Kommentarer til projekt: Tilbygning til ældre Kalmarhus

Her samles kommentarer til projektet: Tilbygning til ældre Kalmarhus

Kommentarer vises både her og på projektet.

ikje
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Konstruktionsmæssig skal det nok holde, men hvorfor har du valgt en tilbygning der arkitektonisk skiller sig markant ud fra det eksisterende?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for spørgsmålet - der er flere grunde

1) Vi bygger på det pågældende hjørne, fordi det er der, grundens bedste udsigt er.

2) Vi ønskede at åbne det gamle hus op for at få udsigten ind i huset. Kalmars karakteristiske store tag lukker for udsigten - og så var der i øvrigt et kraftigt halvlukket udhæng i gavlen, som lukkede udsigten endnu mere.

3) Designmæssigt kan man ikke åbne Kalmarhuset med vinduer, så vi kunne enten vælge at bygge i forlængelse af husets gavl - en model vi ret hurtigt droppede - eller lave et mere direkte greb ind i huset, og vi valgte det sidste.

4) Vi fastholder Kalmarhusets grundide, som er kvadratet. Hele huset er kvadratisk og stuen er kvadratisk, og tilbygningen bliver en terning (kvadratisk grundplan og fladt tag).

5) Samtidig har vi malet Kalmarhuset sort (det var oprindeligt en mørk olivengrøn med orange stern), så det bliver lidt mere neddæmpet i forhold til tilbygningen. Sidstnævnete bliver med en åben listebeklædning af cypress-træ, som med tiden gerne skulle få et lyst, gråt udseende. Vi tror de to ting, kommer til at hænge godt sammen. :)

/Ib


ikje
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Spændende projekt! Kan du lægge et billede ind af huset, som det ser ud nu?

Og: Har du selv lavet tegningerne og hvilket program er brugt til dét?

Mvh. AllanE
Tegningerne er lavet i Sketchup. Fremragende program med 30 dages gratis prøve - eller helt gratis webversion.

Her er tre foto med huset før og efter nedrivning af det store udhæng/udhus. Det ryddede areal er, hvor tilbygningen kommer.



ikje
Vil bare lige rose dig for din fine tegning. :D 
Gid jeg var så god i SketchUp. 

Mvh Lasse
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tak Lasse - jeg tør slet ikke afsløre, hvor mange timer - og kasserede skitser - jeg har brugt foran skærmen. :)
/IB

ikje
Tja! - Jeg må nok indrømme at resultatet blev som jeg frygtede. Tilbygningen er en mastodont der ødelægger det karakteristiske ved det oprindelige Kalmerhus. Jeg håber brugsværdien i indretningen opvejer den arketiktoniske værdiforringelse.

Du må nok også se i øjnene, at ved et salg med den slags løsninger går der 13 af på dusinet. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 09-06-2022 15:54:32

Tja! - Jeg må nok indrømme at resultatet blev som jeg frygtede. Tilbygningen er en mastodont der ødelægger det karakteristiske ved det oprindelige Kalmerhus. Jeg håber brugsværdien i indretningen opvejer den arketiktoniske værdiforringelse.

Du må nok også se i øjnene, at ved et salg med den slags løsninger går der 13 af på dusinet. 

Hold da op. :) Det er også blevet præcist, som vi forventede, og der er vi nok en anelse mere positive end dig. ;)

Selvfølgelig skal man være varsom med, at tilbygninger ikke stikker af og dominerer, og  det har både vi og de fagfolk, som har kigget med, været ret optagede af. Indtil videre er vi ikke bekymrede, og der er vel også kun at konstatere, at vi ikke er færdige endnu.

De pågældende fagfolk er i øvrig arkitekter.

/Ib

ikje
Jeg er ikke negativ, men skeptisk med at ødelægge et karakteristisk hus. Der findes mange Kalmerhuse hvor til- og ombygninger er løst mere elegant.

At der har været arkitekter involverede er ikke en garanti for det æstetiske. Du finder masser af huse hvor arkitektløsninger viste sig at være værdiforringende.  

Det mest karakteristiske ved Kalmarhuse er netop taget, men dine såkaldte fagfolk har haft fokus på noget andet.

På den anden side er alt fint sålænge du er tilfreds, men jeg er også ret sikker på du må forvente et afslag i prisen ved et salg eller forvente længere liggedage. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det ville være skønt, hvis du ville sende link til eksempler eller fotos, hvor om- og tilbygninger på Kalmarhuse 'er løst mere elegant'. Så kan vi tage den derfra.



ikje
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også