opsætning af spots

Jeg er igang med at renovere badeværelset i mit hus fra 1962, og i den forbindelse vil jeg pille det gamle pudsede loft ned, og opsætte gipsloft istedet(enkelt lag vådumsgips skruet direkte i eksisterende forskalning). Jeg vil samtidig trække kabler til 5 stk spots af denne type:

http://www.elvvs.dk/category.2709.article.31309

Jeg er dog i tvivl om man skal trække kablerne i fleksible rør, eller man skal i faste rør - er der nogle regler omkring dette?

Spottet monteres direkte i isoleringen, men i den gamle konstruktion er der tilsyneladende ikke dampspær under isoleringen - og da der ikke er plads til en safebox kan jeg ikke umiddelbart komme til at ligge dampspær - vil det blive et problem?

Håber nogen kan give mig svar, og eventuelle råd med på vejen smile
Jeg er igang med at renovere badeværelset i mit... Vis hele indlægget
56 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Aksel, jeg vil til enhver tid forsvare din ret til at mene hvad du synes du kan læse af teksten - men det gør det jo nødvendigvis ikke mere rigtigt.

Lidt historie...
Baggrunden for, at lavvoltsbelysninger er nævnt flere steder i SB kapitel 715 er, at før år 2001 var det lovligt selv at udføre alt arbejde på "svagstrøm" som det hed dengang, og de mange installationer af svagstrøms/lavvolt spots forårsagede talrige nedsmeltninger af ledninger og material pga. det høje strømforbrug og manglende indsigt i spændingsfaldsberegninger mv. = brandfare.
Derfor lavede man bestemelserne i 715 for at stoppe private i at lave brandfælder.

Bestemmelserne kom imidlertid også til at omfatte den nye trend med belysningsarmaturer som samlesæt - helt generelt.

I de uddrag du selv bringer skal du lægge mærke til at halogensættene er nævnt som eksempler - og ikke for at påpege, at bestemmelsen udelukkende gælder for disse.
[INDENT]1)
Et belysningsarmatur kan imidlertid leveres som et samlesæt ........ Sådanne samlesæt er typisk halogenbelysninger bestående af en transformer og 3 til 5 lamper, og de kan lovligt opsættes af andre end autoriserede elinstallatører.


2)
Sætte lamper op og tage lamper ned i boligen. Det gælder også lavvolt belysning (halogenlampesæt), som leveres med transformer, lamper, ledninger og monteringsvejledning.

[/INDENT]1) At noget er typisk udelukker ikke andre ting - det kunne for den sags skyld være et 2x36W lysrørsarmatur du købte som samlesæt.

2) "Det gælder også" = man inkluderer altså lavvolt belysning. Man udelukker ingenting - heller ikke 230V spots.


Håber det hjalp lidt på forståelsen, det er jo vigtige sager det her smile

~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Jeg har med stor interesse fulgt denne tråd, og har et tillægsspørgsmål:

1) Det er velkendt, at man ikke må forlænge ledningerne i spotssæt, men hvorfor må man så selv forbinde enkelt-spots ? Det svarer vel blot til at udskifte hele ledningssættet på et standard spotssæt (men det er måske lovligt ??)

2) Jvf. spm. 1: er det lovligt selv at udskifte hele ledningsnettet i et standard spotsæt, og hvad kræver det i givet fald af de nye ledninger ?

3) Hvad er det elektrikeren kan/må gøre (i forbindelse med forlængelse) som vi andre ikke kan/må ?
roer: Det eneste du selv må opsætte er færdige sæt hvori der ligger en fyldestgørende brugsanvisning samt de nødvendige stumper og du må ikke ændre på det leverede.

Elektrikeren derimod må gerne lave sin egen belysning og stykke det sammen af de stumper han finder egnede - eksempelvis anvende spots og trafo fra et sæt men selv lave ledningerne.
Ja, men hvori er det faremomenternen ligger ? Jeg har IKKE planer om selv at gå igang, men blot nysgerrig efter at vide, hvorfor det er så farligt/forbudt selv at forlænge ledningerne.

Mht. hvorvidt man selv må sætte andet end færdige sæts op, er der vist mange meninger (bare læs de foregående indlæg) :-)
Citat fra roer

Ja, men hvori er det faremomenternen ligger ? Jeg har IKKE planer om selv at gå igang, men blot nysgerrig efter at vide, hvorfor det er så farligt/forbudt selv at forlænge ledningerne.

Mht. hvorvidt man selv må sætte andet end færdige sæts op, er der vist mange meninger (bare læs de foregående indlæg) :-)


Faremomentet er folks uvidenhed når det gælder elekticitet i almindelighed og lavvoltinstallationer i særdeleshed. Det viser omfanget af dette emne med al ønskelig tydelighed. Det er ikke uden grund, at det tager op til 4 år at blive elektriker, og yderligere 2 år inden man kan kalde sig elektroinstallatør.

Hvis det handler om 230V installationer, er det såmænd ikke særligt "farligt" at forlænge en ledning, hvis man ved hvordan.
Men man må altså ikke hvis det handler om faste installationer og det gør det, hvis det er indbygningsspots der ikke er købt som et sæt.
Grunden til denne forskel er, at fabrikanten på forhånd har fået godkendt sættet som et belysningsarmatur eller lampe om du vil og det må man gerne sætte op selv. Med andre ord, fabrikanten får slutkunden til at samle lampen efter sine anvisninger, og slutkunden sætter så lampen op.

Det samme gør sig gældende for lavvoltbelysninger med den forskel, at her er faren ved folks uvidenhed langt større, idet strømstyrken er ca. 20 gange højere ved den samme effekt og udgør dermed en potentiel brandfare.
Der skal ikke meget til før det kan gå galt, eksempelvis forkert dimensionering af en ledning eller blot en dårlig forbindelse.
Der er blandt andet også yderligere krav om maksimum spændingsfald der skal overholdes, og det er nok de færreste private der er i stand til at udføre de beregninger.

Ja, der er mange meninger, og netop det indikerer, at man skal holde sig på sikker grund.

~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Mange har fejlagtigt den opfattelse at hvis det er lavvolt så er det ikke farligt.
Til disse kan jeg kun sige: Nu er det jo ikke voltene der er farlige, men derimod amperene !
Hvis man begynder at regne lidt. 12v og 4 stk. lamper med 50w i hver. Så ser regnestykket sådan ud: 200(w) divideret med 12(volt)=16,66 (Ampere) ifølge Ohms lov.

En normal 1,5mm2 ledning (ligegyldigt om den er blød eller stiv) kan som hovedregl forsikres med 13A.
Dette betyder så at for at klare kravet til de 16,66 A skal der bruges 2,5mm2...

Laver du det samme regnestykke med 220 volt bliver det: 0,909 Ampere...

Når der tales om at forlænge en ledning, kan diskutionen blive lidt mere teknisk.
En elektronisk trafo kan på sekundærsiden (lavvolt siden) have ledninger der er maks 2,5 - 3 mtr. lange. Derefter kan der i visse tilfælde opstå et fenomen som hedder elektrisk støj, dette kan invirke på din mobiltelefon,fjernbetjening eller radio. Se det lyder jo ikke så slemt, men det påvirker også Pacemakers og det må jo siges at være lidt andet.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis