Find Sikring og Ledertværsnit i 12 Volt anlæg

Der er mange velmenende og mere eller mindre forvirrende forklaringer på LDS om elinstallationerne på både.
De fleste kan finde ud af at beregne strømmen når effekten kendes, men det kniber jo mere med at sikre at spændingsfaldet ikke bliver for stort. Det er lidt mere teknisk og normalt ikke beregninger for ikke elfolk. Nu i dag læste jeg et indlæg hvor der stod, at længden på ledningerne var underordnet - det er den bestemt ikke.
Det er vigtigt at undgå for stort et spændingsfald. Ikke kun fordi man hurtigt mister lysudbytte ved diverse lamper, men også fordi at elmotorer ombord kan brænde af, pga. for stort spændingsfald.

Hvis det kan interessere, har jeg fremstillet en simpel tabel (den til højre), hvor man ved et simpelt gangestykke, kan finde det rigtige ledertværsnit.
Værdierne sikrer, at spændingsfaldet aldrig overstiger 10%.

Tabellen til venstre er bare et eksempel på strømudregning og valg af sikring.
12v.gif
Håber det kan hjælpe nogle ikke-fagfolk, uden at bringe forvirringen op på et højere niveau.

Hele skemaet er ét billede og er derfor nemt at udskrive for interesserede.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Der er mange velmenende og mere eller mindre... Vis hele indlægget
67 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra grandoldman

Nu har jeg jo gennemgået alle ledningerne i båden, godt nok kun i mine tanker.
Min toplanterne sidder ca. 10 meter fra batteriet og jeg har brugt alm. husholdningsledning. Godt nok en lidt dyr og blød type, men hvordan finder jeg ud af hvor mange mm² den er på?? Der sidder en enkelt pære i toppen på 12v 10W.
Som jeg regner det ud, er det rigeligt ledning, men vil lige være sikker.


Ja - den er helt sikkert ok.
Det kan du faktisk også få et fingerpeg om ved at bruge tabellen.
Med kun en 10W pære, bliver din strøm jo kun 0,8333A (10W/12V)
Længde x Strøm = 20 x 0,8333 = 16,666 - og da du skal op over tallet 100 før 1,5mm2 ikke er nok, er du (meget) på den gode side med en alm. lampeledning på 0,75mm2

Med en lampeledning på 0,75 mm2, bliver spændingsfaldet = 0,38V
- og hvis det er den lidt tykkere 1 mm2, bliver det = 0,29V
Altså fuldt acceptabelt i begge tilfælde.

Tilbage står så spørgsmålet om man vil vurdere en lampeledning som mekanisk stærk nok til formålet - jeg ville ikke bruge mindre end 1,5mm2 på en båd - men det er en anden snak.

For at beregne et ledertværsnit ud fra tykkelsen (kobber-diameteren) på en ledning, skal du lige have lommeregneren frem.
Du bruger bare formlen for arealet af en cirkel. Lad os sige du har målt diameteren til 2,8mm.

Formlen:
A = pi x r2 (radius i anden)
Udregning:
A = 3,1415 x 1,4 x 1,4 = 6,15 ~ 6mm2

Men som nævnt - tabellen og lidt sund fornuft erstatter mange udregninger.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Det er ikke en helt alm. lampeledning, der er lidt mere gods i den.
Jeg troede ikke man kunne regne mm² på den måde idet der jo er luft mellem de tynde tråde??? Men noget man kun kunne se på pakken..

Har forøvrigt fået fat i noget der kan trække 220v 64A så må vi se hvor mange mm² den er fordi jeg skal da trække noget mere kobber til mine sikringer, for jeg trækker jo både laptop og køletaske gennem dem...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jo - du kan godt bruge den måde til at finde tværsnittet på.
Luften imellem trådene i mangekorede ledninger/maskinledning udgør så lille en del, at du sagtens kan bestemme hvilken af de faste størrelser af tværsnit du står med(1,5-2-4-6mm2 osv).

Jeg skulle måske fremhæve, at stive ledninger er uegnede alle steder hvor der forekommer rystelser og vibrationer - altså også i en båd.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Andy:

Når man ser på Jam, så kan jeg ikke komme i tanke på nogen steder, måske lige køleskab undtaget, når vi snakker forbrugerelektronik, lanterner o.l. hvor alm. 0,75 kvadrat ikke er fuldt tilstrækkeligt.

OK, har du et kæmpe stereoanlæg med 4x100 Watt, skal det naturligvis have lidt mere. Og en elektrisk kaffemaskine eller en kraftig inverter kræver også ekstra.

Men instrumenter, lanterne, dine 12 Volt lamper om læ, en almindelig bilradio, den bærbare, de klarer sig alle fint med 0,75 kvadrat.

Men som Buch også skriver - husk altid at bruge blød, mange-kore ledning, da vibrationerne i en båd med tiden kan ryste en samling med stiv ledning løs - i bedste fald med en afbrudt forbindelse til følge, i værste fald med bådbrand.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Næ det er ikke det store forbrug, men hvis jeg har gps, køletaske, laptop og belysning kørende kommer vi lidt der op af. Køletaske 4 til 5 Amp, laptop 5 Amp. lader til en eller to mobiler. Måske en glemt tændt lanterne så kommer der jo lidt amp til sikringen. Man er vel nød til at regne med det størst mulige forbrug selv om det er sjældent.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Synd at denne tråd er så svær at finde.. Nu har jeg gemt et bogmærke til den.. Men jeg har lige et kontrolspørgsmål.
Vi har lige sat køleskab i båden. Det er ret kraftige ledninger de skriver i tabellen, man skal bruge. De 1,5 m ledning køleskabet er født med er 2,5 mm2 og køleskabet trækker 2,7 amp. Jeg har så brugt 4 mm2 den sidste meter til batteriet (havde lige sådan en meter liggende)
Nu skal jeg trække 8 meter ledning (2x8=16) så en motor kan lade med 6 amp på batterierne..
I. flg tabellen er 1,5 mm2 den tykkelse der skal bruges eller har jeg regnet helt forkert??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

nej , men når det er opladning ,så tæller de små marginaler med, så for at undgå spændingsfald ,og dermed dårligere opladning, ville jeg gå et trin op, og bruge 2,5kvadrat

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Dobbeltpost slettet.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Hej Grand OM
Helt enig med Rolias.

Ved opladning gælder det om at minimere spændingsfaldet i højere grad end ved forbrug.
Spændingfaldet i din ledning er direkte afhængigt af ledertværsnittet og ved 6 Ampere har du følgende spændingsfald:
1,5 kv. = 1,11 Volt
2,5 kv. = 0,67 Volt
4 kv. = 0,4 Volt

Hvis din motor(generator) afgiver 14 Volt, og du bruger 1,5 kv. så kan du så fratrække de 1,11 Volt, hvilket så giver batteriet 12,89 Volt - og det er for lidt da du skal op over 14 Volt ved batteriet for at få fuld opladning.
Nu afgiver generatoren sikkert noget mere i virkeligheden, men du kan sikkert se nødvendigheden af at begrænse spændingsfaldet - specielt ved ladning.
Hvis det var mig, ville jeg bruge 4 kv.

Køb det hos en fagmand - autoelektriker eller elektromekaniker - det er billigere end byggemarkedet. Måske har han endda et par brugte stumper du kan bruge. Ledninger slides ikke ved brug.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Jeg skal bruge 16 meter 4 mm2.. det er jo den dyre ende. Men okay jeg vil lede efter det..

Vi har 150 ah AGM batteri (2x75) de bliver sat sammen. Generatoren på motor er mest nødlys og nødladning.
Forbrug er
GPS (gammel garmin)
Ekkolod og fartgiver.
køleskab max forbrug 2,7 amp og gennemsnit 0,7 amp.
og hvis det er nat, 2 x 10 w pære i lanternerne.

Nu er der monteret en 15 amp ctek M200 lader med en masse automatik.

Tak for hjælpen.



Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 47 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis