Råd om Husbådkøb

Kære Kloge bådfolk

Min kæreste og jeg overvejer at investere i en båd vi kan bo i. Vi har forelsket os i følgende model på DBA:

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=58479712

Men vi er meget grønne og ved ikke så meget om det hele. Jeg har dog læst alt hvad jeg overhovedet kunne om glasfiberbelagte træbåde. Vi har fået at vide, at der ligger et meget tykt lag glasfiber på. I tykkelse som store glasfibersejlbåde.

Derudover er der udluftning under dørken året rundt. Vi har ikke set det originale træ endnu, men har fået fortalt at det ser sundt ud.

Jeg ved der er mange af jer der fuldstændig stejler over glasfiberbelægning på træbåde. Men objektivt set behøver det vel ikke være noget problem?

Ang. prisen, så må vi nok regne med at vi også lægger nogle penge for pladsen i Sydhavnen, da det ikke bare lige er til at komme til der med en ny båd. Der er lang venteliste osv. Vi kan dog få overdraget pladsen ved et køb iflg. vedtægter i bådelauget der er dernede. Men er prisen helt urimelig. Båden er temmelig nyrenoveret og nuværende ejer har smidt rigtig meget arbejde og penge i båden. Bla. nyt toilet/bad, køkken og sovepladser i stævnen. Det hele ser meget solidt og proff. ud i mine øjne.

Vi går efter en båd vi umiddelbart bare kan flytte ind i. Vi bryder os ikke om både der er indrettet som campingvogne, men vil gerne have noget originalt og noget med personlighed. Det synes vi denne båd har, men hvad synes I ? Er det totalt hul i hovedet at investere i sådan en? Og JA! Vi har tænkt på at vi nok skal op i klubhuset og bade, og at der er meget lidt plads i sådan en båd. Det synes vi er en del af charmen.

Vi er også i tvivl om, om vi overhovedet kan komme af med sådan en båd igen. Er det overhovedet muligt eller findes der nok drømmere derude, som vil give penge for den slags? Altså vi er jo selv faldet for den, så nogen må der vel være.

De bedste hilsner

Den romantiske husbådsdrømmer

Kære Kloge bådfolk Min kæreste og jeg overvejer... Vis hele indlægget
54 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
alt det hvide pulveragtige man kan se på billede ligner svampesporer hvis det er det så løb skrigende væk du er simpelthen nødt til at tage en sagkyndig med ud og besigtige så stort et skiw det der er under dørken er ikke det mest udsatte det er værre med dæksbjælker og lign. skibe tager meget sjældent skade under vandlinien det der normalt slår gamle træskibe ihjel er indtrængende ferskvand der siver ind fra oven og står og skaber fugt under dæk. et stort problem hvis glasfiber ikke ligger helt til er at der kan være lommer der er fugtige det er rene svampereder. har set et glasfiberbelagt skib som blev påsejlet der sprang der ligefrem svamp udigennem som en stor bums der blev klemt ud.
så pas på at din drøm ikke bliver et mareridt

der er altid solskin bag skyerne

Det er en herlig drøm - leger stadig selv med tanken. Generelt holder jeg på, at den slags drømme skal prøves af, såfremt økonomien kan bære en fejldisponering.

Med hensyn til jeres måske kommende bolig må jeg tilstå, at jeg synes den ser hyggelig ud indvendig. Original og hyggelig. Udvendig forholder det sig dog anderledes. Jeg synes ikke udseendet er helt harmonisk, ligesom glasfiberen kan skræmme enkelte. Det behøver på ingen måde volde jer problemer, men I bør tænke på, at hun kan være svær at sælge igen. selvom jeg sværger til træskibe, har jeg selv haft et glasfiberbelagt et af slagsen, uden at det forvoldte problemer. Jeg ved også, at Lynæs har et slagsen der har holdt længe.

Det ligner ikke bare svampe spore, det er et hårdt angreb af skimmel svamp, og se det i øjnene det bliver ikke jeres nye hjem. Skimmelsvampen ligger i det stadie ikke kun på overfladen men dybt nede i træværket.

Og har i fulgt bare en lille smule med i den virkelige verden, vil i vide at man bliver død syg af at bo et sted med skimmel svamp.

Jeg ville ikke give en krone for den balje.

nieller jeg læser de forskellige indlæg/råd på denne måde.
Prisen er alt alt for høj.
Du skal mindst have en ekspert med og så lytte til ham!!
Er det skimmelsvamp eller andet svamp, så er det ikke kun bådens tilstand der tales om men også jeres helbred.
Så lad være med at smide flere penge i projektet end du kan tåle at miste.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Nieller

Jeg kan godt forstå din drøm -den deler du helt sikkert med rigtig mange.

Om du ender med den båd du nu har kig på kan da godt være, men du skal som andre skriver i hvertfald have en ekspert til at checke om det er skimmelsvamp.

Generelt vil jeg sige at det aller bedste er at når du på net / havn finder en båd du syntes om, så få en god ven til at tage det første kig og se om han ville bo på den hvis han skulle købe / leve om bord året rundt.
Problemet er jo at man på drømmestadiet hurtigt bliver forelsket og begynder allerede ved første kig at indrette og bygge om, med en uheldig tendens til at overse små og store fejl.
Hvis vennen siger at det ser fornuftig ud så er det med at komme ned og se den.

Gør også jer selv en tjeneste og få nogle til at hjælpe med at vurdere bådens stand og evt. hvad der skal til både økonomisk og tidsmæssigt for at få båden i den stand I gerne vil have.

Og så iøvrigt - glem alt om det er surt med isbelagte broer, langt til affaldspøse, besværlige badeforhold etc. - det er jo en del af at bo på sit eget skib og opvejes jo af flotte solnedgange, lyden af en hylende rig og havnelivet.  - det er vel det der er drømmen !

Tag imod alle de gode råd og forslag der komme i denne tråd og sorter så ikke rådene hindre jer i at " leve drømmen ud ".

Held og lykke med projektet

OK. Lidt nyt i sagen.

Mange tak for skepsis og gode råd. Vi har nu fået slået/presset så meget koldt vand i årene, så vi har besluttet at få en fagmand til at vurdere skroget. For hvis det ikke er i orden, så kan det sgu være ligemeget. Det er hvad i har sagt og hvad alle andre vi har spurgt har sagt. Jeg er også blevet meget i tvivl efter jeg selv så under dørken. Men jeg ved slet ikke nok til at vurdere træ på den måde.

Kender nogen af jer en god mand i nærheden af Kbh? Ellers har vi overvejet at ringe til ham her:
http://www.boatbuilding.dk/

Og så vil jeg da lige vedhæfte et billede af skibet som det faktisk tager sig ud forfra. Der ligner det lidt mere et skiw end på de billeder på DBA. Det er et billede taget med mit mobilkamera af et par år gamle billeder fra en mappe, som sælger viste os. Jeg kunne ikke tage pæne billeder af båden, da sælger havde dækket forskibet af med pressenning pga. igangværende projekt med fugning af styrhusvinduer og glasfiberarbejde på en forlængelse han har lavet på dækket i stævnen for at få ståhøjde under dæk. Han er nødt til at vente til temperaturen stiger igen for at gøre arbejdet færdigt. Iøvrigt et arbejde sælger har lovet at færddiggøre hvis det skulle ende med et køb.

Men jo! Det er et selvbyggerprojekt og det er nok også det vi er faldet for, selvom det så ikke ligner alle de andre både man kan få. Vi har dog som sagt valgt at lade vores tvivl komme en fagmand til gode. Hellere opdage om det hele er ved at rådne op nu, end efter et køb.

De bedste hilsner

Husbådsdrømmeren og dennes kæreste der også er lidt forelsket i tanken om et liv på vand.
lyder fornuftigt her er nummeret på en bådbygger i kbh han er først hjemme onsdag hans navn er niels stuman hantager selvfølgeligt noget for det men de penge er givet godt ud. 23211957

der er altid solskin bag skyerne

Hej Nieller

Lyder fornuftigt med boatbuilding.dk - at få udarbejdet en rapport etc. vil være rigtig godt og et godt beslutningsgrundlag for valg af båd. Boatbuilding virke også seriøs uden jeg iøvrigt kender firmaet - men der måske andre på LDS der  har brugt ham og vil dele erfaringen

Har du iøvrigt læst på siden under aktuelt omkring brændeovn - ham der har lavet den skriver noget om det at bo på en båd - han virker også til at være en man kan ringe til eller evt. besøge

Og så behøver du altså ikke tage billeder for at bevise at det rent faktisk er et skiw

Da vi købte vores "håndværker tilbud" syntes vi det var den og absolut ingen andre der var den smukkeste.

Efter x antal kroner og rigtig mange fritimer syntes vi stadig det er den flotteste båd i verden -

Jeg syntes stadigvæk at den er meget dyr..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 34 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også