Hjælpestrøer - hvordan?

Hej,

Jeg har er gammelt køkkengulv, som skal skiftes (5. sal i en 100 år gammel ejendom) og har aldrig nogensindee prøvet kræfter med sådan noget før (men har hænderne godt skruet på og masser af gå-på-mod). Mit eneste problem er, at afstanden mellem strøerne er 95 cm (centerlinie). Såvidt jeg kan se, vil den pæneste løsning være at tage det gamle gulv op og lægge et nyt, MEN så er afstanden mellem strøerne vist et problem når det nye gulv er 22 mm.

Her i forumet har jeg kunnet se, at jeg børetablere nogen hjælpestrøer, men jeg har absolut ingen ide om, hvordan det lettest gøres. Hvordan skal jeg placere dem i forhold til de eksisterende strøer og hvordan bærer jeg mig ad med at sætte dem fast? Skal de sidde parallelt med de eksisterende eller kan man montere noget mellem (vinkelret på) de eksisterende til formålet - og ligemeget hvilken løsning - hvordan skal de så monteres og hvor stor skal afstanden mellem dem være? Hvilken dimension af træ skal jeg bruge til det?

Håber der er nogen, der har nogen gode ideer i dette forum hvor jeg i øvrigt har fundet rigtig meget god inspiration smile

På forhånd tak
Inger

/Inger

Hej, Jeg har er gammelt køkkengulv, som skal... Vis hele indlægget
54 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Rolig nu - lad dig nu ikke forskrække - du skal bare forberede dig lidt ekstra.

F.eks. kunne du let fremstille dig et simpelt hjælpeværtøj, bestående af et par stumper af dine reglar og et par sømplader (de mørke firkanter).
Du skruer de to reglar sammen, og monterer sømpladerne solidt på siden af dem, således at halvdelen af sømpladerne rager ud forneden.
Så skruer du understøtningen (med formonterede bjælkesko) fast i sømpladerne med et par små skruer - sænker det hele ned mellem to gamle bjælker - klodser lidt op oven på bjælkerne så det passer med laserlinien, og fastgør dine bjælkesko.

Fjern de små skruer, og du er klar til næste understøtning.

stroer1.gif

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

biggrin Tak for opmuntringen - og den rigtig gode ide. Jeg bliver mere og mere klar over, at man skal være vant til selv at lave tingene for at kunne tænke den slags løsninger med det samme. Man kører let fast i sine egne forudfattede meninger om hvor svært noget er - og DET kommer man jo slet ingen vegne med.

En dejlig enkel løsning, du lægger op til - du må være meget vant til at lave de animationer, for det virker som om du bare lige kan ryste dem ud af ærmet wink Men det kræver også at man ved hvad man vil tegne....

Tror at det her nok skal komme til at virke - jeg skal nok fortælle om resultatet når det er der - og hvis der kommer ekstra spørgsmål, så hører I også fra mig inden det er færdigt.....

/Inger

/Inger

Man kunne jo også kalde det dovenskab - altid at prøve at finde løsninger der gør tingene lettere wink

Det kræver ikke så meget - bortset fra lidt tid og de rigtige værktøjer - at lave animationer. Det hjælper også lidt, at have lavet grafik til computere lige siden den mest populære computer var Commodore 64.

Held og lykke med projektet - du har masser af gå-på-mod, så det skal nok blive flot.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Jeps - bare på med vanten :-)

Når først at tværstykkerne er på plads er det utroligt dejligt at se hvordan gulvet meget hurtigt tager form når strøerne ligges ud.

Det er alt sliddet værd!

Så læg lidt mere tid og omhyggelighed i tværstykkerne - det lønner sig i sidste ende.
Jeg har lige et par tillaegsspoergsmaal til dine fine tegninger. Jeg skal nemlig igang med selvsamme projekt som IngerW.

1. Hvor stor afstand skal der vaere mellem understoetningsstroerne (de blaa)?
2. Hvis man haever de nye stroer over niveau af de eksisterende bjaelker, saa faar man da den samme cc afstand som foer? (Eller er jeg helt forkert paa den?)
3. Har laest et sted at cc afstand mellem bjaelker skal vaere paa 30 cm i badevaerelse. Kan "din" konstruktion klare, at man placerer to bjaelker ovenpaa understoetningsstroerne?

Haaber det er i orden jeg blander mine spoergsmaal ind i dette, og paa forhaand tak.
1. Det kommer an på hvor meget du har imellem bjælkerne (de gråwink og hvor langt der må være imellem understøtninger af dine strøer (som ligger ovenpå de blåwink. Jeg har ca. 1,2m imellem bjælker og der kan jeg "nøjes" med at ligge de blå pr. ca. 1m. Men da jeg brugte Kerto strøer (40x63mm) skal de ligge max. pr. 0,8m (0,7m i yderfelter tror jeg), da producenten foreskriver dette.

2. Nej, strøerne ligges ud pr. 0,6m (eller hvad producenten foreskriver for dit gulv). Lasten fra dit gulv overføres gennem strøer til de tværgående blå tværstykker, som overfører lasten til dine etagebjælker (de gråwink. Det er stadig de grå der bærer gulvet, men understøtningen for dit gulv reduceres til afstanden imellem dine strøer (0,6m).

3. Du kan godt ligge to strøer ud på samme tværstykke. Det giver en lidt anden momentkurve, men max. belastningen er ca. den samme.
Spørgsmål 1 og 3 er i samme kategori, så lad os lige klare nr 2 først.

Ja - det giver den samme C/C afstand, under forudsætning af at du kun anbringer en hjælpestrø midt imellem de gamle bjælker. Det var det, der var udgangspunktet hvis man også støttede gulvet (evt. lavede kiler) oven på de gamle bjælker, og således fik en ny C/C på 40-50cm.
Men når du hæver hjælpestrøerne (og undlader at lade gulvet støtte på de gamle bjælker) kan du jo anbringe dem hvor som helst på understøtningerne, også forskudt - og sigte efter en C/C på eksempelvis 60cm. Derved kan der sagtens komme til at ligge 2 hjælpestrøer i samme fag mellem 2 gamle bjælker.

Spørgsmål 1 og 3 har begge med den samlede belastning at gøre og måske er der andre der vil supplere med egne erfaringer. (Staun?)

ad 1.
Hvis du ikke skal bruge gulvet til andre formål end før (alm. møblering og personfærdsel), ville jeg vælge en afstand mellem 60 og 90 cm til understøtningerne, afhængigt af faktiske forhold.

ad 3. Ja - understøtningerne kan sagtens holde hvis du har fastgjort bjælkeskoene forsvarligt. Men er det et nyt badeværelse du påtænker med betonstøbning der skal bæres af bjælkelaget, skal du jo vurdere den samlede belastning på de gamle bjælker - kan de klare vægten?

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Nå - vi svarede samtidigt - nu har du så to meninger der ikke er helt forskellige.smile

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Citat fra Buch

Nå - vi svarede samtidigt - nu har du så to meninger der ikke er helt forskellige.smile


He he, helt ueninge er vi ikke.

Jeg ville dog ikke vælge at ligge tværstykkerne med større afstand end 0,8m, selv med kortere imellem bjælker.

På mit billede er afstanden imellem bjælker ovenikøbet ca. 1,4m så vidt jeg husker (og er under mit badeværelse) - og der er afstanden imellem tværstykker så yderligere reduceret.
Og strøerne udlagt pr. 300mm (de er ikke lagt på endnu på billedet) da det er under badeværelset.

Det er klart at hvis man skal have beton ovenpå (i svalehaleplader eller lign.) så skal de ligge tættere (ny beregning kræves)

Endvidere skal du også være opmærksom på at hvis du skal have lette skillevægge stående på gulvet skal der tages hensyn til dette også.
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis