CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 730 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Dvsl. Kim.

Jeg vil lige brige svaret her, så andre måske også kunne få glæde af det.

Hej Kim.

Min X akse har 5mm stigning, så der er "Step pr" (mm) sat til 240, de andre akser er 4 mm så der er den sat til 300. (1200 puls pr. omgang, encoder er på 300 pulser, men med 2 kanaler, kan driveren tælle 4 gange=1200)

Min maks speed er 7000 mm/min på X og Y, og 3000 på Z.

Accel. er saf til 500 for X og 600 for de andre akser.

Husk nu at sætte globalt op til mm.

Der er også en look forward indstilliong du skal være opmærksom på i generel sættings. Den står til 20 default, men hvis du kører hurtigt, kan det være den skal sættes ned til 5-10. Husk også konstant velocity oo ikke eksakt stop, da det kan give en meget lav hastighed i kurver.

Jeg kører 35000 hz, for at kunne komme op på de 7000 mm/min. Der er ikke vundet noget ved at kører højere, hvis der ikke er brug for det.

Mine pulser kører 1:1. Der er 1200 pulser på en omgang, og 7000/5(stigning)*1200(pr omgang)/60(sek)= 28000 hz som er mere end de 25000 hz.

mvh Jens

Har ikke hørt om nogen der har sat deres "look forward" instilling ned før nu, hvad vinder du ved det? og hvordan tager maskinen hjørnerne ved de høje hastigheder. Er det servor i køre med eller er det steppere med encoder i cloced loop? Køre man 3D så skriver mange at det er godt at sætte "look forward" op til 200

Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Hvis man fræser en firkantet profil med en ø8 fræser, så skal fræseren køre mod hjørnet, og så svinge rundt med radius 4. Look forward gør det at den kigger f.eks 20 punkter frem, og "glatter" kurven ud for at fræseren ikke kommer med høj hastighed, og pludselig ændrer retning. Det vil hvis loook forward står til f.ske 1, gøre at der ikke vil være nogen decelration/accelration ved retningsskift, selvom fræseren måske pludselig skal den anden vej.
Omvendt, så vil en høj look forward gøre at hjørnerne snuppes af. Især når man kører med en endefræser i z/x -z/y da der vil et hjørne ikke have nogen radius til at glatte ud.
Skal det man bearbejder være eksakt, sætter jeg velocity til position. Så køres der fra punkt til punkt hver gang, med acc/dec men det sætter hastigheden ned ved kurver med mange punkter.
Jeg kan ikke genkende din forklaring omkring "look forward" ?
Og ville mene at der var lige omvendt  
Men virker det på din maskine så er det jo fint

Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Lidt dokumentation....

-General Configuration (LookaHead____ Lines)
Only applicable in CV mode. This determines how far “down the road” Mach-3's motion
planner is looking. Setting this to a low number is like driving your car while being very
nearsighted. A high setting is like 20/20 vision and using binoculars when necessary to
see far down the road. This allows the software to better able to adapt to sudden changes
in the motion path. It is recommended to keep this at around 200 for most cases. The
maximum value is 1000, and setting this high may cause problems depending on the
speed of your computer.

Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Annonce
Hej Kim

Jeg vil godt lige høre hvilken diameter du har på X-kuglespindlen. Jeg har lige fået en spindel hjem til Y-aksen som er 900 mm og Ø16mm
spørgsmålet er om det er nok med Ø16mm til X aksen som skal være 1330 mm.

Hilsen Ib
Hej Ib

http://www.nookindustries.com/engineering/calculators/CriticalSpeedMetric.cfm

Husk at regne med roddiameteren, men med en 20mm spindel burde du være på den sikre side. Det afhænger jo af hvor hurtigt dine steppere snurrer rundt. 

Hilsen Metalsnedker
Man kunne jo også drejer møtrikken og ikke spindlen... så ligger grænsen for en tynd spindel meget højere, og man undgår vibrationerne selv fra en lang tynd spindel :o)

Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Hej Ib,

Jeg bruger ø12mm til Z og Y og ø16mm til X. Mere end rigeligt til mit brug. Jeg kan dog godt høre den vibrerer lidt når jeg kører med 5000mm/min, men det er så lidt at det med sikkerhed kan tunes væk ved at øge hastigheden/frekvensen. Det er den eneste ulempe ved at køre med tynde spindler ved lang vandring 1505mm. Men ren styrke, så får du intet ud at at øge diameteren. Kun en større friktion som dine stepper/servoer skal overvinde. Så jeg ville nøjes med en 16. Ingen grund til at slå søm i men en forhammer, med mindre det er det man vil..
Enig... Men så skal man bygge lejer mm omkring spindelhuset, som ikke egner sig til det ud fra de fabrikanter jeg har set på. Det blokker også for smørrehullet mm. Men ideeén er god nok. Dog ser jeg ikke nogen grund til det, da det ikke har nogen indflydelse på emnerne man fræser. Man kører sjældent 5-8000mm/min når man fræser i emner. Kun når man hurtigt skal fra A til B. Og her betyder det ikke noget at maskinen rumler en smule mere i enderne end midt på. Men det kommer igen an på konstruktionen samt om den er spændt godt fast på et bord. Er det en løs letvægter i MDF, vil den hoppe mere end som er den bygget i alu/stål og fæstnet til et bord.

Kim
Der er yderligere 213 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også