CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 740 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Kan nogen af jer fortælle mig om man skal resette sine ERR/RES på gecko 320 på den her måde? Er lidt i tvivl om man må gøre det på den her måde, da Gecko skriver at man ikke må serieforbinde ledningerne i systemet. Dog er det nok en anden sag når det kun er 5v. Min idé er at når en´ gecko melder fault, så skal alle sammen stoppe. Hvis jeg parallel forbinder dem vil den metode ikke virke. Jeg kan huske at Jens har skrevet noget om det, men ved ikke om det her er den rigtige metode, eller om de 5v skal kommer et andet sted fra.
På skitsen kommer de 5v fra en´ af geckoerne #7, og fører op til en reset knap [NO], som derfra serieforbinder de 3 ERR/RES ind/ud-gange på geckoerne #5. Ideén er at den så aftapper de 5v fra dem alle sammen, og derpå sender alle sammen i FAULT mode.

Mvh.. Kim

Jeg har ikke nogle gecko drives, men rent elektrisk skal du være sikker på at en udgang har "kræfter" nok til at drive 3 indgange til +5V. Hver indgang har en indtern modstand der sørger for 0V på indgangen.

Der må stå nogle data for denne indgange/udgang hvad den kan drive, og dens interne modstand. ellers må du lave et lille driver trin som kan klare problemet (måske med opto-koblere så vi isolerer hver driver.)

Mvh
Kim Mortesnen

Jeg fik lige svar fra Gecko, som siger at dette er OK, og er måden at gøre det på. Bare til info.. Tak for indput Kim...

mvh.. Kim
Smidder lige billeder af den færdige konstruktion ud. Vi fik monteret alu plan i weekenden og fræst stumper til guitarerne.. Fik også monteret en Suhner fræser, som må siges lever op til opgaven med en alenevægt på 2.9kg.

Hej Kim
det ser godt ud :-)
det kan være lidt svært at se om din fræser er lavet i fuld aluminium eller om det er en blanding af MDF og allu ??
Annonce
Hej Steen,

Den består nu af rent alu. Jeg fandt de profiler jeg skulle bruge for at få udskiftet mdf bordpladen med aluprofiler.

Kim
Hej Kim.

Tillykke, det ser rigtig godt og professionelt ud. Sådan et aluplan kunne jeg også godt have tænkt mig. Hvor har du købt det?

Din kuglespindel sidder godt beskyttet under bordet.

Jeg har her i sidste uge renset alle mine føringer og spindler, da de begyndte at hakke. Det tog en 4-5 timer at skille det hele ad og rense det, men så regner jeg med den kan køre et halvt år igen. Det er det helt fine støv der blander sig med fedt/olie, og bliver en tør masse. Det var lige slemt i skinner og spindler. Jeg tror det er vigtigt med en suger der tager alt det fine støv under bearbejdningen, for det var lige slemt om det var de skinner der sidder udsat eller dem der ikke er i nærheden at spånerne.
Men det var ikke skader eller noget på delene, men det er nok meget vigtigt at man ikke kører videre når mislyde begynder, da det vidner om at kuglene ikke ruller mere.

Jeg har også haft kig på sådan en suhner fræser, da min Kress 1050 er fejlet 3 gange nu (er blevet rep. på garantien, men er ved at være træt af at gå på posthuset med den, plus der er stor fare for at emne man arbejder på bliver ødelagt når den pludselig standser).Deriomd min kress 800 har kørt uden problemer i 3 år, men styringen i denner er også lidt anderledes.
Så du må meget gerne poste dine erfaringer med den.

mvh Jens
Hej Jens,

Tak for kommentar. Jeg har en partner i Kina, som har adgang til stumperne som jeg ikke kan få eller købe i Danmark. Så han bliver flittigt brugt. Desuden koster profiler som dette spidsen herhjemme...
Jeg havde det med støvet på fornemmelsen da jeg tegnede den. Men jeg arbejder også på at få en lille sugeslange op til spindlen, som kan tage støvet under vejs. Det er billigere, end at skifte førringerne ud.. Havde selv en spindel adskilt da jeg fik den, og det kan godt tage noget tid at samle igen

Suhneren er ret stor iforhold til Kresse, og virker virkelig robbust. Den kører fra 4000-24000o/min, som er perfekt til vores brug. Kress colletsne passer perfekt over på, så det er nemt at konvatere over hvis man vil. Men jeg skal nok lige sige til hvis vi oplever noget dårligt ved den. Hvis du overvejer den, skal du have rykket centeret af bespændingen min 1.5mm længere ud end det du har i dag, da den lige nøjagtig ikke kan sidde der uden at gå på bagpladen. Ellers skal du bare fræse el lille 6x2mm dybt spor i bagpladen hele vejen op. Så kan den være der nemlig. Det er nok den nemmeste løsning end at lave 2 nye spændere. Den er heller ikke nær så dyb som kressen eller den AEG vi brugte før (Ø43-20mm) de andre er vist (Ø43-24mm). Men det betyder ikke det helt store. Der er plads nok til spændenøglen. Jeg kan altid tage nogle flere billeder hvis du skal bruge det.

Kim
Så Folkens,

Det er lang tid siden, men endelig er jeg ved at være ovenpå efter min husflytning, og jeg har fået indrettet et CNC værdigt lokale til at kunne arbejde i.

Det er endvidere lykkedes mig at få fat på nedenstående massive Alu plade i 15mm tykkelse. Nu skal jeg bare have lavet nogle huller og bygget en Vinkel til at forbinde kuglespindel med planet.

Mvh
Kim Mortensen

Hej CNC Folk,

Jeg er ved at skulle til at lave nogle test på min cnc for at se hvordan den virker. Til dette har jeg tegnet en firkant med nogle huller i som skal udgøre en holder til mine ER16 fræser bits klør.

Men det er noget jeg ikke har tænkt over før..

Kan jeg uden videre fræse MDF eller andet træ med Metal fræser bits, eller skal jeg anskaffe mig andre fræser bits?
Hvor meget træ kan jeg fjerne pr. gang.

Jeg ved det kommer an på min hadtighed af spindel og hvor hurtigt jeg går igennem materialet, men der må eksistere noget opslag over dette da jeg ikke går ud fra man skal opfinde den dybe tallerken hver gang.

Jeg har iøjeblikket et 1/4" 4 æg fræser bit som jeg har genereret g-koderne til.

Mvh
Kim Mortensen
Der er yderligere 203 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også