opsætning af spots

Jeg er igang med at renovere badeværelset i mit hus fra 1962, og i den forbindelse vil jeg pille det gamle pudsede loft ned, og opsætte gipsloft istedet(enkelt lag vådumsgips skruet direkte i eksisterende forskalning). Jeg vil samtidig trække kabler til 5 stk spots af denne type:

http://www.elvvs.dk/category.2709.article.31309

Jeg er dog i tvivl om man skal trække kablerne i fleksible rør, eller man skal i faste rør - er der nogle regler omkring dette?

Spottet monteres direkte i isoleringen, men i den gamle konstruktion er der tilsyneladende ikke dampspær under isoleringen - og da der ikke er plads til en safebox kan jeg ikke umiddelbart komme til at ligge dampspær - vil det blive et problem?

Håber nogen kan give mig svar, og eventuelle råd med på vejen smile
Jeg er igang med at renovere badeværelset i mit... Vis hele indlægget
56 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg skal ærligt indrømme at jeg er blevet lidt forvirret - jeg specificere lige min situation smile

Jeg har en loftdåse i badeværelset, hvor ledningerne jeg skal tilkoble spots ender. Herfra trækker jeg flex-rør fra siden (der er forberedt til huller i siden) ud til det første spot, og herfra videre. Jeg lukker ikke loftdåsen til, men skruer en blænd-dæksel på, så man senere kan komme til samlingen.

Når jeg har sat loft op, trækker jeg kabel mellem hvert spot, og til sidst hen til loftdåsen. Må jeg gøre dette selv, og hvilken slags kabel skal jeg bruge? Blød(og en speciel type?) eller normal installationskabel i 1,5 kvadrat.?

Mht. dampspær har jeg forhørt mig lidt hos en tømrer, og vælger at droppe denne, til fordel for at sætte vådrumsgips på loftet.
Citat fra mojojojo

Jeg skal ærligt indrømme at jeg er blevet lidt forvirret - jeg specificere lige min situation smile

Jeg har en loftdåse i badeværelset, hvor ledningerne jeg skal tilkoble spots ender. Herfra trækker jeg flex-rør fra siden (der er forberedt til huller i siden) ud til det første spot, og herfra videre. Jeg lukker ikke loftdåsen til, men skruer en blænd-dæksel på, så man senere kan komme til samlingen.

Når jeg har sat loft op, trækker jeg kabel mellem hvert spot, og til sidst hen til loftdåsen. Må jeg gøre dette selv, og hvilken slags kabel skal jeg bruge? Blød(og en speciel type?) eller normal installationskabel i 1,5 kvadrat.?

Mht. dampspær har jeg forhørt mig lidt hos en tømrer, og vælger at droppe denne, til fordel for at sætte vådrumsgips på loftet.


Det er helt ioden som du vil lave det. For den dåse du tilkobler spots i er jo netop beregnet til at sætte bl.a. flexrør i siden. Så helt iorden.
Men ifølge reglerne mener jeg ikke det er lovligt selv at lave installationen, da det er en fast installation.
Og så skal du lige være sikker på at de spots du køber er lavet til at sløjfe i. Dvs. om de er lavet til at montere 2 ledninger i, så du kan køre videre til næste spot.

Mht. ledning ville jeg bruge et kabel som er beregnet til spots. Det er kabler som kan klare op til 90 grader (mener jeg)

Håber det hjælper lidt på forståelsen, og ikke blot forvirrer dig endnu mere. smile
Det lyder super. De er godkendt til videresløjfning, og jeg smutter ned til elektrikeren og finder noget godt kabel dertil.

Tak for hjælpen smile
Det var da så lidt.
Håber du ikke er så forvirret længere. Men der er mange og indviklede regler når det kommer til el. Så det kan meget let blive forvirrende.
Men håber dit projekt kommer til at fungere.
Inden du går i gang vil jeg minde dig om at 230 V indbygningsspots må du aldrig montere selv.

Reglerne om færdige sæt gælder kun for lavvolt.

Hilsen Aksel
Annonce
akselj: Skal det forstås således at når jeg går ned i byggemarkedet så må jeg gerne købe og opsætte 12V halogensæt, men det 230V sæt der ellers er identisk og står på hylden ved siden af må jeg ikke sætte op?...
God diskution, jeg fandt ud af at jeg skulle have nogle safeboxe, til de spot jeg har stående.
Godt at jeg ikke havde fået dem op.

Mvh.
Flemming

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Citat fra steinaa

akselj: Skal det forstås således at når jeg går ned i byggemarkedet så må jeg gerne købe og opsætte 12V halogensæt, men det 230V sæt der ellers er identisk og står på hylden ved siden af må jeg ikke sætte op?...


Det skal forstås sådan, at man må gerne selv montere et af de "færdige" 12V sæt man kan købe rundt omkring. Det er dem hvor der er monteret ledninger på, så man bare skal sætte transformeren til i en stikkontakt. Men man må ikke ændre på sættet ved f.eks. at forlænge ledninger osv.
Men hvis man køber løse spots, så må man ikke selv brgynde at montere disse.

Men hvis du kan lave en aftale med din lokale elektriker, så kan det være du kan få lov til at trække rør, kabler og lave huller til dine spots. Og så kommer han bare lige og tilslutter dem. Det skulle ikke tage mange minutter pr. spot.
mortenfuglsang: Det var nu ikke det jeg spurgte om - og mit spørgsmål var nu rent retorisk da jeg mente den lige skulle vendes da akseljs udmelding måske kunne misforstås.

Man må naturligvis gerne købe et færdigt 230V spot-sæt og sætte det op.
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis