CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 850 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
DW625, ok. Jeg havde udset mig en DW615, som jeg så til 1495.- (hvilket er ret billigt fra ny), men spurgte Dewalt Danmark, om den kunne trække nok til at fræse 19mm dybe sinker i egetræ, og fik direkte svaret, at det kunne den ikke.

Jeg skulle netop op i en DW625, og så stiger prisen lige pludseligt betragteligt.

Derfor valgte jeg, den "grønne" Bosch 1400 ACE, som kører forbavsende godt. Soft start, elektronisk hastighedskontrol og 1150W power output. Den trækker bare igennem. Noget af det vigtigste er dog, at den har fin-instilling af dybden, og at den faktisk _holder_ indstillingen mellem fræsninger (selv efter lang tids brug). Det gør absolut ikke alle. Har stået i snedkerlære og ved hvad jeg taler om, og hvor irriterende det er, hvis dybdeindstillingen ændrer sig en lille smule, hvis man lægger maskinen fra sig i middagspausen. Det kan direkte ødelægge det emne man er igang med.

Jeg er naturligvis klar over, at den så ikke holder så længe som en Dewalt, Makita, Festool ell.lign, men i første omgang udmærket til mig.  Er dog ikke i tvivl om, at jeg må ud og ha' mig en lækker lille Festool-sag på et tidspunkt ;-)

Men: Efter hvad jeg kan forstå på jer, er det mest af alt holdbarheden I tvivler på... generelt for(almindelige) overfræsere?... og evnen til at køre lang tid ad gangen?

Selvfølgelig er der nogle praktiske problemer, fordi de er lidt større end hvad jeg ellers har set, men...?

/Tim

Skrevet af Metalsnedker på 18 nov 2007 18:54
Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630

Her er en lille update på mit projekt, som nok er jordens mest langtrukne projekt - overhovedet! Men pyt, bare det bliver godt i sidste ende og det har jeg da på fornemmelsen at det gør

Bukning af styreboks

Montering af diverse komponenter, men der mangler stadig en del. Set fra bunden.

Driverne er monteret under køleprofilen. Set fra toppen.

Dejligt med nogle opdateringer, og det ser godt ud. Så vil jeg da også opdatere lidt, mit seneste CNC projekt:

... er ved at trække ledninger, og montere stop kontakter. Nye motorer er monteret, så det bliver en god enhed. Vil bruge samme stik setup som på den hjemmelavede, så jeg bare kan flytte kontrol boksen fra den ene til den anden, og skifte konfigurations filen ud i EMC2, og så kører vi. Har fået fat på spindel motor så jeg kan køre med 10.000 RPM på fræserhovedet på den nye maskine.

Så lige en prøve på en brevsprække skjuler (når man skifter til postkasse), i massivt mahogny (nok stavet forkert!!) Den er lavet af et program på min hjemmebyggede, med 2 forskellige stål.

Mvh
Kim Mortensen

Annonce
Hej Folkens,

Er det nogen der er god til Mach3?

Nu har jeg fået sat det op, og det kører fint osv, men da jeg er vat til EMC2, som har et klart overblik over toolpath på et stort vindue, føler jeg mig lidt handikappet i Mach3 i den lille skærm man ikke kan flytte på når den kører..

Jeg har søgt og søgt hvad knappen "to go" bruges til, men det er umuligt at få at vide, og det står ikke i nogle manualer.. Er der nogle der kender denne knap.

Mvh
Kim Mortensen
Hvis du mener "GoTo Z" som betyder Go To Zero, så bruges den til det, navnet står for. Du finder et punkt med spidsen af dit værktøj som du vil bruge som nul og nulstiller XY og Z med ZeroX, Zero Y og Zero Z knapper. Når du kører så væk fra nulpunktet, så kan du altid komme tilbage til nul ved at klikke på GoToZ.
Jeg mener også der er i Config menu noget der hedder Safe Z. Kig på det, så din Z akse kører op først inden den begynder at køre X og Y hjem, ellers knækker du dit værktøj.

Mvh Adam
Til Kim

Af ren nysgerrighed, hvorfor er du gået fra EMC2 til Mach3 ?

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

DLG,

Nej, Jeg mener "To Go" knappen. Der er ingen opdateret dokumentation på Mach3 - Eller generelt en god dokumentation på hvordan man bruger de forskellige funktioner i de forskellige vinduer...

Jeg kører version 3.0.xxx

/Kim Mortesnen
Pilotforumdk,

Man skal være et skarn hvis man ikke lige prøver det alle folk kalder "det bedste CNC software", og da jeg før har haft en dårlig ustabil version af Mach3, gik jeg over til EMC, men har nu en mere stabil version af Mach3. - Og om andet er det noget nemmere at have alt CNC software samlet på en PC istedet for at have en til CNC controlelr og en anden til G-kode generering og tegning etc..

Da jeg er software udvikler selv, og laver programmer til Windows (er ikke linux mand, selv om jeg bruger EMC), så syntes jeg ikke Mach3 er nemt og godt. Det er utrolig forvirrende med alle mulige knapper pladseret rundt omkring på brugergrænsefladen. Og der er forskel i stilen af layout alt efter hvilken tab man kikker på - Tydeligt tegn på enter flere udviklere der arbejder på samme produkt, men ikke har en fælles "rød linie" at følge, eller også er programmet blevet knub-skud udviklet over en længere årrække .... come on.. hvorfor skal lige diagnostics siden være grøn??

Det kan godt være det kan en million ting, men når man ikke har noget opdaterert fyldestgørende dokumentation er de million ting den kan udviklet forgæves, for brugere ved ikke hvad det kan.. Jeg er ligeglad om det ville fylde 1000 sider, så kan man søge og finde hvis det skulle være..

EMC er super simpelt, men kan måske heller ikke så meget som MACH3, men en ting jeg savner som MACH3 ikke kan er at dreje og rotere emnet mens det afvikler g-koder. Det kan EMC uden problemer.

Jeg har sparket stenen igang, så nu vil jeg finde ud af hvad MACH3 kan - Gå igennem de samme spørgsmål som alle andre da der ikke er noget dokumentation at forholde sig til.

Iøvrigt, her kan man se knappen "To Go" lige ved siden af "Goto Z":
http://www.cnc-sable.nl/images/MACH3_CNC_SOFTWARE_CONTROLLER.jpg

Er der nogen der kan fortælle mig fidusen ved siden "Offsets", man kan klikke på de flotte tegninger og knapper, men der sker ikke rigtig noget..
Der er yderligere 93 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også