Hjemmelavet solpanel.

Så jeg færdig med mit lille solpanel, planen er at det skal give et par højre varme grader inde end ude for min garage, om ikke andet så et bedre klima, uden fugt.
Jeg har set i før har kørt tråden med jeres forskellige paneler, så håber på lidr feedback fra de øvede mestre, ligner det her noget..?
Jeg regner med og montere den i morgen, hvis vejret er til det, og naboen giden hjælpe med og slæbe, den skal jo gerne helt op på taget og side.
Selve kassen er lavet i krydsfinere, derefter er den isoleret med 50mm glasuld.
Der er brugt 108 dåser til forsøget, så det har krævet sin mand i ny og næ,
derefter har jeg lagt et lag 4mm glas i rammen, på bagsiden har jeg lavet et 160mm hul i midten øverst i kassen, hvorefter et 160mm kloadrør er sat fast med en 12v moter inden i, røret bliver så konet ned til en alm 110 kloakrør med flexslange ind til.  Indefor har jeg lavet en lille styrebox så jeg kan skrue op og ned for blæseren, samt følge med i om solcellen laver strøm, og hvor meget. Desuden har jeg udstyret panelet med en termostat, så det ikke står og pumper is kold luft ind selv om solcellen laver strøm, den starter ved 20 grader. Så nu skal vi bare have noget sol.... 

Så jeg færdig med mit lille solpanel, planen er at... Vis hele indlægget
66 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Undskyld, det men en pumpe var en fejl, da varmtvandet vil befinde sig 10 M over poolen.
Hej
 Det med om det vil kunne koge afhænger lidt af vandværkstrykket. F.eks er kogepunktet på 4 bar 143 grader og for 6 bar 158 grader. En ide.. Du kunne jo lave noget aftageligt topisolering til tanken, Så vil varmen jo forsvinde over night. Det er noget man må prøve sig frem med. Det kan godt være du bør dimensionere anlægget sådan at det er 100 liter pr. m2 solfang. Du kan jo altid udvide om nødvendigt.
 Det eneste problem der kan være ved at bruge vandet i fangerne, er kalk, med tiden vil fangerne kalke til. Men, der kan gå mange år. Jeg ved slet ikke hvordan vandets beskaffenhed er dernede. Og Så er der lige det hvis du har kobberrør i fangere. Så skal man være opmærksom på tæring af jern.. Jeg ved at de laver fangere på den måde i israel, men det kan være det er fremstillet i Alu. Det er blot nogle ting du bør have med i overvejelserne. Ellers må du få fremstillet en 500 liters kappebeholder så vandet i fanger er isoleret fra brugsvand.Det kan fint selvcirkulere i en kappebeholder. Der er jo ingen spiral.Så skal du bruge trykeks og sikkerheds ventil. 6 bar. Da kan man jo med fordel benytte glykol i vandet da det hæver kogepunktet mere end alm. vand. Feks. 4:6  1 bar er 125 grader 2.5 bar er 143 grader.
mvh
777
nu kan du bruge en pumpe til at sende vandet retur igennem panelerne om natten
det vil så fungere som radiatore i stedet
det er en af de ting vi skal passe på ikke at gøre på disse breddegrader
men kan bruges i højsommeren hvis man varmer poolen op på den måde
så får man hurtig for varmt vand i poolen med algeproblemer i lange baner
min anbefaling vil være at du laver lukket system da det nok har de største fordele
som jeg kan forstå på diverse hjemmesider
men da jeg ikke selv har et solfangersystem til vand er jeg nok ikke den mest
kompetente på området ..............LOL

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Jeg skal igang med sådan en solvarmer til mit værksted her til vinter.
Jeg tror jeg er ved at have udtænkt det meste. Men hvad limer man dåserne sammen med ? Mindes at have læst et sted at man kunne bruge alm. loctite super attak, men ifølge datablad antænder det ved 80 grader og koger ved 100. Nu ved jeg godt at der ikke bliver 100 grader i fangeren, men man kan vel godt nærme sig de 80 på en god sommerdag.
Hvad har i andre brugt som lim ?

 Smeden

jeg læste et eller andet sted en som havde brugt "super attak"... aner ikke om det dur !?! de fleste steder på nettet hvor folk har beskrevet hvad de har brugt har de brugt en varme bestandig lim/fugemasse.

men hvorfor ikke bare prøve en alm montage lim ?

man kunne vel forsøge at lime nogle stykker og så smide dem i ovne på 100 grader.... dur det der, dur det også i solfangeren

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Det er netop det med ovnen jeg har forsøgt mig med, 4 øldåser limet sammen med super attack fra harald nyt skrald, det holder fint til 150 grader i 4 timer (Det giorde det her).. koster 29kr tupen

læg 2 dåser ned, dryp limmen ud i samlingen og den siver halvt rundt om dåsen, vent så 10 min, ven 180 grader og dryp igen = hele kanten er forseglet....

har ikke selv oplevet nogle utætheder, og jeg har sågar testet ved at fylde røret op med vand

it works
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis