Hjemmelavet solpanel.

Så jeg færdig med mit lille solpanel, planen er at det skal give et par højre varme grader inde end ude for min garage, om ikke andet så et bedre klima, uden fugt.
Jeg har set i før har kørt tråden med jeres forskellige paneler, så håber på lidr feedback fra de øvede mestre, ligner det her noget..?
Jeg regner med og montere den i morgen, hvis vejret er til det, og naboen giden hjælpe med og slæbe, den skal jo gerne helt op på taget og side.
Selve kassen er lavet i krydsfinere, derefter er den isoleret med 50mm glasuld.
Der er brugt 108 dåser til forsøget, så det har krævet sin mand i ny og næ,
derefter har jeg lagt et lag 4mm glas i rammen, på bagsiden har jeg lavet et 160mm hul i midten øverst i kassen, hvorefter et 160mm kloadrør er sat fast med en 12v moter inden i, røret bliver så konet ned til en alm 110 kloakrør med flexslange ind til.  Indefor har jeg lavet en lille styrebox så jeg kan skrue op og ned for blæseren, samt følge med i om solcellen laver strøm, og hvor meget. Desuden har jeg udstyret panelet med en termostat, så det ikke står og pumper is kold luft ind selv om solcellen laver strøm, den starter ved 20 grader. Så nu skal vi bare have noget sol.... 

Så jeg færdig med mit lille solpanel, planen er at... Vis hele indlægget
66 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
det er fordig jeg har være ved at kikke lidt og har fundet en føler der kan starte ( tænde ) en eller andet når der er over 20 som min og 70 som max

da jeg nu selv er ved at lave en og godt kunnen se ideen i at den kunne lade på en batteri når min sol fanger ikke var 20 grader varm ( inden i ) så kunne jeg jo bruge det strøm til så meget andet

:-D

håber i forstå hvad jeg mener

 

Jeg kan også tage fejl. Og jeg skal nok gøre opmærksom på det, når det sker... hvis du lever så længe...

 

http://www.espersen-glasius.dk

SÅDAN SKA DET GØRES........................................NÆSTEN

du bør lave et panel mere og så sætte dem sammen i serie
og så bør du tage indgangs luften fra lidt over gulv højde i din garage da du jo ikke skal forny fugtig luft med tørluft men du skal opvarme og så kan du blæse det ind fra oven
og du ka få meget mere varme ud afdet på den måde

og hvis man genbruger en kølerblæser fra computer koster det mindre at lave

men ellers et rigtig godt project du har der

MVH

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

hej Hansi
man lader bare være med at starte blæseren om sommeren de dage der er varmt nok
i stedet graver man nogle specielle jord slanger ned hvor der er luft indtag i den ene
ende på nord siden af huset så kan man have en anden brugt Pc kølerblæser på det
hvorved man også kan bruge solcellepanelet og batteriet om sommmeren og dermed
har en fantastisk billig aircondition

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Hmmm, mon man kunne bruge denne konstruktion, til at hæve vandet i en udendørs swimmingpool med et par grader om sommeren? Hvis man får nogle rør fra pumpen i poolen, til at sno sig igennem sådan en kasse... Ved ikke om det vil give noget. Nogen der har en fornemmelse af det?
Annonce
Skrevet af mikkelsen1980 på 01 mar 2010 11:33
Hmmm, mon man kunne bruge denne konstruktion, til at hæve vandet i en udendørs swimmingpool med et par grader om sommeren? Hvis man får nogle rør fra pumpen i poolen, til at sno sig igennem sådan en kasse... Ved ikke om det vil give noget. Nogen der har en fornemmelse af det?


Det kan du godt - men du skal bruge mange m2 solceller for at kunne drive pumpen og cellepanelerne er ikke billige! /BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tænkte pumpen bare skulle forsætte på el, men at man måske kunne smide nogle slanger igennem sådan en soldims, for at give vandet et par grader.

du kan nu sagtens få en alm solcelle til og trække en grundfoss cirkulationspumpe, så skulle du ikke tænke over det med el i hvert fald.

men det andet du snakker om er en alm solfanger, så tror jeg lige så godt du ku smide en gammel radiator ind bag glasset i kassen, tænker det ville virke bedre.

hej
prøv lige at se på 777 project i billedegalleriet + i et par andre nyere tråde
den er godt nok lidt stor 25 kvadratmeter men ud over kobberrør er det genbrug
af dåser og den er bygget som solfanger beregnet på vand

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Skrevet af patter på 01 mar 2010 19:32

du kan nu sagtens få en alm solcelle til og trække en grundfoss cirkulationspumpe, så skulle du ikke tænke over det med el i hvert fald.

men det andet du snakker om er en alm solfanger, så tror jeg lige så godt du ku smide en gammel radiator ind bag glasset i kassen, tænker det ville virke bedre.



Til en rigtig swimmingpool (alt over størrelse spa-bad) giver sådan en lille grundfoss slet ikke nok flow (til pools handler det om at kunne flytte energien meget hurtigt) - men hvis man kører fangeren som en lukket kreds og overfører varmen via en veksler kan det godt fungere, men prisen på den ekstra pumpe... Radiator-modellen kan jeg ikke anbefale som direkte system - de bliver tæret op på ingen tid af poolens klor hvis du cirkulerer vandet direkte - alternativt som ovenstående indirekte system via veksler (man slipper for vintertømning ved at frostsikre fangervæsken), -men suverænt billigste måde til opvarmning af en sommer-pool er en masse sort PEL-rør som man sender poolens vand direkte igennem - fangerarealet til en pool skal i DK være mindst 2/3 af poolens overflade areal for at det batter noget - og ved at bruge et normalt og billigt industriprodukt kan man spare en masse ift de færdige systemer - også selvom man er heldig at finde 10 radiatorer hos en produkthandel. /BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis