Sabb 8 hk (h/g) fejlsøgning efter at have været under vand

Hej alle

Vores kære Sabb 8hk har desværre været under vand, og har været startet efterfølgende. Den nåede at køre i 2-3 minutter, hvorefter vi fandt ud af at der var vand i olien og slukkede med det samme.

Der blev skiftet olie tre gange på den, så olien er klar i farven igen - men den vil ikke starte. En startpatron får den til at køre i 3-4 sek., hvorefter den stille og roligt dør.

Er der nogen som kan fortælle mig hvad det første er der ryger i sådan en situation, og hvad en god proces ville være herfra?

Hej alle Vores kære Sabb 8hk har desværre været... Vis hele indlægget
100 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
fiskerjolle skrev den 16-05-2018 17:16:17

Det firkantede hul helt nede i bunden?

Det du har lavet en cirkel omkring er olie med vand i (mayonnaise agtigt).

Ja, der plejer der og lægge en magnet inde i firkanten.

Nåå, ok med mayonnaisen, det lignede på billedet noget der havde skrabet på plejlstangen.    

Fandt du ellers nogle sjove ting inde i sumpen ?


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Nu har jeg endelig fået noget op. Det var desværre ikke en skuffe jeg kunne se, men et rektangulært stykke metal, som ser til at være blevet revet af noget. Der lå lidt grus sammen med det.

Kan du se hvad det skal forestille?

I øvrigt virkede bunden til at være magnetisk - jeg kunne ikke rigtig mærke en decideret magnet, hvis nogen en dag skulle undre sig over det samme.

Det er nærliggende at tænke, at det er en stump fra en del som kan blive beskadiget af oliens ændrede viskositet grundet vand, og som har noget med dieselreguleringen at gøre.

fiskerjolle skrev den 17-05-2018 13:14:31

Nu har jeg endelig fået noget op. Det var desværre ikke en skuffe jeg kunne se, men et rektangulært stykke metal, som ser til at være blevet revet af noget. Der lå lidt grus sammen med det.

Kan du se hvad det skal forestille?



I øvrigt virkede bunden til at være magnetisk - jeg kunne ikke rigtig mærke en decideret magnet, hvis nogen en dag skulle undre sig over det samme.

 Ja ok. Hvor stykket har siddet kan jeg ikke lige se, men det skader absolut ikke at få det fjernet sammen med alt det andet "løse". Der har ligget en kraftig magnet nede i bunden da den blev "født" oppe i Bergen.

Jeg har muligvis lavet en tanketorsk da jeg jagede dig ind bag lugen der da jeg er kommet i tanke om at regulatoren nok ikke sidder i krumtaphuset som på en 2G'er.     Den sidder sgi da nede bag sammen med stødstængerne løfterne. Nu må du forsigtig tage låget af ind til regulatoren der sidder bag det låg hvor stangen du giver gas sidder på siden af motoren. Vær forsigtig når du tager låget af da der sidder en stang ned på pumpen der ikke må blive bøjet. Så ingen vold her tak.   Lad være med at skille mere end højst nødvendigt der nede og se efter om alle fjedre sidder som på billedet side 64. Ellers skal du ned i bunden og lede der. Nu når du er kommet der ind tager du også nogle billeder. Det vil hjælpe gevaldigt at se på billederne hvis du lyser ind på stedet med en lommelampe når du tager billederne.

Jeg krydser både fingre og tær for det ikke er noget alvorligt så du hurtigst mulig kan komme ud at sejle.

Samtidig venter jeg spændt i mit ansigts sved hvad du finder ud af.     



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
fiskerjolle skrev den 17-05-2018 14:27:27

Det er nærliggende at tænke, at det er en stump fra en del som kan blive beskadiget af oliens ændrede viskositet grundet vand, og som har noget med dieselreguleringen at gøre.

 Nej, jeg kan kun tænke mig det kan være en del af en lås på en bolt der er fløjet af. Som sagt kan jeg ikke se hvor stykket har siddet. Der er jo ingen der siger der nu mangler en lås på en bolt/møtrik, da det kan være resterne fra en reparation der har været foretaget engang da motoren var yngre.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

Nå, så er der måske ikke så skidt som jeg frygtede. Jeg tænkte at du ville sige, at hele lortet skulle skilles ad ☺️

Jeg forsøger med regulatoren - det bliver desværre først i weekenden, men det bliver spændende. Tak for tankerne Leif.

Jeg er da glad for at jeg fik set den stump, så det var godt at jeg tog pladen af!

fiskerjolle skrev den 17-05-2018 15:53:45

Nå, så er der måske ikke så skidt som jeg frygtede. Jeg tænkte at du ville sige, at hele lortet skulle skilles ad ☺️

Jeg forsøger med regulatoren - det bliver desværre først i weekenden, men det bliver spændende. Tak for tankerne Leif.

Jeg er da glad for at jeg fik set den stump, så det var godt at jeg tog pladen af!

 Nej, det kunne jeg ikke finde på så lang tid du ikke har fundet bolte og møtrikker derinde.      Det er nu heller ikke noget jeg bestemmer hvis .......... og ........................ altså.    

Du skriver bare når tiden kommer.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Sådan ser her ud:

Uden at vide hvad jeg skal kigge efter, ser intet ødelagt ud 😏

Du skal se efter de to fjedre der sidder mellem svingklodserne og dem kan jeg se der er intakte. Jeg troede faktisk der var en af dem der var knækket eller faldet af.

Er det synsbedrag, eller er olien temmelig hvid på billedet ?

Men ellers er der kun at samle delene forsigtig igen.

Men så er vi tilbage ved at problemet næsten kun kan skyldes manglende udluftning !!!


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ved du hvad - den kører som en mis nu! Det er årets succes 🍾

Da jeg skulle samle huset til regulatoren igen, skulle jeg justere lidt på dieselpumpens "reguleringsstang", for at få det hele til at passe. Den var meget træg i det, så jeg hældte lidt olie over den og kørte den lidt frem og tilbage. Det gjorde en kæmpe forskel. Jeg fik også noget grums ud derindefra, muligvis fra opløste pakninger. Som jeg kunne forstå på manualen skulle de fjedre samt lod du nævnte justere på netop denne stang, så jeg tænkte at hvis fjedre og lod var OK, kunne det være den.

Med selvtilliden i orden hældte jeg ny motorolie på, og prøvede at starte den - den startede ved allerførste hug, og hele havnen jublede. De havde vist holdt lidt øje med projektet ☺️

Jeg kan slet ikke få hænderne ned. Jeg har taget en tur i havnen med noget af havnens publikum, og derved fået nye bekendtskaber. Der kan man bare se, hvad Sabb kan.

Den går i øvrigt bedre end nogensinde: al den skillen ad og rengøring har gjort godt.

Tusind tak for delingen af al din visdom Leif, uden det havde hverken jeg eller den stakkels motor haft en chance. Og Christianshavn havde ikke fået den oplevelse med 😁

Tak til jer andre for jeres skarpe tanker, og rigtig god sommersejlads til alle.

Der er yderligere 40 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også