Råd om Husbådkøb

Kære Kloge bådfolk

Min kæreste og jeg overvejer at investere i en båd vi kan bo i. Vi har forelsket os i følgende model på DBA:

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=58479712

Men vi er meget grønne og ved ikke så meget om det hele. Jeg har dog læst alt hvad jeg overhovedet kunne om glasfiberbelagte træbåde. Vi har fået at vide, at der ligger et meget tykt lag glasfiber på. I tykkelse som store glasfibersejlbåde.

Derudover er der udluftning under dørken året rundt. Vi har ikke set det originale træ endnu, men har fået fortalt at det ser sundt ud.

Jeg ved der er mange af jer der fuldstændig stejler over glasfiberbelægning på træbåde. Men objektivt set behøver det vel ikke være noget problem?

Ang. prisen, så må vi nok regne med at vi også lægger nogle penge for pladsen i Sydhavnen, da det ikke bare lige er til at komme til der med en ny båd. Der er lang venteliste osv. Vi kan dog få overdraget pladsen ved et køb iflg. vedtægter i bådelauget der er dernede. Men er prisen helt urimelig. Båden er temmelig nyrenoveret og nuværende ejer har smidt rigtig meget arbejde og penge i båden. Bla. nyt toilet/bad, køkken og sovepladser i stævnen. Det hele ser meget solidt og proff. ud i mine øjne.

Vi går efter en båd vi umiddelbart bare kan flytte ind i. Vi bryder os ikke om både der er indrettet som campingvogne, men vil gerne have noget originalt og noget med personlighed. Det synes vi denne båd har, men hvad synes I ? Er det totalt hul i hovedet at investere i sådan en? Og JA! Vi har tænkt på at vi nok skal op i klubhuset og bade, og at der er meget lidt plads i sådan en båd. Det synes vi er en del af charmen.

Vi er også i tvivl om, om vi overhovedet kan komme af med sådan en båd igen. Er det overhovedet muligt eller findes der nok drømmere derude, som vil give penge for den slags? Altså vi er jo selv faldet for den, så nogen må der vel være.

De bedste hilsner

Den romantiske husbådsdrømmer

Kære Kloge bådfolk Min kæreste og jeg overvejer... Vis hele indlægget
54 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu kender jeg ikke prisen, men ud fra de fotos jeg har set, ville jeg max. smide 25,000,00 Kr. i den balje.
Skrevet af Flying Leth den 10-02-2009 14:22
Tidligere ville du give nul for den hvorfor vil du nu give 25.000,-

Må jeg henvise til J.O.Krag
Den købte en hel befolkning jo i sin tid så kan jeg vel også købe den
Er det ikke bedre at kunne skifte standpunkt, end bevidstløst og ubegavet holde fast i et tidligere og måske forkert standpunkt?

Det gik aldrig rigtig op for mig, hvorfor denne Krag skulle hånes for den beslutning! :)

Jeg kender rigtig mange, hvor jeg synes, det ville klæde dem at skifte standpunkt, f.eks. denne Osama-bin-laden, Mugaben som nogle af de fremmeste og mange andre notabiliteter.

Men ellers synes jeg nok at Hr Nieller også har fået vægtige grunde til at overveje sit standpunkt efter denne meget spændende tråd, som jeg på ingen måde ellers overhovedet skal klåge i :) :)

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce

Jeg er fuldstændig enig i at man ikke skal holde fast ved sit standpunkt hvis man finder udaf at det er forkert - men -

med hensyn til Krag slap han jo tøjlerne efter han havde overbevist en hel befolkning om at dette var det eneste rigtige - det svarer vel til at Nieller køber båden og finder udaf at det var sgu' skidt og så overlader den synkende skude til kæresten og finder en ny båd og kæreste

Men nu har håndværkeren jo nok ikke tænkt at hans svar skulle bevirke at tråden tager en anden retning - så alle der har tænkt at vi skal fortsætte i dette spor - skal vi ikke droppe det uanset der garanteret er masser af meninger og holdninger til emnet J.O.Krag

det er sådanne skæve indspark der gør det sjovt at være med på lds

der er altid solskin bag skyerne

Leth. Jeg husker godt din båd og det store arb. du gjorde, men du stod ikke over for en båd med så mange spørgsmål at ta' stilling til, det kunne med andre ord ikke gå helt galt. Her står vi over for et fartøj af ældre dato, og som er meget svær at vurdere. Prisen, som jeg personligt synes er helt hen i skoven. Kan den overhovedet forsikres. Hvordan er glafiberarbejdet udført, jeg læste vist den var lidt våd i bunden, det er Tøffen ikke, er det slået fra nogen steder, er der råd i noget træ, som er umuligt at udskifte, hvorfor er noget pakket i en pressenning, ledningsnettet, hvilken stand er det, og da vi formodentlig taler om 230v, er det jo ikke noget, man selv må rode med. Motorinstallation ? Det forekommer mig underligt at, man inden den omfattende ombygning ikke malede skibet med en god beskyttende maling indvendig. Da båden har været rigtigt længe til salg, kan spørgsmålet, om den kan sælges igen nok besvares med et nej. Så mit råd vil være, bevar drømmen, men find en anden båd.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs
Du har ret det er ikke samme beslutning Nieller skal tage som jeg, men det er ej heller det jeg skriver.
Jeg ved ikke hvad prisen må være på båden, men hvis pladsen følger med og den er eftertragtet afspejler det måske også prisen akkurat som alm. hus med havudsigt er dyrere uden huset nødvendigvis er prisen værd.

Men som jeg skrev tidligere er mit råd til Nieller at tag og sorter i de gode råd han får i denne tråd og brug dem som en del af hans beslutning.

Du har jo netop selv bidraget med en masse gode input som Nieller sikkert tager med i sin beslutning og undersøger nærmere.

Også kan man vel generelt sige at hvis man  lade hjertet fremfor fornuften bestemme er det sjældent det ikke koster penge - men en gang i mellem skal man vel undlade fornuftskøb - det er ikke sikkert det går godt - men det skaber da lidt dynamik i ens liv
Hifly
Du har da ret i at, jeg ikke har medregnet områdets herlighedsværdi, men hvor sikker er den ? , i mange kommuner hører man om tvangsflytninger af husbåde, skulle det ske her, er de jo væk. Man prøver jo over hele landet at få knaldet nogle grimme kassehuse op langs kajerne, og de kommende beboere skal vel ikke ha' udsynet ødelagt af gamle skibe, jeg så dog i TV at der var et sted i KBH. hvor det ikke var lykkedes at fortrænge dem, men det er vist undtagelsen. Der er jo den der regel om almenvældets tarv, som kan bruges til hvadsomhelst.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også