Find Sikring og Ledertværsnit i 12 Volt anlæg

Der er mange velmenende og mere eller mindre forvirrende forklaringer på LDS om elinstallationerne på både.
De fleste kan finde ud af at beregne strømmen når effekten kendes, men det kniber jo mere med at sikre at spændingsfaldet ikke bliver for stort. Det er lidt mere teknisk og normalt ikke beregninger for ikke elfolk. Nu i dag læste jeg et indlæg hvor der stod, at længden på ledningerne var underordnet - det er den bestemt ikke.
Det er vigtigt at undgå for stort et spændingsfald. Ikke kun fordi man hurtigt mister lysudbytte ved diverse lamper, men også fordi at elmotorer ombord kan brænde af, pga. for stort spændingsfald.

Hvis det kan interessere, har jeg fremstillet en simpel tabel (den til højre), hvor man ved et simpelt gangestykke, kan finde det rigtige ledertværsnit.
Værdierne sikrer, at spændingsfaldet aldrig overstiger 10%.

Tabellen til venstre er bare et eksempel på strømudregning og valg af sikring.
12v.gif
Håber det kan hjælpe nogle ikke-fagfolk, uden at bringe forvirringen op på et højere niveau.

Hele skemaet er ét billede og er derfor nemt at udskrive for interesserede.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Der er mange velmenende og mere eller mindre... Vis hele indlægget
67 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af pho på 13 feb 2013 19:50
Har med interesse læst den laaange tråd.
Jeg skal til at montere relæer og nye kabler til mine forlygter på min gamle Jaguar.
Den har dobbeltforlygter hvor de inderste er fjernlys og bliver aktiveret samtidigt med fjernlys på de yderste.
Yderste to lygter kører med almindeligt nærlys.
De kører med H4 pærer på 50/55w.
Jeg vil trække et nyt kable fra batteriet hen til 3 relæer. Et relæ der styrer nærlys og to relæer der styrer hvert deres sæt fjernlys.
Dvs når nærlys er tændt vil det ene relæ belastes med 100W og når jeg slår over til fjernlys vil de andre to relæer belastes med 110W hver.
Dvs at strømmen der trækkes fra batteriet vil maks. være 220W.

Mit spørgsmål er så:
1. Hvilken dimension skal kablet være der trækkes fra batteri til de 3 relæer? 3,0 mm2 eller 4,5mm2? Selv mener jeg at 3,0mm2 er OK men hører gerne input. Der er cirka 4 meter fra batteri til relæ/sikringsboks 240W/12=20A 20A*4=80 => 1,5mm2 Hvis jeg bruger den første beregning s å lander jeg på et kabel der kune er 1,5mm2?? Hmmmm.
2. Hvilken dimension skal kablet være som rækkes fra relæerne ud til hhv. nær og fjernlys? 1,0 mm2 eller 2,0mm2? Her mener jeg også at 2,0 mm2 er det rette men vil gerne have lidt input her.240W/12=20A 20A*2=40 => 1,5mm2 Hvis jeg bruger den første beregning så lander jeg på et kabel der kune er 1,5mm2?? Hmmmm.

Sidst men ikke mindst, findes der steder her i København eller omegn hvor der kan købes de nødvendige kabler, relæer og dele, eller er det nettet – fra UK f.eks

Mvh

Per


Hej Per

Da det er mig der har begået den tabel du ser på første side, synes jeg at jeg lige skylder dig et svar da du ikke læser tabellen helt efter hensigten.
Nå, skidt med det - tabellen blev lavet for på en nem måde at undgå spændingsfald større end 10%, og til det formål er den stadin fin og Grandoldman læser den helt rigtigt. (han har også øvet sig) 

Men....  til lygterne på en bil er 10% spændingsfald i overkanten. Godt nok holder pærerne længere, men lysudbyttet falder drastisk og installationen med 3 relæer er noget mere kompliceret end installation til en lanterne, så derfor er det bedre at se med lidt andre briller på sagen og sørge for et mindre spændingsfald.

Uden alt for mange dikkedarer - her er hvordan jeg ville løse opgaven:


Grøn nærlys - 2 x blå fjernlys - relæer anbragt så tæt på lygter som muligt.


1)    3x15 amp. sikringer forsynes af 3 x 2,5mm2 fra batteri
2)    alle ledninger før relæer = 2,5mm2  
3)    ledninger efter relæerne = 1,5 mm2.
4)     kontakt a og b leverer styrestrøm til hhv. nær- og fjernlys.
5)    stelforbindelse fra lygter samles i ét stelpunkt der føres videre til minus
       på batt. med en 4 eller 6 mm2

Ang. 5) ...stel er lige så vigtig som plus og stelforbindelse på forenden på en gammel bil kan være meget dårlig, så det kan godt betale sig at trække den ekstra ledning mere hjem til batteriet når du nu vil gøre det helt rigtigt.

God arbejdslyst.

~ Buch



"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

jeg ville nok bruge 2,5 mm2 til lygterne, det koster ikke mange kr extra, og arbejdet er det samme.

Husk også at have sikring tæt på batteriet , så der ikke er risiko for kortslutning til stell, inden sikringen.

Skrevet af je__ns på 15 feb 2013 15:43
jeg ville nok bruge 2,5 mm2 til lygterne, det koster ikke mange kr extra, og arbejdet er det samme.

Husk også at have sikring tæt på batteriet , så der ikke er risiko for kortslutning til stell, inden sikringen.



Nåda - den fik du vist ikke lige regnet efter...

Afstand fra relæ til lygter er givet under 2m, så længden = 2m
Strømmen i hver af de 6 stk ledn. er ca. 55w / 12v altså mindre end 5 amp    
rho for kobber = 0,0175

Spændingsfald = strøm x rho x længden / tværsnit.

Spændingsfald ved 1,5 mm2:     5 x 0,0175 x 2 / 1,5 =  0,17 Volt
Spændingsfald ved 2,5 mm2:     5 x 0,0175 x 2 / 2,5 = 0,07 Volt

Gevinsten ved at bruge 2,5 mm2 i stedet for 1,5mm2  er altså ca 1/10 volt (en tiendedel)
Det vil du hverken kunne konstatere på lysudbyttet eller på et alm. voltmeter for den sags skyld. 

Man kan komme på mange mere saglige tiltag der har større virkning.

~ Buch


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Skrevet af Buch på 15 feb 2013 16:26


Nåda - den fik du vist ikke lige regnet efter...

Afstand fra relæ til lygter er givet under 2m, så længden = 2m
Strømmen i hver af de 6 stk ledn. er ca. 55w / 12v altså mindre end 5 amp    
rho for kobber = 0,0175

Spændingsfald = strøm x rho x længden / tværsnit.

Spændingsfald ved 1,5 mm2:     5 x 0,0175 x 2 / 1,5 =  0,17 Volt
Spændingsfald ved 2,5 mm2:     5 x 0,0175 x 2 / 2,5 = 0,07 Volt

Gevinsten ved at bruge 2,5 mm2 i stedet for 1,5mm2  er altså ca 1/10 volt (en tiendedel)
Det vil du hverken kunne konstatere på lysudbyttet eller på et alm. voltmeter for den sags skyld. 

Man kan komme på mange mere saglige tiltag der har større virkning.

~ Buch


Ja det kan du da have ret i

Hej Buch,

Tak for detaljeret forklaring, diagram og svar.

Eneste usikkerhed jeg har her til sidst er at få købt de rette ledninger. SOm henvist til på den engelske hjemmeside er det muligt at få ledningerne i de rette farvekombinationer som originalt - og det er godt.
Men de har kun lige mm2 størrelser. Derfor tænker jeg at gøre følgende:

1)    3x15 amp. sikringer forsynes af 3 x 2,5mm2 fra batteri -
Her bestiller jeg 3,0mm2
2)    alle ledninger før relæer = 2,5mm2  
Her bestiller jeg 3,0mm2
3)    ledninger efter relæerne = 1,5 mm2.
Her bestiller jeg 2,0mm2
4)     kontakt a og b leverer styrestrøm til hhv. nær- og fjernlys.
Yepper
5)    stelforbindelse fra lygter samles i ét stelpunkt der føres videre til minus
       på batt. med en 4 eller 6 mm2 
Yepper

Regner med at det er rigtigt forstået.

Og endnu en gang tak for den udførlige beskrivelse.

Mvh

Per

Annonce
Skrevet af pho på 15 feb 2013 18:18
Hej Buch,

Tak for detaljeret forklaring, diagram og svar...............

Regner med at det er rigtigt forstået.


Mvh

Per


Hej Per

Du er meget velkommen og jo - det er helt rigtigt forstået.

Du er klar til den mere praktiske del - og jeg kan ikke sige jeg misunder dig  
(alene tanken om ledningsnettet på en gammel Jaguar er nok til at give mig mareridt)

~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Hej Buch,

Det er egentligt ikke så slemt. Der er masser af plads og bilen har været passet og plejet efter alle kunstens regler.
Det smarte ved at lave relæer er jo også at flytte belastningen ud i nye ledninger og ikke igennem den gamle kontakt og ledningsnet.
Tror sku' at jeg vil tage lidt billeder undervejs - eller muligvis en lille videosekvens - sikken overskudshandling 
Hej i kloge hoveder

Faktisk er det sådan at et spændingsfald på 10 %  HALVERER  lysstyrken  !!!

Derfor benyttes så korte og kraftige kabler som muligt  og stel til de enkelte lygter skal ubetinget trækkes til batteri minusopl eller dennes stelpunkt.

Hvis man benytter Bosch lysrelæer 0 332 014 125  eller andre tilsvarende er der 2 klemme "87" som er afgangen - lige en til hvert lys gennem en SIKRING !!! Husk det.!!!

de nye kraftige ledninger bør følges op af nye stik og  nye terminaler i dem !!

Den nemmeste måde at få styrestrøm, er fra de gamle forlygtestik.

God fornøjelse Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Polobjørn,
- det er meget rigtigt det du siger, men når du forskrækker folk så de får dårlige nerver over et spændingsfald på 10% og tror det vil reducere forlygterne på bilen til tranlamper, så skulle du jo også fortælle dem hvordan det egentlig hænger sammen så de kan sove roligt igen.

Kig på en autopære - der står 12V uanset hvad det er for en pære. Den er altså konstrueret og fabrikeret til at fungere og yde det den skal når den forsynes med 12 Volt.
Batteriet er også 12V - så de to ting passer jo godt sammen ... i hvert fald tilsyneladende med slukket motor når generatoren står stille.

For når motoren starter, stige spændingen på batteriet til den ladespænding som generatoren afleverer - og den skal ligge mellem 13,6 og 14,7 volt for at kunne oplade batteriet.

Lad os forestille os at vi har et 10% spændingsfald i ledningerne frem til lygterne - så får pæren altså mellem 12,24 og 13,23 volt - hvilket i begge tilfælde er overspænding i forhold til pærens nominelle mærkning - og bliver overspændingen for voldsom så springer pæren - eller i bedste fald, levetiden bliver stærkt nedsat.

Så på den ene side vil vi gerne undgå spændingsfald for ikke at få forringet lysudbytte - men på den anden side, uden spændingsfald, kan du skifte pærer konstant.
Kørelysspændingen på visse biler er kunstigt nedsat (spændingsfald) af samme grund.

Sådan er der så meget... :o)

~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."




Hej Buch

Tak for dit indlæg samt de mange oplysninger deri 

Nu er det imidlertid sådan at min "signatur" ikke er helt tilfældigt valgt 

Jeg har arbejdet som "autoelektrikker" siden 1974  så det er ikke helt ukendt for mig hvordan tingene hænger sammen !

Jeg regner jo selvfølgelig med at du godt vidste dette og at dit indlæg mere er til oplysning for andre

Hilsner fra Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis