Find Sikring og Ledertværsnit i 12 Volt anlæg

Der er mange velmenende og mere eller mindre forvirrende forklaringer på LDS om elinstallationerne på både.
De fleste kan finde ud af at beregne strømmen når effekten kendes, men det kniber jo mere med at sikre at spændingsfaldet ikke bliver for stort. Det er lidt mere teknisk og normalt ikke beregninger for ikke elfolk. Nu i dag læste jeg et indlæg hvor der stod, at længden på ledningerne var underordnet - det er den bestemt ikke.
Det er vigtigt at undgå for stort et spændingsfald. Ikke kun fordi man hurtigt mister lysudbytte ved diverse lamper, men også fordi at elmotorer ombord kan brænde af, pga. for stort spændingsfald.

Hvis det kan interessere, har jeg fremstillet en simpel tabel (den til højre), hvor man ved et simpelt gangestykke, kan finde det rigtige ledertværsnit.
Værdierne sikrer, at spændingsfaldet aldrig overstiger 10%.

Tabellen til venstre er bare et eksempel på strømudregning og valg af sikring.
12v.gif
Håber det kan hjælpe nogle ikke-fagfolk, uden at bringe forvirringen op på et højere niveau.

Hele skemaet er ét billede og er derfor nemt at udskrive for interesserede.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Der er mange velmenende og mere eller mindre... Vis hele indlægget
67 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fik lige rentegnet din skitse - kunne ikke lade være
Skrevet af polobjørn på 16 feb 2013 15:23



Hej Buch

Tak for dit indlæg samt de mange oplysninger deri 

Nu er det imidlertid sådan at min "signatur" ikke er helt tilfældigt valgt 

Jeg har arbejdet som "autoelektrikker" siden 1974  så det er ikke helt ukendt for mig hvordan tingene hænger sammen !

Jeg regner jo selvfølgelig med at du godt vidste dette og at dit indlæg mere er til oplysning for andre

Hilsner fra Polobjørn


Jamen det var jo netop din signatur der fik mig til at svare som jeg gjorde.

Selvfølgelig ved en autoelektriker hvordan tingene hænger sammen - læs den første paragraf i mit indlæg igen. Så kan du se at jeg ikken på nogen måde siger at du ikke ved det, men blot undres jeg over at du ikke fortæller hele historien når du nu ved det.
Folk kunne blive misinformeret til at tro, at de skal skifte hele ledningsnettet på bilen for at få korrekt lysudbytte når du nu fortæller dem, at 10% spændingsfald er en katastrofe der halverer lysudbyttet.

Fakta er jo lidt anderledes - og så fortalte jeg sammenhængen når nu du ikke gjorde.
Sådan kan vi jo hjælpe hinanden med at fortælle det den anden - eller de andre glemmer.

~ Buch


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Flot diagram pho
Min var bare en hurtig håndtegning og så i skanneren....

- husk at angive de forskellige ledertværsnit og ikke mindst at punktet hvor stelledningerne fra lamperne er samlet med den tykkere ledning fra batteriet, også er forbundet til stel på forvognen.
Derved forbedrer du også stel til de andre lys på forvognen, positions, blink, tåge mm.

~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Skrevet af Buch på 16 feb 2013 16:53


Jamen det var jo netop din signatur der fik mig til at svare som jeg gjorde.

Selvfølgelig ved en autoelektriker hvordan tingene hænger sammen - læs den første paragraf i mit indlæg igen. Så kan du se at jeg ikken på nogen måde siger at du ikke ved det, men blot undres jeg over at du ikke fortæller hele historien når du nu ved det.
Folk kunne blive misinformeret til at tro, at de skal skifte hele ledningsnettet på bilen for at få korrekt lysudbytte når du nu fortæller dem, at 10% spændingsfald er en katastrofe der halverer lysudbyttet.

Fakta er jo lidt anderledes - og så fortalte jeg sammenhængen når nu du ikke gjorde.
Sådan kan vi jo hjælpe hinanden med at fortælle det den anden - eller de andre glemmer.

~ Buch




Det var jo netop  IKKE  nødvendig at fortælle hele historien - det havde i andre jo gjort i tråd indlæggene forud for denne - det var blot den "tekniske" forklaring der manglede.

Som suplement kan jeg da lige oplyse at et relæ af den omtalte type kan belastes med 30 Amp. så der er (med brug af normale 55 Watt lamper x 4 = 220 Watt ingen grund til at anvende 2 relæer !

Hilsner Polobjørn



"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej Polobjørn

Det var jo netop IKKE nødvendig at fortælle hele historien - det havde i andre jo gjort i tråd indlæggene forud for denne - det var blot den "tekniske" forklaring der manglede.

- naaaahhh - der manglede også den simple oplysning at de 10% ikke betyder at folk kører med tranlamper.


Som suplement kan jeg da lige oplyse at et relæ af den omtalte type kan belastes med 30 Amp. så der er (med brug af normale 55 Watt lamper x 4 = 220 Watt ingen grund til at anvende 2 relæer !
Hilsner Polobjørn


Jamen altså - vi kan jo blive ved - håber folk ikke keder sig alt for meget...

Men jo - der er flere grunde til at bruge 2 relæer på fjernlyset.
1)
Bruger du kun ét relæ bliver strømmen over 18A - og så skal du en sikringsstørrelse op = 20A. Det medfører også at du skal bruge 4mm2 på det lang stræk frem til relæerne samt at du øger spændingsfaldet en smule på alle 4 lamper.
Dette kan vel ikke være hensigtsmæssigt?
2)
Hvis du lægger mærke til hvordan lygterne er fordelt på de 2 relæer vil du se, at man stadig har fjernlys selv om der skulle springe en sikring.
Dette må være hensigtsmæssigt...

Ulempen ved at bruge 2 relæer er merprisen i forhold til ét relæ... - ellers er der kun fordele.


~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Annonce
Nu fik jeg jo en del meget værdifuldt input fra mit spørgsmål på denne blog.
Måske er der hjælp at hente her også.
Jeg vil bruge nogle aflagte PC højttalere som lyd i min klassiker.
Så er jeg fri for at montere noget og kan blot sætte min iPod til ved længere køreture.
Højttalerne får strøm fra en transformer med et output på 10,5V @ 1000mA
Kan jeg uden videre bare sætte det til min bils 12V strøm eller risikerer jeg at hele molevitten (altså højttaleren og den interne forstærker) bliver varm og brænder sammen?

Hvis det er muligt, er der nogen norm for hvilken ledning der er plus og hvilken der en minus?
Sort med hvid streg er _____?
Sort er _______?

Håber på input og takker på forhånd.

Mvh

Per

Hej,


Er der nogen fra ovenstående tråd som stadig er aktive v. LDS ?

Jeg kunne godt bruge lidt hjælp til et overbelastet ledningsnet på min gamle mejetærsker.

Se evt. dette opslag https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/226774/s/ledningsnet-overbelastet

Pft.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis