Et-strengs kontra to-strengsvarmeanlæg

Hej
Jeg har et hus fra 1965, med et dertilhørende et-strengsvarmeanlæg. Hvert år får jeg brev fra fjernvarmeværket, om at mit returvand er for varmt Ca. 14 grader. Jeg har skiftet alle termostatventiler, sat ny cirkulationspumbe Energi AAA. Jeg suplerer min varme med en brændeovn. Jeg har sat lavenergivinduer i huset. Intet har ændret mit varmeforbrug. Vil det kunne betale sig at skifte anlægget ud til et to-strengsanlæg? - I såfald er der et bud på hvad besparelsen kunne være? -eller på hvad jeg kan gøre ved mit returvand?...

MVH

Nio
Hej Jeg har et hus fra 1965, med et dertilhørende... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra pev

Jeg synes du virkelig går over stregen nu!

Der skal også være plads til dem som har svært med den skriftlige kommunikation.


Hvad så med dem, som ikke kan læse?smile
hmm ole ben syndes ikke du svare mig ???

ka det virkelig passe at du ligger hårdt ud med at ned gøre andre personer og så ikke tar følgeren og svare ??

og tillykke du har da fuldstændig afsporet denne tråd
spørg mig selv havd en som dig enlig laver her hvis det er på den måde du tænker ??

steffens..
Citat fra Ole ben

Hvad så med dem, som ikke kan læse?smile


Jeg synes virkelig ikke du er sjov!, nærmere uintelligent siden du bliver ved med at skrive bemærkninger hertil.

PE

Citat fra steffens

hmm ole ben syndes ikke du svare mig ???

ka det virkelig passe at du ligger hårdt ud med at ned gøre andre personer og så ikke tar følgeren og svare ??

og tillykke du har da fuldstændig afsporet denne tråd
spørg mig selv havd en som dig enlig laver her hvis det er på den måde du tænker ??

steffens..


Hej steffens,

Jeg syndes ikke eller jeg ikke forstå hvad jeg skulle svare å

Mvh
I anledning af KACs spørgsmål har jeg desværre ingen billeder af anlægget lige her hvor jeg sidder og tror i øvrigt ikke det ville hjælpe så meget - det er ret rodet sat op i den tidligere ejers tid. Jeg tror ikke det afgørende er anlæggets opsætning, men anlæggets indstillinger.

Min fornemmelse er at NIO har en for høj temperatur i sin cirkulation, men i øvrigt et relativt moderat forbrug. Det betyder at anlægget er nødt til at smide relativt varmt vand retur for at holde den høje temperatur i cirkulationen. Mit eget cirkulationsvand er p.t. ca. 46 (i virkeligheden nok lidt højere for termomteret er bare sat fast på røret med en fjeder og måler derfor temperaturen uden på røret).

For så vidt angår den sproglige diskussion vil jeg gerne springe (halvt) til Ole bens forsvar.

Jeg er nemlig enig i at mange indlæg bærer præg af en vis spoglig dovenskab, hvor man er ligeglad med stavning, tegnsætning m.v. Det er imidlertid et helt generelt problem med det bruger-genererede internet som medium, der befinder sig et sted mellem talesprog og skriftsprog. Der så jeg - ligesom Ole ben - gerne en større omhu, men måske er jeg bare ved at blive en gammel mand (34smile).

Når jeg kun spinger halvt til forsvar er det fordi jeg som de fleste andre herinde ikke finder det rimeligt at slå ned på et enkelt indlæg - der i mine øjne ikke var væsentligt værre eller bedre end så mange andre.
Annonce
Ole ben

ja du kunne jo svare på om det er efter din mening er nødvendigt at jeg ska sidde en halv aften for at lave et indlæg og spørge andre om hjælp fordi der er en der åben lyst sidder og nedgøre det jeg skriver ved sku da godt selv at tegn sætning og ret stavning ikke er min stærke sidde men ærligt talt er det ikke for lavt at du ska opføre dig på sådan måde?? går da ud fra du er en voksen mand??

så vil det vel være på plads med en undskyldning??

ps du glemt da hvis at læsse din sidste besked igennem:
" Jeg syndes ikke eller jeg ikke forstå hvad jeg skulle svare å"

og til sidst er det iorden at du på den her måde har formået at øddelægge enmet totalt??

steffens..
@NIO

Hvor ved du fra, at dine radiatorer hverken er for store eller små? Hvis du ikke er i stand til at afsætte energi i forhold til kravet om afkøling, er dine radiatorer som udgangspunkt for små - dvs du har altså for lidt hedeflade.

Din opgivelse af kWh tyder på et varmetab i omegnen af 50 w/m², som ikke er urimeligt. Det er klart, at din brændeovn gør problemet værre hvis du ikke har nogen ventiler på, der kan bremse returvandet, hvis det er for varmt. Jo mindre differensen er mellem medierne dvs. fjernvarmevandet og rumluften desto ringere bliver din energiafsætning og deraf højere returtemperatur. Din brændeovn sørger antageligt for at du har det rigtigt dejligt varmt, når den er i drift?

Du kan måske sætte en returventil på som sikrer at returvandet ikke slippes ud før du har nået den ønskede temperatur, men det kan desværre give dig problemer med at holde varmen, da dine radiatorer antagelig ikke er store nok. Det er også muligt at etablere et by-pass og en pumpe i forbindelse med installation af returventil, som vil cirkulere vandet en ekstra gang, men spørgsmålet er om du får noget mærkbart ud af det ud over ringere komfort.

Du kan ikke vurdere sagen ud fra en kosmetisk betragtning dvs. om de passer ind i vinduesniechen eller foran stuevinduet.
Citat fra Mac_Connor

I
For så vidt angår den sproglige diskussion vil jeg gerne springe (halvt) til Ole bens forsvar.

Jeg er nemlig enig i at mange indlæg bærer præg af en vis spoglig dovenskab, hvor man er ligeglad med stavning, tegnsætning m.v. Det er imidlertid et helt generelt problem med det bruger-genererede internet som medium, der befinder sig et sted mellem talesprog og skriftsprog. Der så jeg - ligesom Ole ben - gerne en større omhu, men måske er jeg bare ved at blive en gammel mand (34smile).

Når jeg kun spinger halvt til forsvar er det fordi jeg som de fleste andre herinde ikke finder det rimeligt at slå ned på et enkelt indlæg - der i mine øjne ikke var væsentligt værre eller bedre end så mange andre.


Hej Mac..
Jeg syntes det er noget snot du skriver.. (sorry).. Hvis jeg har et problem og stiller et spørgsmål herinde, vil jeg gælde mig over hvert et svar jeg får, stavefejl eller ikke.. Nogle har gjort sig den ulejlighed at sætte sig ind i mit problem, gider over ikøbet at komme med et forslag på mulig løsning.. Jeg syntes I skulle skamme jer.. Vi er nogle der skal tjene vores penge med hænderne, og er d.s.v ikke så kvikke til det boglige, det skulle så betyde at vi ikke kan tillade os at bevæge os i et "LDS" forum.. sikke noget sludder..
Beklager gutter.. men mine stavefejl kommer I ski til at finde jer I..
Jeg kan tilgengæld love at jeg ikke laver dem med vilje..

Far er ikke sur..... men lidt skuffet !!!!

Jan
Hej Helja

Jeg kan tilgengæld love at jeg ikke laver dem med vilje..


Det er jo netop det, der er det centrale - forskellen på vilje og evne. Hvis indlægget er lavet med en masse stavefejl, men efter bedste evne, er det fint med mig. Modsat hvis man er totalt ligeglad med hvordan resultatet ser ud, selvom man kunne gøre det bedre.

Det er ikke et krav om at alle skal være sprogligt perfekte (mit eget seneste indlæg har vist mindst fem fejl), men bare et fromt ønske om at man gør sig lidt umage.

Det er nok lidt ligesom når min gode ven med de ti tommelfingre stolt viser mig sin nye - vind og skæve - flisebelægning han selv har lavet. Det vil jeg da ikke kritisere, for jeg ved at han har gjort sit bedste, mens det ville være noget andet hvis det var rent "venstrehåndsarbejde" (ikke et angreb på venstrehåndedesmile )
Citat fra steffens

Ole ben

ja du kunne jo svare på om det er efter din mening er nødvendigt at jeg ska sidde en halv aften for at lave et indlæg og spørge andre om hjælp fordi der er en der åben lyst sidder og nedgøre det jeg skriver ved sku da godt selv at tegn sætning og ret stavning ikke er min stærke sidde men ærligt talt er det ikke for lavt at du ska opføre dig på sådan måde?? går da ud fra du er en voksen mand??

så vil det vel være på plads med en undskyldning??

ps du glemt da hvis at læsse din sidste besked igennem:
" Jeg syndes ikke eller jeg ikke forstå hvad jeg skulle svare å"

og til sidst er det iorden at du på den her måde har formået at øddelægge enmet totalt??

steffens..


Hej steffens,

Jeg plejer ikke at læsse mine beskeder afsted, som du åbenbart gør - derimod gør jeg mig umage med at læse dem igennem først, for at sikre mig at andre ikke skal bruge en hel aften på at forstå dem - dybest set handler det om respekt for andre mennesker og deres tid. Jeg er derfor ked af at jeg ikke sendte mit indlæg til dig personligt, fremfor at forstyrre denne tråd, men indlægget var ment mere generelt end det i nogens øjne blev opfattet

PS. du er så god til at sætte dobbeltspørgsmålstegn ?? - hvorfor kan du så ikke også sætte punktummer til at adskille dine sætninger med, fremfor at skrive det hele ud i en rundtosset køre? Hvis du ikke kan finde de små tegn nederst til højre på dit tastatur - kan du jo blot indsætte nogle små smilies istedetfor

Mvh
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis