ejerskifte forsikring - dækker det manglende fundament?

Hej.

Min kone og jeg har købt hus for 3 år siden - og valgte en udvidet ejerskifteforsikring.

Her den anden dag skulle jeg igang med at grave ud til isolering af kælder (udvendigt) og dræn.
Da jeg kommer ned til bunden opdager jeg at fundamentet kun går til 90cm under jorden (kældergulvet går til 1,6m under jorden). Da man har udgravet kælderen, hvilket er gjort senere, har man altså kun støbt en 5-10cm tyk "væg" på indersiden mod kælderen og ellers ladet fundamentet være som det var.

Såvidt jeg forstår, så er det egentlig farligt - da man kan risikere at fundamentet skrider ind imod hulrummet (kælderen). Nu har det jo godt nok holdt siden 60'erne da kælderen blev lavet (huset er fra 1939), men nok kun fordi det står på kraftig lerjord.

Jeg er lidt i tvivl om jeg overhovedet kan/tør grave de der 3-4meter fri af fundamentet (og ca. 70cm under det) udenfor - for at ligge isolering (havde tænkt mig at bruge terrænbatts) og dræn ?

Hvis jeg har ret i at det nok ikke er tilrådeligt at lave udvendig isolering og dræn pga. det manglende fundament, så må det da være noget ejerskifte forsikringen dækker, da jeg mener man med rimelighed kunne have forventet et ordentligt fundament?

Jeg ville rigtig gerne høre jeres meninger og evt. erfaringer med brug af ejerskifte forsikringer til større sager - og evt. hvilke advokater/rådgivere i har brugt i sager om ejerskifte forsikringer (hvor i fik ret - og advokaten/rådgiveren altså var pengene værd :)

På forhånd tak.
Hej. Min kone og jeg har købt hus for 3 år siden... Vis hele indlægget
60 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Måske en tur på biblioteket kunne hjælpe dig. Det Kongelige Bibliotek har sikkert en masse gamle lovtekster liggende, eller juridisk fakultet i København. Men en god advokat kunne måske nok også hjælpe dig med at finde de gamle forskrifter.
Jeg er meget enig i, at det nok vil være en idé med en god advokat, som ved noget om sådanne ting. Ham vi har fået tilknytte vores søgsmål mod TRYG har - udover at være advokat og paragrafrytter - taget en ph. d. i ejerskifteforsikringer og mangelsspørgsmål, så det er han sgu temmelig hård til. Du må endelig tage kontakt, hvis du skal have et navn :-)

Hvis du vil brokke dig, når du bliver udsat for dårlig service og uprofessionel optræden, skal du også huske at rose, når du oplever det modsatte!

mon ikke kommunen har noget på skrift om det hvis de sagde at det ikke var bygget efter datidens standard.
Men uanset havd så er det vel tid til at få en advokat på. Og så må han finde de rette dokumenter,- kan han sikkert også gøre i en ruf :)

Held og lykke med det. Pyyha bliver nok lidt af en kamp

mvh jan
Men husk nu på at som den her sag er ligenu er det forsikringen der har bevisbyrden og den skal jo selfølgelig findes på skrift.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Yes - så er der langt om længe kommet en skønserklæring, og som jeg læser den, bør TRYG ikke længere være alt for sikker i deres sag. Retten er sat i slutningen af august, så nu begynder vi heldigvis at kunne se en ende på den sure og langtrukne sag :-)

Hvis du vil brokke dig, når du bliver udsat for dårlig service og uprofessionel optræden, skal du også huske at rose, når du oplever det modsatte!

Annonce
Glædeligt at høre, at det muligvis går den rigtige vej.
Jeg har faktisk lige fået et tilbud på en ejer skifte forsikring fra tryg.... hmmmm.... Men problemet er vel faktisk at alle forsikrings selskaber vil forsøge at komme uden om. Det jeg kan læse ud fra det her er at det måske er bedst at have sine forsikringer i et andet selskab end man har sin ejerskifte forsikring?
Opdatering.

TRYG krøb til "patten" på 3/4 af forholdene sidst på eftermiddagen forrige fredag - hvor vi skulle i retten mandag morgen.

Det vil sige, at de accepterede at betale for udskiftning af hele gulvkonstruktionen og reetablering af trappehul. De ville derimod stadig ikke betale for reetablering af skillevægge, finish samt manglende isolering og derfor mødtes vi i retten mandag, hvor hele sagen blev fremlagt.

Der falder dom sidst på måneden, hvor der også bliver afgjort, hvor meget TRYG skal betale af de samlede sagsomkostninger.

MEN - ikke for at være utilfreds med noget, som i sidste ende nærmer sig en klokkeklar sejr - generer det min prostata, at hvis de i allersidste øjeblik acceptere at betale så stor en del af vores samlede krav - så har det sgu vidst det helt fra starten. Men går den - så går den. Dét gjorde det så bare ikke denne gang.

Og nu gælder det bare om at få fat i håndværkeren og komme i gang - med et par års forsinkelse

Tillykke med det.
Men få lige dommen, og husk at tryk skal aksepterer dommen, inden du ringer efter håndværkerene.

Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Tillykke,

Det må være dejligt, at denne lange seje kamp med de store er slut. Det viser sig bare, at det godt kan betale sig at kæmpe.

Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også