Tag på skur (spærkonstruktion)

Jeg er gået igang med et "skur" på 4,8x7,4m og vil i forhold til beskrivelsen af hytten (gør-det-selv) ændre på taget.

I projektet fra bladet bruger de en limtræsbjælke på langs af skuret, hvor de så fæstner spær af 47x125mm.

Jeg vil istedet bruge almindelige reglær på 45x95 i følgende konstruktion:

Samling på midten (2x270cm reglær) med sømplader på 100x220mm og i top og sidder.

Det skal bære en tagbeklædning af tagpap og krydsfinér.

Er det godt nok og hvor tæt skal de i så fald stå, jeg regner med 60-70cm imellem ?
Jeg er gået igang med et "skur" på 4,8x7,4m og vil... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu må en hobby jo gerne koste penge.
Og du kan ikke lave de spær til 250 kr/stk. Ikke hvis de skal laves som det fremgår at spærbogen. Bla. skal spærhovedet være 175 mm med den spændvidde du angiver på din skitse.
Men selvfølgelig hvis du selv skover træet og stjæler resten så går det måske. :o)
Skrevet af hpox på 29 okt 2010 22:02
Nu må en hobby jo gerne koste penge.
Og du kan ikke lave de spær til 250 kr/stk. Ikke hvis de skal laves som det fremgår at spærbogen. Bla. skal spærhovedet være 175 mm med den spændvidde du angiver på din skitse.
Men selvfølgelig hvis du selv skover træet og stjæler resten så går det måske. :o)


Tja, nu er jeg godt nok novice ud i tagspær , men ud fra oplysningerne fra spærfabrik og undersøgelse af eksisterende spær så var bestod regnestykket af: Spærtræ (45x95mm), normplader, 40mm beslagskruer og med mindre mine regnefærdigheder er gået helt i glemmebogen, så gav det kr. 250,- plus/minus det løse Så nej, jeg hverken skover træer eller stjæler.

PS: Spærhoved bliver vel som det bliver, hvordan vil du lave det større end hvad dimensionerne på træet giver ?
Årsagen til de større dimensioner er som sagt at laver man dem selv, så kan man slå dimensionerne op til de nye spær i bla. Træ 28 og her kræves større dimensioner bla. fordi der bruges sømplader som ikke giver samme stabile samling som trykpladerne gør, og dimensionerne kan kun regnes vejl. ud og ikke på den korrekt last og spændevidde.
Genopliver lige denne her tråd.

Jeg er ikke kommet så langt med byggeriet, så tagkonstruktionen er ikke lavet.

I mellemtiden har jeg gået og grublet med idéen om ensidig taghældning, så der med tiden kan sættes solceller på taget.

Da der så skal lægges spær på langs af bygningen vil disse blive ca 8m. Disse kan vel understøttes på tværs for hver 1-1½ m med en tilsvarenede spærtykkelse i noget 145mm ?

Eller kan man bare lægge spær på tværs af hældningen ?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis