opsætning af spots

Jeg er igang med at renovere badeværelset i mit hus fra 1962, og i den forbindelse vil jeg pille det gamle pudsede loft ned, og opsætte gipsloft istedet(enkelt lag vådumsgips skruet direkte i eksisterende forskalning). Jeg vil samtidig trække kabler til 5 stk spots af denne type:

http://www.elvvs.dk/category.2709.article.31309

Jeg er dog i tvivl om man skal trække kablerne i fleksible rør, eller man skal i faste rør - er der nogle regler omkring dette?

Spottet monteres direkte i isoleringen, men i den gamle konstruktion er der tilsyneladende ikke dampspær under isoleringen - og da der ikke er plads til en safebox kan jeg ikke umiddelbart komme til at ligge dampspær - vil det blive et problem?

Håber nogen kan give mig svar, og eventuelle råd med på vejen smile
Jeg er igang med at renovere badeværelset i mit... Vis hele indlægget
56 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra pimp

Hej Morten det kan der være noget om, men prøv at den dette link http://www.elvvs.dk/category.1945.article.25100 der er en video som viser at det godt kan lade sig gøre uden at bryde dampspærreren.


Ja nu ved jeg ikke hvor meget man kan stole på denne video. Da det er en animeret video.
Men om man kan undgå at bryde dampspærren afhænger helt af hvordan dit loft er lavet. Hvis dampspærren ligger lige over din forskalning, så tror jeg det bliver svært at få presset spot'en op uden at bryde dampspærren. Men det kan du lettest selv vurdere. Men når vi laver spots i nye huse, monterer vi altid safeboxe.
I kan bruge denne membran, den sørger for at holde tæt imellem dampspærre og bagdåse, bagdåsen er lufttæt!

[URL="http://www.daxtor.dk/pakningsring.htm"]image001.jpg[/URL]

Venlig hilsen

Klaus









Klaus, har du ikke en mening om gør det selv.

pimp har egentlig 100 % ret.

Man må godt selv montere dem.

Men jeg tror kun han har 0 % ret i at man ikke selv må tilslutte dem.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej PeterR,

Jo da, jeg har altid en mening wink

Jeg har klippet lidt fra Sikkerhedsstyrelsen:

Lovligt elarbejde:

Sætte lamper op og tage lamper ned i boligen. Det gælder også lavvolt belysning (halogenlampesæt), som leveres med transformer, lamper, ledninger og monteringsvejledning.

Det skal en autoriseret elinstallatør udføre:

Nye installationer i boligen.

Udvide eksisterende elinstallationer i boligen, fx sætte en ny stikkontakt op ved siden af en eksisterende.

Sådan som jeg læser det, så må du ikke selv trække ledningerne, dvs. du skal have en installatør til at trække 2*1,5 kv fra f.eks din loftroset, og ud til der hvor du ønsker dine spots, derefter må du selv bore hullet, og montere dine spots/lamper til de ledninger som installatøren har ført frem. Dette gælder naturligvis ved 230 volts spots, udført som skjult (fast) installation

Jeg har ikke fulgt så meget med i denne tråd at jeg kan afgøre hvem af jer der har ret, eller om jeg har ret i min fortolkning af de gældene regler

Venlig hilsen

Klaus
Annonce
Jeg skal da gerne byde ind:

Som Klaus henviser til fra SIK må man naturligvis gerne sætte lamper op; eksempelvis også de spots fra første indlæg. Disse lamper (eller spots) skal da tilsluttes med en tilledning der tilsluttes i eksempelvis en udløbsroset. Problemet med denne type spots opstår så når man skal føre tilledningen fra spotten og til rosetten skal man typisk føre ledningen igennem loftet og til rosetten og det er her det går galt. En tilledning SKAL tilsluttes i det rum hvori genstanden befinder sig (spottene og rosetten vil kun sjældent befinde sig i samme rum).
Så for at lave en installation lovlig er løsningen som oftest at føre ledningen fra spotten ind i siden eller bunden af rosetten - dette må dog kun udføres af autoriserede.
en autoriseret har da ikke lov til at føre en blød tilledning bag ind i en udløbsroset , eller er der noget jeg har misforstået ?

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Naturligvis må han da det... Det er jo en fast installation han er i gang med at udføre. Den bløde ledning han fører skal dog være mindst 1,5 mm2
er det blevet lovligt at bruge blød ledning i fast installation ????

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Citat fra Rolias

er det blevet lovligt at bruge blød ledning i fast installation ????


Man må gerne bruge blød ledning til fast installation.
Men ledningen skal være minimum 1,5 kvadrat og skal ligge uden for rækkevidde.
Og hvis man skal montere en ledning i siden af en udløbsroset, skal denne være beregnet til at montere en ledning i siden. Man må ikke begynde at lave huller diverse steder og så montere ledninger gennem disse..
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis