille færdige spær med mindre der er tale om et halvtag du vil bygge.....



Nu er vores hus fra 2007 så jeg ved ikke hvor meget det har ændret sig siden
her lige et par sider fra spærtræ bogen.. en er nok 4 år gammel men her kan du se sømplader, søm og træ typer..

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis