Tag på skur (spærkonstruktion)

Jeg er gået igang med et "skur" på 4,8x7,4m og vil i forhold til beskrivelsen af hytten (gør-det-selv) ændre på taget.

I projektet fra bladet bruger de en limtræsbjælke på langs af skuret, hvor de så fæstner spær af 47x125mm.

Jeg vil istedet bruge almindelige reglær på 45x95 i følgende konstruktion:

Samling på midten (2x270cm reglær) med sømplader på 100x220mm og i top og sidder.

Det skal bære en tagbeklædning af tagpap og krydsfinér.

Er det godt nok og hvor tæt skal de i så fald stå, jeg regner med 60-70cm imellem ?
Jeg er gået igang med et "skur" på 4,8x7,4m og vil... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af M. Andresen på 21 okt 2010 22:19
her lige et par sider fra spærtræ bogen.. en er nok 4 år gammel men her kan du se sømplader, søm og træ typer..


Perfekt, mange tak. Bøgerne er nemlig udlånt på det lokale bibliotek. Det er jo helt menneskelige dimensioner
Skrevet af M. Andresen på 21 okt 2010 22:34
ja det er ikke de vilde dimensioner... men det SKAL være T1 træ også de korrekte beslag og søm...


Det bliver også T1, hvis jeg skal lave dem selv. Beslagene har jeg valgt at overdimensionere, så de bliver 100x220. Må man ikke bruge beslagskruer på 5x40mm ? Nå ellers må jeg ud og købe søm også.
faktisk mener jeg det skal være søm , men om det er som minimumkrav ved jeg ikke... i mit hoved er skruer et hop op i kvalitet...

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Ja sådan har jeg det også, jeg vil helst skrue tingene sammen.

Hmmm, nu skal der ikke være nogen skillevægge, gad vide om jeg skal tænke på ekstra afstivning af vægge, øv, der er da også så mange ting man skal tænke på .
Annonce
Du må gerne erstatte (kam)søm med beslagskruer (min. 35 mm)
Hva skal væggene konstrueres af.....? For lave du en lang væg i træ skelet skal du vel bare have vindblæs på og en god sokkel de står på... Har du husket byggetilladelse....

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Skrevet af M. Andresen på 22 okt 2010 06:16
Hva skal væggene konstrueres af.....? For lave du en lang væg i træ skelet skal du vel bare have vindblæs på og en god sokkel de står på... Har du husket byggetilladelse....


Da huset/hytten/annekset/skuret er under 50m2, kræves der kun en byggeanmeldelse, hvilket er gjort. Der ikke er varmkilde , da det så ville stille krav til energiberegning og byggetilladelse. Væggene bliver bygget i moduler af træ, lavet af 45x95mm lægter, så der er en samlet "stolpetykkelse" på 90x95mm for hver 120cm, modulerne er bygget sådan her op:

Jeg laver så yderligere et lag indvendigt bygget op af noget 45x45-agtig.
Så væggene bliver Krydsfinér,95mm stolpe, 45mm stolpe og så enten 2xgips eller 1x krydsfinér og 1xgips.

Idéen er taget fra GDS sommerhusartikel med diverse afvigelser.

Fundamentet er et punktfundament på 26 punkter

Langt om længe dukkede der så et tilbud op: kr. 450,- per spær + kr. 1.000,- i transport

Jeg kan så lave dem for ca kr. 250,- selv.

De laves i 45x95mm spærtræ og typen med én lodret afstivning.

Hmmm, så er spørgsmålet om de kan leverer til tiden.
jeg vil vove den påstand at spærfabrikkerne ikke har såååå meget at lave... så levere til tiden tror jeg godt du kan regne med.... og med 200 sparet pr. spær kan det ikke svare sig at lave dem selv...

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis