Find Sikring og Ledertværsnit i 12 Volt anlæg

Der er mange velmenende og mere eller mindre forvirrende forklaringer på LDS om elinstallationerne på både.
De fleste kan finde ud af at beregne strømmen når effekten kendes, men det kniber jo mere med at sikre at spændingsfaldet ikke bliver for stort. Det er lidt mere teknisk og normalt ikke beregninger for ikke elfolk. Nu i dag læste jeg et indlæg hvor der stod, at længden på ledningerne var underordnet - det er den bestemt ikke.
Det er vigtigt at undgå for stort et spændingsfald. Ikke kun fordi man hurtigt mister lysudbytte ved diverse lamper, men også fordi at elmotorer ombord kan brænde af, pga. for stort spændingsfald.

Hvis det kan interessere, har jeg fremstillet en simpel tabel (den til højre), hvor man ved et simpelt gangestykke, kan finde det rigtige ledertværsnit.
Værdierne sikrer, at spændingsfaldet aldrig overstiger 10%.

Tabellen til venstre er bare et eksempel på strømudregning og valg af sikring.
12v.gif
Håber det kan hjælpe nogle ikke-fagfolk, uden at bringe forvirringen op på et højere niveau.

Hele skemaet er ét billede og er derfor nemt at udskrive for interesserede.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Der er mange velmenende og mere eller mindre... Vis hele indlægget
67 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er måske på sin plads med lidt teknisk baggrund for hele den snak, der foregår i tråden her.

Når elværker skal overføre stor effekt fra ét sted til et andet, transformerer de ofte spændingen voldsomt op, f.eks. til 20.000 volt.
Hvis de skal overføre 1 MW, bliver strømstyrken 1.000.000W / 20.000V = 50A. Hvis modstanden i kablerne er 20 Ohm, bliver spændingsfaldet 50A x 20 Ohm = 1000V eller 5%

Skulle den samme effekt overføres ved 2000 volt i samme kabel, ville strømstyrken blive 500A, og spændingsfaldet 500A x 20 Ohm = 10.000V, med andre ord, al effekten ville blive afsat som varme i kablet.

Det samme gælder med en 20W lanterne. Ved 230V er strømstyrken cirka 0,09A, ved 12V ca. 1,7A. Er modstanden i kablet 2 Ohm, mister man 0,18V ved 230V, men 3,4V ved 12V.

Problemet er altså: Jo lavere driftspænding, jo større strømstyrke ved samme effekt, og dermed større spændingsfald (hvilket forværres procentmæssigt af den lavere driftspænding)

Modstanden i en kobberledning er normalt omvendt proportional med tværsnittet - eller rettere med overfladearealet, da strøm har det med at ville løbe på ydersiden af en leder. Bl.a. derfor er bløde ledninger med mange tynde kobbertråde (=større overflade) at foretrække fremfor stift kabel med én tråd. Ved 'almindelige' strømstyrker og 'normale' kabellængder (0 - 5 ampére, 0 - 5 meter) har det i reglen ikke den store betydning, her betyder samlinger og lidt ir i fatningen ofte mere, men taler vi opladning af batterier (40A - 60A) eller startmotor (200A - 300A), bliver tykkelsen pludselig meget vigtig, da modstanden i kablet også afhænger af en anden faktor, nemlig temperaturen.

Høvler man 20A gennem en ledning med 0,5 Ohm, bliver spændingsfaldet 10V. Den effekt, der bliver til varme i kablet, er så 20A x 10V = 200W, hvilket varmer kablet op, så modstanden stiger ( = ikke ret meget effekt i den anden ende af kablet) eller kablet smelter.

En generel misforståelse er i øvrigt, at noget, som er opgivet til f.eks. 200W eller 20A altid trækker den opgivne effekt eller strømstyrke.
En lampe, der er opgivet til 12V/12W, trækker 12 Watt ved 12 Volt. Ved 6 Volt vil den samme lampe kun trække 6 Watt (og lyse med 1/4) jvf. Ohms lov.

Ohms lov ved jævnspænding:
U = Spænding (Volt)
R = Modstand (Ohm)
I = Strømstyrke (Ampére)
P = Effekt (Watt)

U = R x I
I = U / R
R = U / I
P = U x I

Et eksempel på, hvad strømmen til en mastelanterne skal igennem, inden den bliver til lys - tallene er gæt, men nok ikke helt ved siden af:
Batteri -> hovedafbryder: 0,05 Ohm
Hovedafbryder: 0,1 Ohm
Hovedafbryder -> sikring: 0,2 Ohm
Sikring -> panel: 0,4 Ohm
Panel: 0,1 Ohm
Panel -> lanterne: 0,8 Ohm
Ialt 1,65 Ohm = 1,8volt mistet inden det bliver til lys, med andre ord, 20W bliver til 16W.

Et almindeligt multimeter fra Harald Nyborg, Biltema o.l. er i øvrigt ikke meget bevendt til at måle de Ohm-værdier, vi taler om her. Dårlige prøveledninger, batteriniveau og generel unøjagtighed i målingen overskygger langt de faktiske forhold. Skal man måle præcist, kræves der instrumenter, der normalt ikke er umagen værd.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Prøv denne.
http://74.125.77.132/search?q=cache:mg2nRv5lRsYJ:www.cafecrema.dk/biancafiler/Beregn-ledninger.xls+Beregn-ledninger.xls&cd=1&hl=da&ct=clnk&gl=dk&client=firefox-a

Det kan man se hvad det er og man kan hente excel filen så man kan regne sine kabler ud.
så bliver det da ikke nemme.

Tomsendk
Dit link ser noget uldent ud - her er den barberede udgave:
http://www.cafecrema.dk/biancafiler/Beregn-ledninger.xls

Regnearket er virus-frit.

Albino
Flot gennemgang af teorien.
Fik du nogen glæde af min forklaring vedr. afbrændte motorer for et års tid siden?

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

(Ampere ( X ) Lgd. i meter ( X ) 0,0175 ( / )) Spændingstab
8,3 10 0,0175 0,3

Jeg fanger ikke lige denne.. de 0,0175 er det et standarttal (faktor) eller noget jeg skal sætte ind.??

Så skal jeg jo op på mindst 5,6 mm2

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af grandoldman den 22-05-2009 10:01
(Ampere ( X ) Lgd. i meter ( X ) 0,0175 ( / )) Spændingstab
8,3 10 0,0175 0,3

Jeg fanger ikke lige denne.. de 0,0175 er det et standarttal (faktor) eller noget jeg skal sætte ind.??


De 0,0175 er ledningsværdien for kobber - så det er en konstant du ikke skal røre ved.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Annonce
Skrevet af grandoldman den 22-05-2009 10:01
Så skal jeg jo op på mindst 5,6 mm2


Regnearket forudsætter at du selv bestemmer hvor stort spændingsfaldet må være. Du kan jo prøve med forskellige værdier for spændingsfald - og se ændringerne på ledertværsnittet.
I dit tilfælde har du 6A - 16meter - og prøv så med et spændingsfald på 0,5V

Resultat = 3,36 mm2 ~ 4 mm2

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

@ Buch:

Glæde, hmmm...

Jeg har i hvert fald ikke brændt så mange motorer af p.g.a.  underspænding det sidste års tid En enkelt Peugeot har jeg taget livet af, men det var mere fordi den ene plejlstang trængte til ny udsigt

Det er altid rart at blive klogere. De lærere, vi havde på Teknikum, mente stadig, dampmaskinen var en spændende, ny ting, som nok skulle vise sig nyttig

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

@ Buch:

Ja det gik lige lidt stærk i med det men i har fundet ud af det.

Håber i kan bruge det.

Jeg skal lige have sat det lidt på plads endnu en gang.. så må i godt tænke at jeg er lidt tung at danse med.

Jeg har i båden en helt alm ledning som nok er 0,75 mm² den går i hele bådens længde som er 7,7 meter.. til lanterner i stævn og agter. så mon ikke det totalt er 20 meter... der er i "kredsløbet" 2 x 10 watt pærer.
Så der er et lille spændingsfald på 20x20/12 i tabellem?? altså 33.
Jeg har så overvejet at skifte til LED pærer. For at sparer ah på batterierne og for at have lang holdbarhed. Dvs jeg på samme ledning kommer til at trække maks 5 watt.
Mit spørgsmål er så.. nu vil mit strømforbrug i ledningerne også blive mindre??? eller?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg skal lige have sat det lidt på plads endnu en gang.. så må i godt tænke at jeg er lidt tung at danse med.

Det kunne aldrig falde os ind :)
Jeg har i båden en helt alm ledning som nok er 0,75 mm² den går i hele bådens længde som er 7,7 meter.. til lanterner i stævn og agter. så mon ikke det totalt er 20 meter... der er i "kredsløbet" 2 x 10 watt pærer.


Hvis vi skal tage det helt fra start uden tabeller og regneark, ser det sådan ud:
SPÆNDINGSFALDET beregnes - det er lig med STRØM x LEDNINGSMODSTANDEN

Først beregner vi STRØM som er lig med EFFEKT / SPÆNDING = 20 watt / 12 volt = 1,66 ampere
Vi har heller ikke ledningsmodstanden, men vi beregner den sådan:
LEDNINGSMODSTAND = 0,0175 x LÆNGDE / TVÆRSNIT = 0,0175 x 20 / 0,75 = 0,47 ohm

Nu kan vi bruge begge udregninger til spændingsfalds-beregningen.
SPÆNDINGSFALD = STRØM x LEDNINGSMODSTAND = 1,66 ampere x 0,47 ohm = 0,78 volt

Det er jo et lille spændingsfald og hvis du skifter til LED med kun 5 watt - altså en fjerdedel af de 20 watt - så bliver dit spændingsfald også kun en fjerdedel af det nuværende - altså ca. 0,2 volt.


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Der er yderligere 37 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis