Find Sikring og Ledertværsnit i 12 Volt anlæg

Der er mange velmenende og mere eller mindre forvirrende forklaringer på LDS om elinstallationerne på både.
De fleste kan finde ud af at beregne strømmen når effekten kendes, men det kniber jo mere med at sikre at spændingsfaldet ikke bliver for stort. Det er lidt mere teknisk og normalt ikke beregninger for ikke elfolk. Nu i dag læste jeg et indlæg hvor der stod, at længden på ledningerne var underordnet - det er den bestemt ikke.
Det er vigtigt at undgå for stort et spændingsfald. Ikke kun fordi man hurtigt mister lysudbytte ved diverse lamper, men også fordi at elmotorer ombord kan brænde af, pga. for stort spændingsfald.

Hvis det kan interessere, har jeg fremstillet en simpel tabel (den til højre), hvor man ved et simpelt gangestykke, kan finde det rigtige ledertværsnit.
Værdierne sikrer, at spændingsfaldet aldrig overstiger 10%.

Tabellen til venstre er bare et eksempel på strømudregning og valg af sikring.
12v.gif
Håber det kan hjælpe nogle ikke-fagfolk, uden at bringe forvirringen op på et højere niveau.

Hele skemaet er ét billede og er derfor nemt at udskrive for interesserede.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Der er mange velmenende og mere eller mindre... Vis hele indlægget
67 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Den er helt gal, du laver ildebrand med den beregning :o)

Send mig din mail adresse på d2b(snabela)maskinmesterens.dk så vil jeg sende dig et Excel regneark jeg fremstillede til en opgave (el-installatør), der skal blot indsættes de tal du kender, og så får du alle nødvendige data.

Det er rigtigt som der er skrevet senest, ikke 4 meter med 8 meter du skal regne med... husk på at det er et jævnstrømsanlæg der oftest er i vores både, og hvis du nu forestiller dig, at du står med et batteri foran dig, og dit hoved er en pære... så sætter du venstre pegefinger på minuspolen og højre pegefinger på pluspolen... Og wupti, dit hoved lyser op... men der er jo TO amlængder fra batteriet og op til dit hoved... :o)

Ja... jeg er ikke skolelærer, så jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal forklare det... men en lednings vej i et jævnstrømsanlæg tæller med både ud og hjem.



Det er i dag du skal lave det du har glemt i morgen!
Det er 8 meter..
Men det vil sige at den tabel i føreste indlæg, mener du er forkert??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af grandoldman på 14 feb 2013 11:19
Det er 8 meter..
Men det vil sige at den tabel i føreste indlæg, mener du er forkert??

Nej - den er fin nok. Efter den giver det som du skriver 8m - 2,5 mm2

Det giver et effekttab i de 8 m ( 2x4 ) på ialt ca. 20W eller ca. 5W pr. meter 2-leder - det går der ikke ild i noget af.

Formel : P=I x I x R eller effekt = Strøm i anden x modstand.

= 19 x 19 x ( rho for kobber x længde / tværsnit)

= 19 x 19 x ( 0,0175 x 8 / 2,5 ) = 20 W

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Tak for svar - men jeg er ikke blevet 100% sikker på hvad jeg skal vælge.

Jeg vil købe ledninger fra denne forhandler:
http://www.autoelectricsupplies.co.uk/product/70/category/114


Tilbage til strøm fra batteri - der er 4 meter. Det forbindes til relæ.
Spørgsmål 1.
Stel fra relæ forbinedes til a.) stel tæt på relæ eller b.) med sort ledning tilbage til batteri?
Som skrevet så vil der maks være 4 gange 60W lamper tændt ved fjernlys og 2 gange 50W ved nærlys - altså en maks belastning på 240W (fjernlys) I min regnemaskine giver det 20A.
Spørgsmål 2.
Vil det så ikke være OK med en af de 3 størrelser som henvist til på nævnte hjemmeside:
x) 010703 28/0.30, 2.0mm2, 25.0A - cable OD 2.7mm
y)010704 44/0.30, 3.0mm2, 33.0A, - cable OD 3.3mm
z) 01070556/0.30, 4.0mm2, 39.0A - cable OD 3.7mm

Fra relæ er der mellem 0,7m og 1,8m ud til hver lampe. Så for en god ordens skyld, lad os regne med 2 meter.
Hver ledning kommer til at give strøm til en enkelt lampe ad gange - dvs. 60W og det giver efter tableen 5A
Spørgmål 3.
Vil det så ikke være OK med den mindste af de 3 størrelser som henvist til på nævnte hjemmeside:
x) 010703 28/0.30, 2.0mm2, 25.0A - cable OD 2.7mm

Håber at min opdeling giver lejlighed for at svare enkelt - pft

P.

Annonce
ledning her
http://biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bil-el/12-Volt/Kabel-twin-84540/

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nu efterlyste spørgeren jo en opstilling til en bil, nemlig relæer og ledninger til forlygterne.
Der bruger man jo normalt bilens karosseri til stelforbindelsen, så derfor regnede jeg med 4 meter.
Lige netop til forlygterne vil man gerne minimere spændingsfaldet, da eks et spændingsfald på 5% giver betydelig dårligere lysudbytte.
 
jeg sad og tænkte på det samme.. og ledningen til relæet skal jo ikke være så kraftig..
Men er der virkelig 4 meter fra batteri til lygte relæ??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

jeg sad og tænkte på det samme.. og ledningen til relæet skal jo ikke være så kraftig..
Men er der virkelig 4 meter fra batteri til lygte relæ??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af grandoldman på 15 feb 2013 00:01
jeg sad og tænkte på det samme.. og ledningen til relæet skal jo ikke være så kraftig..
Men er der virkelig 4 meter fra batteri til lygte relæ??


Nu kender jeg ikke sådan en Jaguar bil, men det kunne jo tyde på batteriet, var flyttet agter ud.

Men måske strømmen kan hentes ved generator eller startet.
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis