Et-strengs kontra to-strengsvarmeanlæg

Hej
Jeg har et hus fra 1965, med et dertilhørende et-strengsvarmeanlæg. Hvert år får jeg brev fra fjernvarmeværket, om at mit returvand er for varmt Ca. 14 grader. Jeg har skiftet alle termostatventiler, sat ny cirkulationspumbe Energi AAA. Jeg suplerer min varme med en brændeovn. Jeg har sat lavenergivinduer i huset. Intet har ændret mit varmeforbrug. Vil det kunne betale sig at skifte anlægget ud til et to-strengsanlæg? - I såfald er der et bud på hvad besparelsen kunne være? -eller på hvad jeg kan gøre ved mit returvand?...

MVH

Nio
Hej Jeg har et hus fra 1965, med et dertilhørende... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Til Ole ben

Du har forbrudt dig mod vores klare regler om, at der skal være plads til alle i dette forum der ønsker at skrive om det faglige, uanset stavning mv.

Med dine indlæg har du påtaget dig en selvbestaltet funktion til at vurdere hvem det tilkommer at skrive - og hvordan - på siden.

Denne funktion har hverken AllanE eller jeg tildelt dig.

Du må derfor øjeblikkeligt stoppe med kommentarer mht. stavning o.lign. og alene forholde dig til det faglige emne.

Mvh.

JørgenE
Administrator

Mvh. JørgenE
Citat fra NIO

hej igen de 14 grader er selvfølgelig forbrugsvarmen altså et gennemsnit på et år. eks.hvis jeg får 60 grader afleverer jeg typisk 40-45 grader tilbage er det ikke for varmt? og hvordan kan jeg få den ned?

Mvh

nio


Hej NIO

Beklager, men jeg mistede en hel roman jeg havde skrevet til dig - men her er nøglepunkterne....

Jeg formoder du har et anlæg med varmeveksler - og derfor en separat cirkulationskreds til dine radiatorer oa. i huset.
Jeg formoder også, at du har et normalt anlæg, hvor du indstiller din fremløbstemperatur ved anlægget.

Her er en nem løsning, der har virket for mig de sidste 15 år:
Du skal lade termostatventilen på dit anlæg styre af returvandstemperaturen i cirkulationen til radiatorerne - ikke af fremløbstemperaturen:

Så altså:
Installer et nyt føler-dykrør i returvandet fra radiatorerne og flyt føleren, der sidder i fremløbet til radiatorerne, ned i det nye dykrør. (du skal ikke flytte termostatventilen - kun føleren)
Nu indstiller du så termostaten på 35-40 grader og herefter vil dit returvand fra radiatorerne altid have denne temperatur og det vil returvandet til værket også. Denne temperatur er minimum, hvis du også skal have varme på den sidste radiator i anlægget.

Da fremløbstemperaturen i cirkulationen ikke længere bliver styret af termostaten, vil den automatisk variere op og ned i forhold til dit behov - uden din indblanding - og din afkøling bliver optimal.

Kostpris: 1 stk dykrør til føler. (+ evt. montering)

NB:
Husk at købe specielle termostatventiler til radiatorer i enstrengsanlæg - med stort gennemløb.

~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Citat fra JørgenE

Til Ole ben

Du har forbrudt dig mod vores klare regler om, at der skal være plads til alle i dette forum der ønsker at skrive om det faglige, uanset stavning mv.

Med dine indlæg har du påtaget dig en selvbestaltet funktion til at vurdere hvem det tilkommer at skrive - og hvordan - på siden.

Denne funktion har hverken AllanE eller jeg tildelt dig.

Du må derfor øjeblikkeligt stoppe med kommentarer mht. stavning o.lign. og alene forholde dig til det faglige emne.

Mvh.

JørgenE
Administrator


Hej Jørgen,

Det vil jeg selvfølgelig tage til efterretning - desværre har jeg ikke på hjemmesiden kunnet finde et link til de klare regler du omtaler.

Derfor har jeg heller ikke kunnet se (som jeg tidligere - uden svar - netop har bedt jer om at vurdere) om det er i orden at bruge "lav-det-selv" forummet til at fremkomme med trusler om vold og nedsættende udtryk som i nedenstående indlæg:

"Du er sgu heldig du ikke står over for mig, så havde jeg sgu pandet dig en.

Fy for fanden for et dumt røvhuld.

Håber at du bliver holdt ude i kulden af alle de andre her på siden, jeg skal nok være den første i rækken.

Klovn."

__________________
Poul Erik (Pev)

Mvh ole ben
Ole-ben

Forstår simpelhen ikke hvad du vil opnå ......

Først klantrer du Steffens for at skrive sit indlæg i et- for dig - uforståeligt sprog
Da du ingen opbakning høster til dette, skifter du taktik til bare at være provokerende og dumfræk

Da det så lykkedes dig at opnå et resultat med dine ytringer - PEV reagerer - ja så spæner du hjem til mor (Adm.) og himler op om trusler mm.

Da du så også her møder modstand - så er det naturligvis forummets regler der er forkerte rolleyes

Kommer til at tænke på om du evt. skulle være en, af det stigende antal tosser - der kører på en motorvej om natten og brokker sig over at samtlige andre bilister kører i den forkerte retningconfused




I højagtelse og med risiko for at blive slagtet for grammatiske ukorrektheder - og andre for en LDS-side væsentlige sager

Med venlig hilsen

Fladder
Der verserede engang en historie om, hvor mange der skulle til for at skifte en pære på et forum. Jeg tror det endte med 1866 eller noget i den stil... Alle mellemregningerne husker jeg desværre ikke. Men helt sikkert er, at der var nogle i det tal, som begyndte at afspore debatten med at korrekse andre i stavning. Sjov historie og lærerig. Så hvis nogen har den endnu, så læg den lige ned i Over-hækken.

Den og stavefejlspoliti hører ikke til her i debatten, hvor folk bruger deres fritid på at prøve at løse varmeanlægsopgaver for andre af egen fri vilje. Respekt for andres hjælpsomhed behøver forhåbentlig ikke at blive skrevet i regler på et forum. Men så igen, så har der altid været brugere, der "lever" for at drille på fora og sætte lus i skindpelsen.

Jeg beklager at have forstyrret med endnu et off topic indlæg.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis