ejerskifte forsikring - dækker det manglende fundament?

Hej.

Min kone og jeg har købt hus for 3 år siden - og valgte en udvidet ejerskifteforsikring.

Her den anden dag skulle jeg igang med at grave ud til isolering af kælder (udvendigt) og dræn.
Da jeg kommer ned til bunden opdager jeg at fundamentet kun går til 90cm under jorden (kældergulvet går til 1,6m under jorden). Da man har udgravet kælderen, hvilket er gjort senere, har man altså kun støbt en 5-10cm tyk "væg" på indersiden mod kælderen og ellers ladet fundamentet være som det var.

Såvidt jeg forstår, så er det egentlig farligt - da man kan risikere at fundamentet skrider ind imod hulrummet (kælderen). Nu har det jo godt nok holdt siden 60'erne da kælderen blev lavet (huset er fra 1939), men nok kun fordi det står på kraftig lerjord.

Jeg er lidt i tvivl om jeg overhovedet kan/tør grave de der 3-4meter fri af fundamentet (og ca. 70cm under det) udenfor - for at ligge isolering (havde tænkt mig at bruge terrænbatts) og dræn ?

Hvis jeg har ret i at det nok ikke er tilrådeligt at lave udvendig isolering og dræn pga. det manglende fundament, så må det da være noget ejerskifte forsikringen dækker, da jeg mener man med rimelighed kunne have forventet et ordentligt fundament?

Jeg ville rigtig gerne høre jeres meninger og evt. erfaringer med brug af ejerskifte forsikringer til større sager - og evt. hvilke advokater/rådgivere i har brugt i sager om ejerskifte forsikringer (hvor i fik ret - og advokaten/rådgiveren altså var pengene værd :)

På forhånd tak.
Hej. Min kone og jeg har købt hus for 3 år siden... Vis hele indlægget
60 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak

Ja, det er sgu en god følelse, når det viser sig, man har ret. Men hvor er det skammeligt, at forsikirngsselskaberne kan tillade sig at behandle kunderne og forsikringstagerne på denne måde ved at trække tingene i langdrag den ene gang efter den anden. Jeg tror desværre, at mange "normale" mennesker havde givet op efter det 3´dje blanke afslag.

Jeg vi dog også lige påpege, at den endelige dom kun kommer til at omhandle forholdene med den manglende dampspærre, manglende isolering, reetablering af vægge og skillevægge samt finish. De resterende 3/4 af forholdene anerkendte forsikringsselskabet at betale dagen inden, vi skulle i retten, så det er der ikke længere nogen diskussion om.

Hvis du vil brokke dig, når du bliver udsat for dårlig service og uprofessionel optræden, skal du også huske at rose, når du oplever det modsatte!

SLAM. Dér kom dommen og sikken lussing vores forsikringsselskab fik

Vi har stort set fået medhold i al - og den eneste bekymring er nu, om dommen er så meget i mod forsikringsselskabet, at de kan finde på at anke den...

Faktisk er slutresultatet i kroner og øre højere end dét, der var vores oprindelige krav, så vi har ganske enkelt meget svært ved at få hænderne ned igen.

Hvor er det dog befriende endelig at have fået ret efter flere års kamp. Tænk - fra at forsikringsselskabet pure nægtede at betale så meget som fem flade øre, ender det nu med, at de skal betale hele pivtøjet. Og det er faktisk rigtig, rigtig mange penge når der skal indregnes renter og de samlede sagsomkostninger...

Sikken kamp. Og sikken sejr

Hvis du vil brokke dig, når du bliver udsat for dårlig service og uprofessionel optræden, skal du også huske at rose, når du oplever det modsatte!

Tak, tak

Når jeg selv har fået den på skrift og læst den igennem samt mig, de ikke kan anke den, og pengene er sat ind på min byggekonto, kan jeg ikke se, at d er er noget i vejen for at offentliggøre den...

ja stort tillykke!

Og fedt at du følger op på tråden løbende. Det er et stort fodarbejde i har gjort der sikkert vil hjælpe andre i fremtiden.

Annonce
Sådan. Slut, prut, finale. Så er sagen mod forsikringsselskabet definitivt overstået. Checken er dumpet i postkassen, sat ind på byggekontoen og håndværkerne er i gang med det, som jeg ikke selv kan finde ud af.

Og da forsikringsselskabet i mellemperioden - fra vi var i retten og til dommen faldt - var nødt til yderligere at tilkende os to ny gavle, da de var fulde af råd og skimmelsvamp, havde de pludselig ikke længere noget argument for at anke dommen.

Alt i alt har det kostet forsikringsselskabet lidt mere end ½ million kroner. De er blandt andet dømt til at betale reeablering af gulvkonstruktion, reetablering af udvekslinger i gulv og spærkonstruktioner, manglende isolering og dampspærre, reetablering af vægge, finish og diverse udbedring af elinstallationer samt vores advokatregning. Så jeg og min familie er meget, meget glade og lykkelige over, at to års indædt kamp endte med, at vi havde retten på vores side

Nu kan jeg så bare håbe på, at beløbet er så stort, at de i sidste ende vælger at rejse krav mod sælger, som i dén grad har handlet i ond tro

Det vil teknisk set ikke gøre nogen forskel for mig - men på den anden side vil det kun være retfærdigt, at han kommet til at betale de penge tilbage til forsikringsselskabet, som helt bevidst har fusket sig til hos os. Det er jo indirekte med til at hæve præmierne på ejerskifteforsikringer for andre - og måske også forsikringsselskabet endnu tungere at danse med i fremtiden.

Men - som jeg også tidligere har skrevet, viser det jo, at det bestemt kan betale sig at kæmpe for sin ret mod sit forsikringsselskab, selv om overmagten ind i mellem kan virke lidt voldsom. Go for it - og tak for jeres opmuntrende ord!

Øhhh, hvordan endte sagen med det manglende kælder fundament?
Den er gået i stampe, med flere afslag på fra forsikringen og en advokat der synes det er morsomt/til grin (at de afviser noget han synes er klokkeklart), men mere sker der ikke.

Vi har fået anbefalet en advokat som har meget erfaring med netop den slags sager og er ved at samle alle papirer så vi kan høre ham om han vil køre sagen videre - og evt. i ankenævnet hvis nødvendigt (eller direkte i retten hvis han tror på den).

Det går ikke så hurtigt her, da vi lige har fået barn nr. 2 og det hele er lidt uoverskueligt, plus at der udover det mgl. fundament har været MEGET andet at lave i huset, så det var beboeligt, men vi har ikke givet op endnu...
Held og lykke med sagen og husk nu at nyde ungerne på trods af alt rodet med forsikringen.
Ja, nyd nu alligevel skud nr. 2 på arvestammen - selv om det også kan være hårdt arbejde. Og så sørg endelig for at kæmpe videre, for de der forsikringsselskaber vil gøre alt, hvad de kan for at snyde uden om.

Bliv endelig ved med at opdatere herinde, da jeg også gerne vil høre, hvordan det ender.

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også