Hvilken generator til hjemmebygget vindmølle/vindtubine

Hej forum. Jeg er helt ny herinde.

Går med en lille idé i min hjerne 

Vil bygge min egen vindtubine/mølle. I starten tænkte jeg på at bruge en bil generator og så eller´s lade strømmer ned på adskillelige bilakumulatore. Men det lader til efter lidt søgen rundt omkring på diverse sider at det ikke er det mest optimale. Da den kræver en del omdregninger.

Det kunne selvfølgelig ordnes ved at lave en gearing. Men så er spørgsmålet bare om tubinen så vil kunne trække generatoren rundt.

Nogen der har et svar på en bedre løsning end en bilgenerator?

Vh. Trytter.
Hej forum. Jeg er helt ny herinde. Går med en... Vis hele indlægget
284 svar
 Følg tråden
Der er 110 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Flemming.
Jeg er ny her på siden. Det er en rigtig fin mølle du har lavet. Har du nogen ide om hvor stor en generator at møllen kan drive. og hvor store er dine blade på møllen og diameteren. Jeg er selv i gang med at lave en mølle næsten magen til din, jeg har en Ellert motor med permamagnet, som jeg vil prøve med som generator, har tested den i drejebænken, 1480 omdr = 38 V./ 18 A  er den strøm jeg lader med ind på 3 stk 12v batterier, motoren er en 736 w / 1 HK, så min mølle skal kunne levere ca 1,5 hk og jeg ved ikke hvor stor jeg skal lave den ? 
Mvh. Terkill 
Hej Terkill

Tak

Jeg har en forventet effekt på ca. 200- 300W her på den lille og 1500W på den store.

Mine vinger på den lille mølle er 500m/m høje og bliver 1000m/m på den store.

Jeg har målt ca. 300 omdr. ved ca. 13 m/s. på den lille.

Ang. din motor/generator så tror jeg den skal geares op til ca. 1:5 og derved vil du miste meget energi.

Min generator vil jeg lave som Kim´s, som han viser her inde på siden. (meget fint stykke arbejde han har lavet)

Du kan se meget på Youtube, hvordan man laver sådan en stator.

Jeg tror man for mest effekt ud af sådan en stator, og så er der ingen slitage på andet end lejerne.

Men det er jo kun min mening.  Det bliver jo lavet utallige varianter af møller og det er jo noget godt ved dem alle.

Det er også det der gør det så spændende at arbejde med det, for kun fantasien sætter grænserne.

MVH Flemming

Statoren skal placeres mellem de to nederste skiver, der ses på billedet.
Og fikseres på bundpladen via afstandsstykker til hullerne i hjørnerne på bundpladen der ses i nederste højre hjørne.

Har endelig fået læst alle sider og det er sgu spændene læsning selv om mine egne hænder er skruget forkert sammen og hovedet ik helt kan kaperer alle oplysningerne og efterligne sådanne ting, men lige netop ser jeg meget frem til at se om det virker og de møller der nævnes her kommer til at virke med en virkningsgrad så de kan være et godt supplemeng til "min" husholdning og hvis det er tilfælet, hvad er prisen så for sådan en mølle når den står færdig???

Syntes ikke jeg har kunne finde nogle nogle "godkendte" vertikal møller som er til at betale sig fra på markedet i dk....

Fandt den her "alm" lille mølle som via pris virker som en mulighed for en som mig selv om vertikalmøllen tiltaler mig meget mere...

Link : http://sologvind.webbyen.dk/

Men kan ik rigtigt regne ud hvad en samlet pris bliver på sådan en mølle, selv om der står at en mølle vil koste 9.600 kr + moms.... men kan jo også være mig der ik tænker logisk efter 4 store glas rødvin og 3 "GODE" irske kaffer... hehe...

Alternativ energi + Økologi = Bedre Miljø & Sunderer Mennesker

Hej Alle sammen

Her er en messe i Husum i Tyskland fra D18-20 marts "new energy 2011" som jeg tror kunne være meget spænde for mange af os som roder rundt med alternativ energi.

Her et link så i kan se noget af alt det spændende der var med sidste år.

http://www.new-energy.de/startseite-new-energy.html?&L=0

God Weekend til alle.

Hilsen Flemming

Hej Alle sammen.

Er der nogen der ved om man kan bruge en DC motordrive (Lenze 4900) til at ensrette fra min Vindmølle?

Hilsen Flemming

Annonce
Hej Flemming
Det korte svar må være - nej.
Hvis du bare skal have ensrettet spændingen fra din generator, så skal du jo "bare" have et par dioder eller en broensretter, afhængig af din generator (antal faser osv)
mvh Mogens
Hej Mogens

Og tak.  Den kan jo variere hastigheder på DC motorer, og så tænkte jeg den muligvis kunne fungere som ensretter og regulering.

Hilsen Flemming
her får du alt at vide
http://www.youtube.com/watch?v=_jaIHJUf110&feature=related

du må have fat i en masse kobbertråd og magneter

hej
en lille motor fra en kasseret dvd brænder kan give op til 12v
men der skal skal laves en gi ring
og jeg vil prøve
jeg mangler bar at vide noget om dioder,,størels ,farvekodning,,mm
strømmen fra batteriet må jo ikke gå tilbage til motor

Enig,

Her kan du se en jeg har lavet... (klik på Green Power - Wind Generator Building)
http://www.fmx.dk/fmxwiki/index.php/Main_Page

Har ikke haft tid til at lave selve møllen, men generatoren er jeg meget tilfreds med, og den sparker en god effekt. ville da gerne prøve at slå mig sammen med andre der er friske på at bygge noget vertikal mølle den kan kobles på,..

Mvh
Kim Mortensen

Der er yderligere 164 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også