opsætning af spots

Jeg er igang med at renovere badeværelset i mit hus fra 1962, og i den forbindelse vil jeg pille det gamle pudsede loft ned, og opsætte gipsloft istedet(enkelt lag vådumsgips skruet direkte i eksisterende forskalning). Jeg vil samtidig trække kabler til 5 stk spots af denne type:

http://www.elvvs.dk/category.2709.article.31309

Jeg er dog i tvivl om man skal trække kablerne i fleksible rør, eller man skal i faste rør - er der nogle regler omkring dette?

Spottet monteres direkte i isoleringen, men i den gamle konstruktion er der tilsyneladende ikke dampspær under isoleringen - og da der ikke er plads til en safebox kan jeg ikke umiddelbart komme til at ligge dampspær - vil det blive et problem?

Håber nogen kan give mig svar, og eventuelle råd med på vejen smile
56 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1) Du må ikke selv.
2) Du skal bruge specielt ledning.
3) Der SKAL disse bokse på.

Se tidligere indlæg (ca. 5 dage gammelt) om brand.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Citat fra pimp

Lige præsis denne type spots må du GERNE monterer selv også i isoleringen. Jeg har selv lige gjort det og jeg rådførte mig først med en elektrikker, så ingen problemer.


Hej Pimp..
Hvis han har sagt at du selv må lave "en fast instalation" er han fuld af fis..

Mvh Jan J
Jeg har også ladet mig fortælle at 230v spots må man gerne montere, men hvis man skal ind og forlænge kabler på 12v spots skal man have en installatør ind over - er det forkert?

Hvis det er forkert, vil jeg da bare nøjes med at trække rør, så må jeg jo bestille en elektriker til at komme og trække kablerne igennem.

Er der ellers nogle erfaringer med de spots til montering i isoleringen?
Jeg synes ikke specielt om de "direkte i isolering" spots for det første må der max sidde 20w GU10 Alu pærer som ikke giver særlig godt/meget lys, synes osse pærene springer hurtigere i isolering end vist der er safebox, og til sidst er det 10 gange nemmere lige at montere spottet når der er box overover.

og nej du må ikke selv opsætte spots der bliver en del af den faste installation, men det kunne være du kunne lave en aftale med din elektriker om at du selv trækker kabel og borer huller? og at han så kommer og montere i dåse?
Annonce
Du må ikke selv opsætte faste 230 V installationer. kun udskifte kontakter og lignende.
Lavvolts spots må du sætte op hvis du køber et færdigt sæt og monterer det uden at ændre ledninslængder, Husk at overholde afstand til brandbare materialer.

Hilsen Aksel
Det kan være at elektrikkeren ikke gad have jobbet siden han sagde at man godt selv måtte sætte dem op sad jeg spurte igår i bauhaus de sagde det samme, at man godt måtte sætte dem op! er der ikke en elektrikker herinde der kan svarer på dette spørgsmål for det er meget interessant at få afklareret.
Det har de skam svaret på mindst 10 gange. Så tro bare på hvad jeg skrev.

Hvis spotten strømfødes fra en udløbsroset via blød ledning er det en anden snak.

Men det gør spots ny sjældent.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
jamen PeterR så er det da heller ikke ulovligt som du skrev!
Der er yderligere 46 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis