CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 840 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Dejligt der stadig er lif i denne tråd (-:

Har Lige tilbragt en halv dag med en kapperart der er ved at bygge en Fjernstyret truck med kran, hvor kranen kører på hydraulik. Han var ved at få tåre i øjnene da han så resultatet af maskinen. Det ville have taget ham flere dage at lave det vi lavede på nogle timer. Til alle dem der er igang, kan jeg kun sige at det 100% er værd at få den lavet færdig, for pludselig skal man ikke stå så meget i værkstæt, men foran computeren ag klikke sig frem. Og der er ikke noget mere tilfredsstillende at se en maskine knokle for sig.

Imorgen skal jeg ud og hente en CNC som har været brugt i medicinal industrien. Der er alle føringer og spindler og plan, med, tilmed en afskærmnings boks, De har selv fjernet motorer og 4+5 akse da dette kunne genbruges, så mit næste projekt bliver at migrere fra min nuværende maskine til den nye.. Den kører med fast x plan, med 2 spindler sammenkoblet til at føre y og z i x retningen. Så det er en lidt anderledes konstruktion, men jeg glæder mig til at få den hjem.

En mands skrot, er en anden mands guld.

/Kim Mortensen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Kim. Når jeg siger at toleransen bør være 0,05 så er det fra den ene ende til den anden. Men nu bliver det ikke noget problem for dig hvis du monterer dine skinner så du kan forskyde den ene ca. 1mm sideværts, når du så har bygget broen monterer du den på skinnerne og derefter spænder den flytbare skinne i den ene ende hvor broen er, derefter køres broen ned i den anden ende og der spændes den fast. Så er der ingen problemer med toleransen, den er under 0,05  
Du behøver ikke kun at tænke på kuglespindler der er jo også tandremme og også trapetsspindler.
Hvis du vil bruge tandstænger skal du også huske på at der skal laves en anordning så du er sikker på at tandhjulet hele tiden er i fuld ingreb dvs. tandhjulet skal være fjederbelastet så det kan flytte sig i forhold til tandstangen.
Har du overvejet at lave broen som en ramme med 4 sider eller kun 3 sider ?
Mvh Jørgen.
Hej Jørgen.

Skinnerne kommer ihvertfald til at kunne justeres lidt under monteringen. Det er jo trods alt ikke den første jeg bygger.

Nu ved jeg ikke lige hvad du mener med 4 og/eller 3 sider på broen som du kalder den.

Men på det ene af mine billeder, kan du se en kæmpestor ALU profil i baggrunden. Det bliver selve bruen, det eneste jeg skal lave til den er sider, så den kan monteres på lejerne. Hvordan jeg lige nøjagtig gør det, er jeg ikke helt sikker på endnu. Men monteret skal den nok blive...

Hej Kim. Når jeg taler om 4 sider så mener jeg om du også laver en plade i bunden, min erfaring siger at det vil give den bedste stivhed.

Tim. Jeg fik blandet Tim og Kim lidt sammen men mit svar til Kim besvarer vel også det du spurgte om.

Mvh Jørgen.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jørgen.

Ok, så er jeg med igen.
Nej det bliver kun en 3 sidet montering.
Der kan alligevel ikke være den 4. side da understel og nogen andre ting og sager kommer i vejen for det.

Men med den korekte montering, så skulle en 3 sidet montering ikke bliver mindre stiv end en 4 sidet. Alle professionelle maskiner af denne art er trods alt også kun 3 sidet.
Den måde jeg justerede mine lineære lejer på var:

- Have en stiv plade som kunne ligges over alle 4 vogne.
- i leje monterings hullerne blev lagt bolt + metrik.
- 1. Møtrik på venstre skinne blev let punktsvejset til rammen
- Sidste metrik blev let punktspejset til rammen. Så er venstre side ens reference.
- Så bliver x-planet (stive flade med de 4 vogne fastmonteret.) og køres helt op til metrik 1 på venstre side. så bliver møtrik 1 på højre side punkt svejset.

Så flyttes hele x planet ned til anden ende. hvis det højre lineære leje bevæger sig når planet bliver bevæget , er vognenes pladsering ikke præcist nok på planet, når alt er justeret så den sidste møtrik ikke bevæger sig lige meget om man er i den ene eller anden ende af lejerne, så kan denne metrik punkt svejses.

Derefter punkt svejses alle metrikker nøjsomt og det checkes gentagendde hgange at intet vrider sig eller flytter sig. Når det er gjort er de to lejer parallelle...

Nu skal højden justeres, det gøres en efter en igen ved at finde den højeste del, og løsne alle andre møtrikker. Så køber man 5 sæt søgerblade i t-hansen til 20,- sættet, dem bruger man så til at shimme planet ind med, så det er så plant som overhovedet muligt.

Ja det er en middelalder metode, men den virker godt hvis man er nøjsom, og har lidt rette plader osv. Ville også helst have fræset en rille til hvert leje direkte i rammen, men kunne ikke finde nogen der havde "almindelig dødelig" adgang til en sådan størrelse fræser.

Mhv
Kim Mortesnen
Hej igen.

I forbindelse med selve fræse-maskinen, har jeg tænkt mig at benytte en ganske almindelig overfræser. Jeg har i øjeblikket en Bosh 1400 ACE, den kraftigste ikke-professionelle model.

Jeg ville naturligvis gerne ha' en Festool, Makita, Dewalt ell. lign., men de små modeller kan faktisk ikke trække det jeg skal bruge dem til (tap-samlinger i ege-træ)... ifølge deres eget udsagn, hvilket jeg har spurgt dem direkte om.

Har nogen af jer erfaringer med at benytte overfræsere (uanset mærke) i forbindelse med jeres CNC?

/Tim

 

Hej Tim,

Taler ikke af erfaring, men kun hvad jeg har hørt omtalt på diverse grupper.

Alm Overfræsere er ikke beregnet til at køre konstant over længere tid, og deres lejer bliver derved slidt hurtigt. Normalt tager man overfræseren og udfører arbejdet og slukker den igen fordi den larmer så umindelig meget. men på men CNC kan det være den skal køre i meget længere tid ad gangen. Men hvis den er købt er det bare at prøve, et beslag i træ er ikke noget der tager lang tid at lave.

Mvh
Kim Mortensen
Jeg har købt en Dewalt DW625 på Ebay som skal bruges til mit igangværende projekt. Skulle lejerne på et tidspunkt blive slidte, så er det bare at udskifte dem med nogle nye. Jeg går dog ud fra at der er kvalitetslejer i sådan en model, så de burde stå distancen i nogen tid.
Der er yderligere 103 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også