Hjælpestrøer - hvordan?

Hej,

Jeg har er gammelt køkkengulv, som skal skiftes (5. sal i en 100 år gammel ejendom) og har aldrig nogensindee prøvet kræfter med sådan noget før (men har hænderne godt skruet på og masser af gå-på-mod). Mit eneste problem er, at afstanden mellem strøerne er 95 cm (centerlinie). Såvidt jeg kan se, vil den pæneste løsning være at tage det gamle gulv op og lægge et nyt, MEN så er afstanden mellem strøerne vist et problem når det nye gulv er 22 mm.

Her i forumet har jeg kunnet se, at jeg børetablere nogen hjælpestrøer, men jeg har absolut ingen ide om, hvordan det lettest gøres. Hvordan skal jeg placere dem i forhold til de eksisterende strøer og hvordan bærer jeg mig ad med at sætte dem fast? Skal de sidde parallelt med de eksisterende eller kan man montere noget mellem (vinkelret på) de eksisterende til formålet - og ligemeget hvilken løsning - hvordan skal de så monteres og hvor stor skal afstanden mellem dem være? Hvilken dimension af træ skal jeg bruge til det?

Håber der er nogen, der har nogen gode ideer i dette forum hvor jeg i øvrigt har fundet rigtig meget god inspiration smile

På forhånd tak
Inger

/Inger

Hej, Jeg har er gammelt køkkengulv, som skal... Vis hele indlægget
54 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja - det er din underbo's loft du kan se, og det må du hellere behandle med en vis forsigtighed. smile

Systemet med mellemlaget af brædder og "Det der gamle mørtel og sand" kaldes indskud - og er vel nok den bedste lydisolering der findes.
Det ville jeg bevare hvis jeg var dig - om ikke andet så for at undgå vrøvl med underboen, men det er selvfølgelig op til dig selv.
Der bliver meget lydt, hvis du fjerner det; moderne isoleringmaterialer kan ikke give den samme lydisolering.

De kraftigste reglar har dimensionen 45x95mm, og det er dem du skal bruge, både til understøtningerne og til hjælpestrøerne.

Forslag til fremgangsmåde:

- Du brækker det gamle gulv op - gerne i sektioner efter behov og gerne så du åbner mellem 2 bjælker. Så har du stadig lidt gulvflade at arbejde på.
- Du fjerner indskudsmaterialet "Gammel mørtel og sand" - og lægger det på noget plast eller lignende.
- Fjern en del af mellemlaget af brædder imellem 2 bjælker, og begynd monteringen af bjælkesko 10 mm over underboens loft. (understøtning plus hjælpestrø giver jo 190mm i højden)
- Efterhånden som du monterer understøtningerne, lægger du mellemlagsbrædderne ned igen tæt mod understøtningerne, således at du senere kan genetablere den orginale indskudisolering - "Gammel mørtel og sand"
- Så skruer du hjælpestrøerne fast oven på understøtningerne - og resten finder du nemt ud af - ellers spørger du bare igen!

smile

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Hej Buch,

Tak for den meget fine forklaring. Jeg burde være godt klædt på til at gå i gang nu. Projektet er desværre lige sat på stand-by da jeg har fundet råd under den gamle håndvask sad I ejendommen her er det et krav at forsikringen skal se på det (fornuftigt nok efter min mening) for at sikre, at det ikke er noget smitsomt/alvorligt. Det kommer der hurtigt til at gå lidt tid med....

Nu er jeg så lige kommet på et tillægsspørgsmål (jeg vil jo gerne have det flotteste gulv her smile ): Når jeg nu piller gulvet op, så er jeg bange for at bjælkerne er skæve og man kan næsten med det blotte øje se, at den ene side af rummet er et pænt stykke højere oppe end den anden side - og hvad så med de to andre sider? Det er vel bedst at få det hele i niveau inden jeg overhovedet begynder at montere hjælpestrøer? Problemet er bare, at jeg ikke tror, at det er så ligetil at rette op. Bygningen er 100 år gammel, sså det kan jo nok godt passe at den har sat sig nogen steder. Er der nogen gode (og hurtige biggrin) måder at rette sådan noget op?

Jeg er virkelig blevet klar over, hvor stor min manglede viden er og håber det er ok med alle spørgsmålene - jeg er meget imponeret over de hurtige og dejligt brugbare svar, der hele tiden kommer her....

Mange hilsner

Inger

/Inger

Er det ikke det der gør LDS arbejde spændende - man ved ikke hvor man ender når man først får begyndt.

Det kan godt lade sig gøre at rette et gulv op, men det kræver jo lidt ekstra af såvel værktøj som den der skal udføre det.

I korthed kan man tilskære nogle kiler (af de samme reglar som før nævnt) og skrue dem fast oven på bjælkerne. Det er i sig selv ikke så svært.
Det er lidt sværere at måle præcis hvordan kilerne skal være - her er en krydslaser næsten uundværlig - og det kræver også en god sav (rundsav) at skære kilerne præcist.

Jeg vil også mene, at du skal have hele gulvet brækket op for at kunne få overblik, men det afhænger jo meget af forholdene.
Man anbringer laseren (der er selvnivellerende) på det højeste sted i flugt med øverste kant på en bjælke. Den udsender en vandret linie hele rummet rundt, og når du så lægger en reglar på en af de skrå bjælker, vil laseren vise en nøjagtig lige og vandret streg på reglaren - lige til at mærke op og save efter - så har du din kile.

HN har for øjeblikket såden en krydslaser på tilbud til 498,- hvilket er billigt.

Spændende Inger - tør du gå i gang?

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Jeg lavede samme øvelse for et års tid siden på min første sal. Mine bjælker er af ca. samme dimension som dine og ligger med en ibyrdes højde forskel på 2-5cm. Desuden er huset ca. 7cm højere i den ene ende end den anden (målt over 18m).

Det jeg gjorde var at finde de højste punkt for alle bjælkerne og så placere de tværgående (dem imellem bjælkerne) i en højde der passede med dette punkt (fratrukket højden af hjælpe støen naturligvis). Derefter lagde jeg nye støer ud pr. 600mm så at det færdige gulv kun ligger på strøerne og ikke direkte på bjælkerne (som dog stadig bærer gulvet vha. de tværgående).

Jeg brugte en rotations laser til at nivilerer højden ud med - og det gav et super fint resultat. Så gulvet er nu 100% i vatter over hele huset.
..... og så slap du for at save alle de skæve mål på kilerne - det var en elegant løsning!

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Annonce
Nu er jeg heldigvis ikke bange for hverken at bestille noget eller at prøve kræfter med noget, jeg ikke har prøvet før, så det her er vel en passende udfordring. Det med laseren lyder helt sikkert som den eneste anvendelige måde at nivellere på.

Dog tror jeg, at jeg foretrækker din version af udlægningen, Staun - den passer vist mest til min viden og kundskaber smile Man må jo hellere se i øjnene når der er noget, man ikke er professionel indenfor og kiler med rundsav - der tror jeg dog alligevel at jeg trækker mig. Tror ikke at jeg vil være i stand til at skære det nøjagtigt nok.

Jeg sætter stor pris på alle de gode råd - det hjælper rigtig meget at kunne få input og diskutere tingene her.

Mange hilsner

Inger

/Inger

Men det er et hestearbejde at få alle de tværgående til at ligge præcist i rette højde. Gamle bjælker er jo sjældendt høvlede som vore dages spærtræ og de er mere runde på siderne nogle steder end andre.
Så det er absolut en fordelt at save tværstykkerne til så de kan gå frit imellem bjælkerne og montere bjælkesko på tværstykkerne inden de ligges ned imellem bjælkerne. Når tværstykket skal monteres imellem bjælker fastholdes de med en kile i hver ende og nivileres ud, og skrues derefter til bjælker (fligene på bjælkeskoen tilpasser sig så bjælkens sider).
Ved de første par stykker prøvede jeg at først at sætte bjælkesko i den rigtige højde, men bjælkernes runde sider gjorde at bunden af skoen nemt kom ud af vatter, og tværstykket derfor ikke ville få den korrekte højde og anlæg i skoen.
Det tænkte jeg nok!!! Det skal altså ikke være for let, det her smile Jeg har overvejet simpelthen at sætte reglar på hver side af de store bjælper (dejlig let løsning selvom den ikke er så elegant), men så ender jeg med en afstand på 650 mellem. Alle steder står der, at max afstanden bør være 600, så det er vel ikke så godt? Hvad siger I?

/Inger

/Inger

Med lidt omhyggelighed kan det nu sagtens lade sig gøre, men det tager sin tid.

Jeg ville holde mig til c/c 600mm på støerne eller under. Hellere for lidt end for meget.
Desuden skal du påregne at når strøer ligges ud pr. 600mm kommer et par stykker af dem (alt efter længde på guvet) til at ligge over en bjælke, og der skal du så have en på hver side (eller lave en kile).

Desuden kan den endelige "fin justering" nemt foretages under strøen med et par stykker murpap.
Jeg ved godt at du har ret..... Det vil ikke blive den bedste løsning hvis jeg valgte bare at sætte dem på siderne - specielt ikke i et køkken med diverse tunge ting i. Det er bare så meget ekstra arbejde....

Nå - samtidig er det jo bare at starte fra en ende og så skal det jo nok blive færdigt på et eller andet tidspunkt smile Det skal i hvertfalt nok blive dejligt når det sker....

/Inger

/Inger

Der er yderligere 34 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis