Skrevet af pho på 13 feb 2013 19:50
Har med interesse læst den laaange tråd.
Jeg skal til at montere relæer og nye kabler til mine forlygter på min gamle Jaguar.
Den har dobbeltforlygter hvor de inderste er fjernlys og bliver aktiveret samtidigt med fjernlys på de yderste.
Yderste to lygter kører med almindeligt nærlys.
De kører med H4 pærer på 50/55w.
Jeg vil trække et nyt kable fra batteriet hen til 3 relæer. Et relæ der styrer nærlys og to relæer der styrer hvert deres sæt fjernlys.
Dvs når nærlys er tændt vil det ene relæ belastes med 100W og når jeg slår over til fjernlys vil de andre to relæer belastes med 110W hver.
Dvs at strømmen der trækkes fra batteriet vil maks. være 220W.
Mit spørgsmål er så:
1. Hvilken dimension skal kablet være der trækkes fra batteri til de 3 relæer? 3,0 mm2 eller 4,5mm2? Selv mener jeg at 3,0mm2 er OK men hører gerne input. Der er cirka 4 meter fra batteri til relæ/sikringsboks 240W/12=20A 20A*4=80 => 1,5mm2 Hvis jeg bruger den første beregning s å lander jeg på et kabel der kune er 1,5mm2?? Hmmmm.
2. Hvilken dimension skal kablet være som rækkes fra relæerne ud til hhv. nær og fjernlys? 1,0 mm2 eller 2,0mm2? Her mener jeg også at 2,0 mm2 er det rette men vil gerne have lidt input her.240W/12=20A 20A*2=40 => 1,5mm2 Hvis jeg bruger den første beregning så lander jeg på et kabel der kune er 1,5mm2?? Hmmmm.
Sidst men ikke mindst, findes der steder her i København eller omegn hvor der kan købes de nødvendige kabler, relæer og dele, eller er det nettet – fra UK f.eks
Mvh
Per
Hej Per
Da det er mig der har begået den tabel du ser på første side, synes jeg at jeg lige skylder dig et svar da du ikke læser tabellen helt efter hensigten.
Nå, skidt med det - tabellen blev lavet for på en nem måde at undgå spændingsfald større end 10%, og til det formål er den stadin fin og Grandoldman læser den helt rigtigt. (han har også øvet sig)
Men.... til lygterne på en bil er 10% spændingsfald i overkanten. Godt nok holder pærerne længere, men lysudbyttet falder drastisk og installationen med 3 relæer er noget mere kompliceret end installation til en lanterne, så derfor er det bedre at se med lidt andre briller på sagen og sørge for et mindre spændingsfald.
Uden alt for mange dikkedarer - her er hvordan jeg ville løse opgaven:
Grøn nærlys - 2 x blå fjernlys - relæer anbragt så tæt på lygter som muligt.
1) 3x15 amp. sikringer forsynes af 3 x 2,5mm2 fra batteri
2) alle ledninger før relæer = 2,5mm2
3) ledninger efter relæerne = 1,5 mm2.
4) kontakt a og b leverer styrestrøm til hhv. nær- og fjernlys.
5) stelforbindelse fra lygter samles i ét stelpunkt der føres videre til minus
på batt. med en 4 eller 6 mm2
Ang. 5) ...stel er lige så vigtig som plus og stelforbindelse på forenden på en gammel bil kan være meget dårlig, så det kan godt betale sig at trække den ekstra ledning mere hjem til batteriet når du nu vil gøre det helt rigtigt.
God arbejdslyst
.
~ Buch