Et-strengs kontra to-strengsvarmeanlæg

Hej
Jeg har et hus fra 1965, med et dertilhørende et-strengsvarmeanlæg. Hvert år får jeg brev fra fjernvarmeværket, om at mit returvand er for varmt Ca. 14 grader. Jeg har skiftet alle termostatventiler, sat ny cirkulationspumbe Energi AAA. Jeg suplerer min varme med en brændeovn. Jeg har sat lavenergivinduer i huset. Intet har ændret mit varmeforbrug. Vil det kunne betale sig at skifte anlægget ud til et to-strengsanlæg? - I såfald er der et bud på hvad besparelsen kunne være? -eller på hvad jeg kan gøre ved mit returvand?...

MVH

Nio
Hej Jeg har et hus fra 1965, med et dertilhørende... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Ole ben

Hej steffens,

Vil du ikke være venlig, før du sender indlæg at og læse dem selv og rette div. stavefejl, sætte nogle kommaer, punktummer mv.. Skulle du efter at have sendt et indlæg opdage endnu nogle fejl, kan du stadig nå at trykke på redigeringsknappen og spare os andre for at blive rundtossede.

Mvh


Hej.

Synes du går over stregen, du kan jo bare lade være med at svare på spørgsmålet.

PE

Citat fra pev

Hej.

Synes du går over stregen, du kan jo bare lade være med at svare på spørgsmålet.


Hej Pev,

Det er ikke sprøgsmålet. Spørgsmålet er om det er meningen at vi skal bruge tid på at decifrere, hvad folk skriver, før vi kan forstå, hvad de mener. At gennemlæse det man lige har skrevet (det kan være en god ide at læse det højt), sætte punktum, komma, rette stave-/slåfejl og begynde en ny sætning med stort kan vel ikke være så svært. Ikke at jeg selv er perfekt, men det er jo ikke med tommelfingrene vi skriver her.

Mvh
Hej Ole

Vil give Poul-Erik og Kasper fuldstændig ret - hvis det ikke er muligt for dig at dechifrere (med H smile ) indlægget - kan du jo bare forbigå det i tavshed

Steffens kommer med kloge og billige råd - hvis NIO ikke ønsker at benytte dem - springer han dem nok over

Nogen af de dygtigste håndværkere jeg kender er ikke ligefrem grammatikeksperter -det vil da være kedeligt for LDS hvis vi når derhen at alle indlæg skal være grammatisk korrekte

Med venlig hilsen

Fladder
Citat fra Mac_Connor

Jeg syntes det lyder som et ret lille temperaturfald. Jeg afleverer selv mit returvand med temperaturer på ca. 29 - 35, typisk omkring de 32. Ind er vandet mellem ca. 68 (typisk om sommeren) og 82 (typisk kolde vinterdage), så jeg kan normalt holde et temperaturfald på over 40 grader om vinteren. Det kan du naturligvis ikke få hvis det vand du får ind kun er 60 grader.

Mit anlæg er også enstrenget, men i et ældre hus og derfor sandsynligvis også med et større forbrug.

For bedre at kunne vurdere din situation tror jeg vi har behov for at vide lidt mere om dit anlæg og forbrug. Hvor stort er dit årlige fjernvarmeforbrug? Hvilken fremløbstemperatur holder du i din "cirkulation"?


:p :p jamen så kan det jo lade sig gøre, med et et-strengsanlæg

mac connor vil du ikke være sød at poste nogle billeder af dit anlæg, så vi kan se lidt om hvordan det er opbygget. Det ville da være en meget stor hjælp til os andre der døjer, eller har planer om ombygning fra olie til fjernvarme.

venlig hilsen
kristian


ps : til dig der flyver i flint over stave- og kommafejl, du skulle eddermanme finde dig en hobby, og så lige lave dig en ny sukkermad, for den med det gule sukker skal du ikke spise.

med ønsket om en glædelig jul wink
Citat fra Fladder

Hej Ole

Vil give Poul-Erik og Kasper fuldstændig ret - hvis det ikke er muligt for dig at dechifrere (med H smile ) indlægget - kan du jo bare forbigå det i tavshed

Steffens kommer med kloge og billige råd - hvis NIO ikke ønsker at benytte dem - springer han dem nok over

Nogen af de dygtigste håndværkere jeg kender er ikke ligefrem grammatikeksperter -det vil da være kedeligt for LDS hvis vi når derhen at alle indlæg skal være grammatisk korrekte


Hej,

Som jeg netop påpegede, er jeg ikke selv perfektsad , men jeg mener blot, at man af hensyn til andre bør gennemlæse, det man selv skriver og rette div. elementære fejl - såsom fx. ikke at skrive flere sætninger ud i en køre - inden man sender det ud over hele landet. Kan man ikke finde ud af at sætte komma, punktum eller begynde nye sætninger med stort, kan man i det mindste sætte tanke/pause ( - ) streger.
Annonce
Hej..
Lad os nu passe lidt på ikke ødelægge et godt forum med det fis..
Fokuser lige på det tråden handler om... Pleace.. stavefejl eller ej..

Mvh Jan
Hej igen
Min regning er opgjort i KWH og jeg har et forbrug på 12309 KWH på et år, huset er 1 plan, 130 m2, min afkøling har været 13,29 celsius. Jeg har hverken for små eller store radiatorer og de er varme i toppen og kolde i bunden. Jeg fyrer også med brændeovn...men det giver en dårligere afkøling, kan jeg se på måleren, kontra når anlægget kører alene. til mac connor jeg har prøvet at uploade billeder af anlægget men de er for store, selv om jeg komprimere dem, kan evt. maile dem?



Spørgsmålet er hvordan jeg får en bedre afkøling af mit retur vand?

MVH

NIO
Til Ole Ben..

Er da dybt rystet over at læse denne tråd. Troede virkelige ikke at man skulle blive udsat for den form for chikane herinde, det har da slet ik noget med noget at gøre - sådan at sidde og skælde ud på den måde samt nedgøre andre folk, - bare fordi dansk retstavning ikke er ens stærke side..


mvh steffens (Vvs-installatør)

ps fik min kæreste til at hjælpe med dette indlæg for at gøre dig tilfreds - Ole ben -- iorden??

pps Vil glæde mig til jeg finder noget jeg kan nedgøre dig med OLE..
Citat fra helja

Hej..
Lad os nu passe lidt på ikke ødelægge et godt forum med det fis..
Fokuser lige på det tråden handler om... Pleace.. stavefejl eller ej..

Mvh Jan


Hej Jan,

Jeg synes netop at man ødelægger et godt forum, ved ikke at gøre sig lidt umage - før man sender noget og det varikkebarestavefejl.smile

Mvh
Citat fra Ole ben

Hej Jan,

Jeg synes netop at man ødelægger et godt forum, ved ikke at gøre sig lidt umage - før man sender noget og det varikkebarestavefejl.smile

Mvh


Jeg synes du virkelig går over stregen nu!

Der skal også være plads til dem som har svært med den skriftlige kommunikation.

PE

Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis