opsætning af spots

Jeg er igang med at renovere badeværelset i mit hus fra 1962, og i den forbindelse vil jeg pille det gamle pudsede loft ned, og opsætte gipsloft istedet(enkelt lag vådumsgips skruet direkte i eksisterende forskalning). Jeg vil samtidig trække kabler til 5 stk spots af denne type:

http://www.elvvs.dk/category.2709.article.31309

Jeg er dog i tvivl om man skal trække kablerne i fleksible rør, eller man skal i faste rør - er der nogle regler omkring dette?

Spottet monteres direkte i isoleringen, men i den gamle konstruktion er der tilsyneladende ikke dampspær under isoleringen - og da der ikke er plads til en safebox kan jeg ikke umiddelbart komme til at ligge dampspær - vil det blive et problem?

Håber nogen kan give mig svar, og eventuelle råd med på vejen smile
Jeg er igang med at renovere badeværelset i mit... Vis hele indlægget
56 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
tror lige at du skal bytte om på vildleder og vejleder PeterR
Citat fra pimp

tror lige at du skal bytte om på vildleder og vejleder PeterR


Hej Pimp..
Tror det er dig der ikke forstår hvad der bliver skrevet... Det er også noget svært...
Hvis der skal laves en "fast" instalation må du ikke selv lave den.. Det er fx. montering af dåser på loft med rør og ledninger, hvor der bagefter skal monteres spot i dåserne..

Hvis der skal lave en "midlertidlig" instalation må du gerne lave den.. Det er fx hvis du skal have monteret nogle 230v spot med en "blød ledning". Hvor du placer spot på loft, og trækker en "blød" ledning og monterer den i den "faste" instalation..

Sikke noget fis at skrive, men jeg håber du forstår.. Så PeterR har helt ret.

Mvh Jan J
Det vil altså sige, at jeg ikke selv må trække rør og lave dåser - altså lave en fast installation. Men hvis jeg trækker blød ledning, fra en eksisterende loftdåse, hen til spots, så vil det være ok?
mojoo.. helt rigtig..

Pimp: lyder som om du bare vil lave det.. så gør det som du vil :-)

Mvh Jan J
Har lige haft Rokkedal EL A/S ude for at efter se mine installation og har herefter vist ham min tråd, og han siger at det er godt at der er nogle som dig helja for så er der mere arbejde til ham biggrin men det er GDS arbejde, men tror vi snakker forbi hinanden for mit arbejde er udført HELT EFTER REGLERNE og dem skal vi jo holde os til.
Citat fra pimp

Har lige haft Rokkedal EL A/S ude for at efter se mine installation og har herefter vist ham min tråd, og han siger at det er godt at der er nogle som dig helja for så er der mere arbejde til ham biggrin men det er GDS arbejde, men tror vi snakker forbi hinanden for mit arbejde er udført HELT EFTER REGLERNE og dem skal vi jo holde os til.


hejsa..
Du må da hilse ham, har jobbet for ham, så kan ske han kan huske mig.. sig til ham at vi er også nogle der er glade for ham (hvis det er rigtig hvad du skriver)..
Mvh Jan J...... "fritidsbrandmand"
Hej.
Jeg vil bare lige nævne, at der er et helt andet problem med de spots til at montere direkte i isoleringen. Og det er dampspærren. Når man laver nye huse efter de nye regler, er der store krav til tætheden i huset. Og bl.a. må man ikke bryde dampspærren, da det så går ud over tætheden i huset. Og når man "propper" en af de spots til montering i isoleringen op gennem loftet, får man brudt sin dampspærrer.
Men hvis men derimod monterer en safe-box, så kan den limes/fuges fast til dampspærren, og derved bliver denne ikke brudt når man monterer sin spot.

Dette var bare lige for at få en ny vinkel på sagen.. smile
Håber det er til at forstå der jeg har prøvet at forklare.

Mvh.
Morten
Der er yderligere 36 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis