Hjælpestrøer - hvordan?

Hej,

Jeg har er gammelt køkkengulv, som skal skiftes (5. sal i en 100 år gammel ejendom) og har aldrig nogensindee prøvet kræfter med sådan noget før (men har hænderne godt skruet på og masser af gå-på-mod). Mit eneste problem er, at afstanden mellem strøerne er 95 cm (centerlinie). Såvidt jeg kan se, vil den pæneste løsning være at tage det gamle gulv op og lægge et nyt, MEN så er afstanden mellem strøerne vist et problem når det nye gulv er 22 mm.

Her i forumet har jeg kunnet se, at jeg børetablere nogen hjælpestrøer, men jeg har absolut ingen ide om, hvordan det lettest gøres. Hvordan skal jeg placere dem i forhold til de eksisterende strøer og hvordan bærer jeg mig ad med at sætte dem fast? Skal de sidde parallelt med de eksisterende eller kan man montere noget mellem (vinkelret på) de eksisterende til formålet - og ligemeget hvilken løsning - hvordan skal de så monteres og hvor stor skal afstanden mellem dem være? Hvilken dimension af træ skal jeg bruge til det?

Håber der er nogen, der har nogen gode ideer i dette forum hvor jeg i øvrigt har fundet rigtig meget god inspiration smile

På forhånd tak
Inger

/Inger

Hej, Jeg har er gammelt køkkengulv, som skal... Vis hele indlægget
54 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for de meget hurtige og forstaegelige svar.

CC afstand er ca 95 mellem de eksisterende bjaelker. Det er meningen, at der skal ligges gulvspaanplade over det hele. I bade vaerelset skal gulvet derefter bygges op af Litex plader.

Saa hvis jeg placerer understoetningsstroerne med en afstand paa 60-70 cm, saa er jeg paa den sikre side?

Nu du naevner skillevaegge, er der noget specielt, naar nu jeg vaaelger at laegge en gulvplade oven paa traekonstruktionen?
Citat fra Mr Calle

Tak for de meget hurtige og forstaegelige svar.

CC afstand er ca 95 mellem de eksisterende bjaelker. Det er meningen, at der skal ligges gulvspaanplade over det hele. I bade vaerelset skal gulvet derefter bygges op af Litex plader.

De er dyre, der findes andre billigere løsninger. Gulvgips, fermacell til eks.

Citat fra Mr Calle

Saa hvis jeg placerer understoetningsstroerne med en afstand paa 60-70 cm, saa er jeg paa den sikre side?

Ja, det burde ikke give problemer.

Citat fra Mr Calle

Nu du naevner skillevaegge, er der noget specielt, naar nu jeg vaaelger at laegge en gulvplade oven paa traekonstruktionen?

Hvor du har skillevægge er der en større belastning på overgulvet. I de felter hvor der skal være skillevægge (lette og normal højde) bør du reducerer afstand imellem tværgående bjælker til 0,5m og desuden ligge en strø direkte under væggen. Så en det ikke din gulvplade der bærer væggen, men strøen umiddelbart under.
Ok tak, jeg kan dog stadig ikke helt finde ud af, hvilken løsning der er smartest mht understøtning af gulvet.

1. Vinkelrette understøtningsstrøer + parallelle strøer ovenpå
2. Vinkelrette bjælker/strøer mellem de eksisterende bjælker (selvfølgelig med mindre afstand)

Hvad er egentlig den store forskel mellem de to løsninger?
Citat fra Mr Calle

Ok tak, jeg kan dog stadig ikke helt finde ud af, hvilken løsning der er smartest mht understøtning af gulvet.

1. Vinkelrette understøtningsstrøer + parallelle strøer ovenpå
2. Vinkelrette bjælker/strøer mellem de eksisterende bjælker (selvfølgelig med mindre afstand)

Hvad er egentlig den store forskel mellem de to løsninger?

Hvis du bare skal have gulvplader ovenpå kan jeg ikke umiddelbart se at løsningen med at skippe strøerne og flytte tværbjælker op, ikke skulle kunne bruges.
Men dette kun forudsat at du kan gøre bjælkesko (de skal stadig være der) ordentligt fast i bjælkerne. Jeg kunne forstille mig at det kunne være svært at få gulvet helt plant, da du jo mister fin justerings muligheden med murpap under støer. Men er du omhyggelig nok - så, hvorfor ikke!

Den primære grund til at bruge strøer er vel sagtens at man i reglen ønsker at ligge et planke gulv i huset længde retning, på tværs at etagebjælkerne

Men du skal stadig have bjælkesko på i hver ende af tværstykker mod bjælkerne (eller en rem sømmet på siden af bjælker under dem, men foretrækker bjælkesko) - også selv om du kun "hakker" ud i tværstykker for bjælkerne og lader dem ligge "kontinuert" over flere fag!!
Jeg bliver da mere og mere glad for at det "bare" er et alm. plankegulv i et køkken, jeg skal have lagt. Nu har jeg fået trukket halvdelen af de gamle gulvbrædder op og det ser egentlig helt ok ud. Jeg regner faktisk med at lave en løsning, som den Staun foreslog med at hæve det hele en anelse og så sætte strøer med 600 mellem. Dette skyldes, at de gamle bjælker er meget ujævne, så jeg tror simpelthen at det bliver den hurtigste løsning.

Pga. de ting, der skal stå, så overvejer jeg også at gå efter 0,8 m mellem understøtningerne til hjælpestrøerne - også fordi der i dele af rummet vil blive utroligt meget traffik, da der også er udgang til altan.

Nu afventer jeg bare svar på min råd- og svamp prøve inden jeg kan tage resten af det gamle gulv op.

God weekend

Inger biggrin

/Inger

Annonce
Hej igen Inger

Det lyder rigtig godt - og vi ville jo gerne se en lille billedserie der kan bekræfte, at alle de gode teorier vi har fremsat også holder vand i virkeligheden.
Har du mulighed for det?

- god weekend og god arbejdslyst...

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Hej igen Buch,

Nu regner jeg jo alligevel at skulle tage nogen billeder til mig selv, så jeg skal nok sørge for at få lagt et par stykker herind, så I også kan se, at det virker. Glæder mig til at få det lavet - det skal nok blive godt.

/Inger

/Inger

Og så fik jeg godtnok hurtigere brug for nogen rigtig gode råd før end jeg håbede.... Nu er det jo en dejlig gammel københavner lejlighed, jeg har, så den er jo vind og skæv over det hele.

Rummet var tiligere to rum. Jeg har taget væggen mellem dem ned og ville jo så sørge for at give dem et fælle gulv. I teorien en rigtig god plan.

Efter nu at have fået taget en del af brædderne op er jeg ved at danne mig et overblik over niveauforskellen - og det er desværre en trist oplevelse, for det viser sig at over 5 m. så er forskellen ca. 8 cm!!!! Det har jeg ingen mulighed for at rette op, for så kan jeg efterfølgende ikke bruge min bagdør. Desuden går rummet over i en gang (uden dørtrin), hvor jeg ikke havde tænkt mig at skifte gulv.

Er der nogen, der har nogen gode ideer til hvordan/hvor meget jeg kan lade gulvet falde over sådan et stykke uden at man får noget slemt ud af det?

Tak.
Inger

/Inger

Citat fra IngerW

Og så fik jeg godtnok hurtigere brug for nogen rigtig gode råd før end jeg håbede.... Nu er det jo en dejlig gammel københavner lejlighed, jeg har, så den er jo vind og skæv over det hele.

Rummet var tiligere to rum. Jeg har taget væggen mellem dem ned og ville jo så sørge for at give dem et fælle gulv. I teorien en rigtig god plan.

Efter nu at have fået taget en del af brædderne op er jeg ved at danne mig et overblik over niveauforskellen - og det er desværre en trist oplevelse, for det viser sig at over 5 m. så er forskellen ca. 8 cm!!!! Det har jeg ingen mulighed for at rette op, for så kan jeg efterfølgende ikke bruge min bagdør. Desuden går rummet over i en gang (uden dørtrin), hvor jeg ikke havde tænkt mig at skifte gulv.

Er der nogen, der har nogen gode ideer til hvordan/hvor meget jeg kan lade gulvet falde over sådan et stykke uden at man får noget slemt ud af det?

Tak.
Inger

Nu havde et billede jo været guld værd Inger - men så må det blive nogle skud fra hoften.
3 muligheder - prioriteret.

1.
Hvis der ikke er andre komplikationer ved det, ville jeg ikke tøve et sekund med at løfte døren af, afkorte den med 8cm i bunden, og lave et lille fikst trin ud på bagtrappen.

2.
Lave en forsætning i gulvet så døren kan svinge op (men kun hvis området er uden for normale gangbaner og måske på tværs af hele rummet???)

3.
Lade gulvet blive ved med at skråne - men 8cm ER altså meget.

Et spørgsmål - er der niveauforskel ved overgangen til gulvet i gangen?
Hvis der er, kan det måske udlignes med en skrånende gulvplanke (for undgå en kant).

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Tja - jeg kan ikke rigtig se, at jeg kan gøre andet end blot at lade det skråne så. Bagdørstingen kunne forsåvidt godt lade sig gøre hvis jeg ville, men overgangen til gangen er ikke ok med et spring på 8 cm. Det er faktisk et af de laveste punkter på hele gulvet.

Jeg har da klart nogen overvejelser om at undlade at lægge gulvet og købe et 30 mm plankegulv og bare lægge det på som det er, for lige meget hvilken løsning jeg vælger, så tror jeg ikke at jeg får den benefit ud af det, som jeg troede. Beklager - kan ikke samle entusiasmen sammen i dag...

/Inger

/Inger

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også