Kommentarer til projekt: Tilbygning til ældre Kalmarhus

Her samles kommentarer til projektet: Tilbygning til ældre Kalmarhus

Kommentarer vises både her og på projektet.

ikje
Her samles kommentarer til projektet: Tilbygning... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Rantzau skrev den 11-06-2022 23:29:18

På samme måde som der findes god og dårlig håndværk findes også god og dårlig arkitektur. Denne site er fuld af berettiget kritik af dårlig håndværk, men når talen kommer på dårlig arkitektur er der en udpræget berøringsangst.

Når nogen kalder sig fagfolk forpligter det. Jeg fastholder at trådstarter er blevet vildledt på det groveste af de såkaldte fagfolk. Det viste eksempel adskiller sig ikke fra andre skuffeprojekter der klaskes på huse uanset stilart.

Det er kedeligt, intetsigende og så langt fra det eksisterende som man kan tænke sig, men gennemprøvet for maksimal profit til arkitekterne.

Der har de såkaldte fagfolk svigtet på det groveste hvor trådstarter står tilbage med aben.

Bemærk at jeg kun klandre trådstarter for ikke at være skarp nok i de indledende faser.

Det er muligt at nogle kalder sig professionelle bare fordi de har anskaffet kommunens stiveste sømpistol eller afstiver deres ego i retorik som er arkitekters egentlige kompetence, men realiteten er at hovedparten af arkitekter er elendige amatører, hundehoveder, socialdemokrater og fusentaster der snylter på tidligere tiders håndfulde arkitekter der faktisk havde talentet.


 
For mig lyder det som om udvikling i design er et fyord - og alt skal se ud som det gjorde for 100 år siden, for dengang gjorde alle arkitekter det rigtigt, din retorik er mange gange at hvis det ikke falder i din smag, så er det dårlig vejledning, er folk er inkompetente hvis det er blevet vejledt anderledes end din mening 😉

At kalde alle arkitekter diverse øgenavne lyder for mig lidt ubegavet. Faktisk utrolig der er så mange prisbelønnede arkitekter i DK (men kommitten er nok og nogle hundehoveder 😉)

Samt bare fordi man arbejder på kommunen behøver man heller ikke og være dum som en dør, og ved godt du ikke er enig i deres måde og arbejde på, men de arbejder jo ud fra det regelsæt der er sat op, så kan ikke se hvorfor sådanne alm mennesker skal svines til? 🤔

Jeg er da heller ikke altid enig i hvad der blir bygget idag er pænt i min optik, men og kalder arkitekterne hundehoveder og socialdemokraterne (som jeg sket ikke tror de er 😊) er nok og stramme den, og hvorfor skulle trådstarter være vejledt forkert? Folk vil jo netop gerne have masser af lys og udsigt ind i deres bolig idag, samt gør ikke noget der er lidt “karakter” på tilbygningen, og skiller sig lidt ud, så det er tydeligt hvad der er nyt og gammelt - tænker ikke det vil være noget problem og sælge sommerhuset, vil nok være nemmere end hvis der var tilbygget i samme stil, der er massere af købere der ikke har samme holdning son dig 👍🏻😊
Glæder mig da til og se det færdige resultat, og sikker på trådstarter bliver mere end tilfreds med dette, end hvis han havde fortsat med og bygge til med den lukkede stil som kalmarhuse er - kan være der en grund til Kalmar huse går konkurs i tide og utide 🙈😬
Martin.v skrev den 12-06-2022 11:17:56

For mig lyder det som om udvikling i design er et fyord - og alt skal se ud som det gjorde for 100 år siden, for dengang gjorde alle arkitekter det rigtigt, din retorik er mange gange at hvis det ikke falder i din smag, så er det dårlig vejledning, er folk er inkompetente hvis det er blevet vejledt anderledes end din mening 😉

At kalde alle arkitekter diverse øgenavne lyder for mig lidt ubegavet. Faktisk utrolig der er så mange prisbelønnede arkitekter i DK (men kommitten er nok og nogle hundehoveder 😉)

Samt bare fordi man arbejder på kommunen behøver man heller ikke og være dum som en dør, og ved godt du ikke er enig i deres måde og arbejde på, men de arbejder jo ud fra det regelsæt der er sat op, så kan ikke se hvorfor sådanne alm mennesker skal svines til? 🤔

Jeg er da heller ikke altid enig i hvad der blir bygget idag er pænt i min optik, men og kalder arkitekterne hundehoveder og socialdemokraterne (som jeg sket ikke tror de er 😊) er nok og stramme den, og hvorfor skulle trådstarter være vejledt forkert? Folk vil jo netop gerne have masser af lys og udsigt ind i deres bolig idag, samt gør ikke noget der er lidt “karakter” på tilbygningen, og skiller sig lidt ud, så det er tydeligt hvad der er nyt og gammelt - tænker ikke det vil være noget problem og sælge sommerhuset, vil nok være nemmere end hvis der var tilbygget i samme stil, der er massere af købere der ikke har samme holdning son dig 👍🏻😊
Glæder mig da til og se det færdige resultat, og sikker på trådstarter bliver mere end tilfreds med dette, end hvis han havde fortsat med og bygge til med den lukkede stil som kalmarhuse er - kan være der en grund til Kalmar huse går konkurs i tide og utide 🙈😬

Jeg kunne ikke have sagt det bedre 🙂👍
At lave 4 opfølgende kommentarer hvor man udpensler at trådstarters valg efter ens egen subjektive smag er ringe er efter min mening 3 for mange. 
Selvfølge får mange arkitekter priser. Ingen anden faggruppe kan mønstre samme antal ligegyldige priser, så der er rigeligt til alle.

Hvordan jeg opfatter arkitekter er intet i sammenligning med hvad håndværkere oplever i deres dagligdag.

En ting er det æstetiske, noget andet er funktionalismen. Vikingeskibsmuseet i Roskilde har i årtier klaget over dårlig arkitektur der truer bevarelsen af skibene. Museet har også måtte reducere aktiviteterne fordi vedligeholdelsen af bygningen lægger stadig større beslag på driftsbudgettet. 

Det er arkitekter der med næb og klør har modsat sig nedrivning og genopførsel af et funktionelt museum.

Niels Bohr Instituttet  i København har allerede inden de har taget den nye bygning i brug, måtte nedlægge forskningsprojekter grundet gigantiske budgetoverskridelser og forsinkelser så de nu er rykket ned ad den videnskabelige rangstige. 

Selv med en økonomisk kompensation til Instituttet, har flere ledende forskere søgt andre græsgange i udlandet for ikke at sætte deres forskningskarrierer på pause. Den kompetence er tabt for Danmark.  

Man har end ikke overvejet at udskifte Byggestyrelsen der er ansvarlig for byggeriet, der domineres af arkitekter, med fagfolk.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej. 
Nu vil jeg ikke kommenterer det arkitektoniske, men det byggetekniske. 
Hvis løsningen i tagsammensætningen ikke laves om (tagpappen skal forlænges til 60 cm op over eksist tagflade) får du med 100 % vand ind, da vandet vil løbe bagom og ned med sådan et lille overlæg mellem tagpap og tagplader. 

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Bygningskonstruktør skrev den 21-07-2022 09:13:26

Hej.
Nu vil jeg ikke kommenterer det arkitektoniske, men det byggetekniske.
Hvis løsningen i tagsammensætningen ikke laves om (tagpappen skal forlænges til 60 cm op over eksist tagflade) får du med 100 % vand ind, da vandet vil løbe bagom og ned med sådan et lille overlæg mellem tagpap og tagplader. 

 Hej Martin,

Tak for tippet - og undskyld den sene reaktion.

Jeg har været meget i tvivl om netop dette punkt - og har ikke rigtigt fundet en god løsning/rådgivning omkring det. Jeg vendte din pointe med en tekniker, som besøgte os i anden sammenhæng, og han bekræftede din pointe og foreslog en løsning med krydsfiner/tagpap på spærene.

Det vil jeg få gjort.

/Ib

ikje
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også