Find Sikring og Ledertværsnit i 12 Volt anlæg

Der er mange velmenende og mere eller mindre forvirrende forklaringer på LDS om elinstallationerne på både.
De fleste kan finde ud af at beregne strømmen når effekten kendes, men det kniber jo mere med at sikre at spændingsfaldet ikke bliver for stort. Det er lidt mere teknisk og normalt ikke beregninger for ikke elfolk. Nu i dag læste jeg et indlæg hvor der stod, at længden på ledningerne var underordnet - det er den bestemt ikke.
Det er vigtigt at undgå for stort et spændingsfald. Ikke kun fordi man hurtigt mister lysudbytte ved diverse lamper, men også fordi at elmotorer ombord kan brænde af, pga. for stort spændingsfald.

Hvis det kan interessere, har jeg fremstillet en simpel tabel (den til højre), hvor man ved et simpelt gangestykke, kan finde det rigtige ledertværsnit.
Værdierne sikrer, at spændingsfaldet aldrig overstiger 10%.

Tabellen til venstre er bare et eksempel på strømudregning og valg af sikring.
12v.gif
Håber det kan hjælpe nogle ikke-fagfolk, uden at bringe forvirringen op på et højere niveau.

Hele skemaet er ét billede og er derfor nemt at udskrive for interesserede.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Der er mange velmenende og mere eller mindre... Vis hele indlægget
67 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
genialt.. takker mange gange.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Husk nu lige, at i en båd er det enten 12 eller 24V DC = jævnstrøm...

Så, når du beregner tværsnit, er det altså ikke nok at vide at der er 10 meter fra din tavle og op i toplanternen, du skal regne turen tilbage med.

Og en fælles jord er no go på et skiw!

Det er i dag du skal lave det du har glemt i morgen!
Velkommen på LDS

Godt nok en lidt ældre sag du giver råd på
Men jeg fandt dog tråden alligevel ;-)

Det er i dag du skal lave det du har glemt i morgen!
Selv om en tråd er gammel, og det derfor næppe er relevant mere for den oprindelige tråd-starter, er det faktisk meget praktisk med input til en gammel tråd, hvor alle råd og erfaringer så bliver opsamlet ét sted.

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Annonce
Fuldstændig enig - det var bestemt heller ingen kritik af svar
Skrevet af De 2 Brødre på 26 jun 2012 16:33
Husk nu lige, at i en båd er det enten 12 eller 24V DC = jævnstrøm...

Så, når du beregner tværsnit, er det altså ikke nok at vide at der er 10 meter fra din tavle og op i toplanternen, du skal regne turen tilbage med.

Og en fælles jord er no go på et skiw!

Hvis du læser hele tråden, så bliver begge veje regnet med.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Har med interesse læst den laaange tråd.
Jeg skal til at montere relæer og nye kabler til mine forlygter på min gamle Jaguar.
Den har dobbeltforlygter hvor de inderste er fjernlys og bliver aktiveret samtidigt med fjernlys på de yderste.
Yderste to lygter kører med almindeligt nærlys.
De kører med H4 pærer på 50/55w.
Jeg vil trække et nyt kable fra batteriet hen til 3 relæer. Et relæ der styrer nærlys og to relæer der styrer hvert deres sæt fjernlys.
Dvs når nærlys er tændt vil det ene relæ belastes med 100W og når jeg slår over til fjernlys vil de andre to relæer belastes med 110W hver.
Dvs at strømmen der trækkes fra batteriet vil maks. være 220W.

Mit spørgsmål er så:
1. Hvilken dimension skal kablet være der trækkes fra batteri til de 3 relæer? 3,0 mm2 eller 4,5mm2? Selv mener jeg at 3,0mm2 er OK men hører gerne input. Der er cirka 4 meter fra batteri til relæ/sikringsboks 240W/12=20A 20A*4=80 => 1,5mm2 Hvis jeg bruger den første beregning s å lander jeg på et kabel der kune er 1,5mm2?? Hmmmm.
2. Hvilken dimension skal kablet være som rækkes fra relæerne ud til hhv. nær og fjernlys? 1,0 mm2 eller 2,0mm2? Her mener jeg også at 2,0 mm2 er det rette men vil gerne have lidt input her.240W/12=20A 20A*2=40 => 1,5mm2 Hvis jeg bruger den første beregning så lander jeg på et kabel der kune er 1,5mm2?? Hmmmm.

Sidst men ikke mindst, findes der steder her i København eller omegn hvor der kan købes de nødvendige kabler, relæer og dele, eller er det nettet – fra UK f.eks

Mvh

Per
Der er vist ikke normalt med 3mm2 ledning.
Der plejer at være 1.5 - 2.5 - 4.0 - 6.0 mm2
Jeg ville vælge en 6mm2 fra batteri, til relæer
4 meter 6mm2 ledning og en belastning, på 20 ampere, vil det give et spændingsfald på 0,35 volt
Husk at der skal være en sikring tæt på batteriet.

fra relæer til lygter vil 2.5mm2  være ok.
Husk at dine stell forbindelser skal have samme dimension . 
220/12 = 18.33 A
8 meter =
18,34 x 8= 147

iflg tabel er 150 lig med 2,5 cm2

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis