CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 720 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Kim

Din konstruktion er ret tæt på det vi er ved at skaffe materialer til, dog er X1350 og Y800mm har længe kigget efter kuglespindler til X og Y som er det eneste der mangler, på e-bay, men det er svært i de længder, så jeg kunne godt tænke mig at vide hvor du har fået fat i dine og hvad du har givet for dem.

Mangler også plastic propper til lineære føringer Ø9,5mm dem har jeg også haft problemer med at fremskaffe, det ser nu heller ikke ud til at du har nogle :-) men fin konstruktion du har fået lavet.

Hilsen Ib

Hej Ib,

Tak for bemærkningen. Jeg fik pakken med kuglespindler og føringer fra Rollco her i trosdags, så weekenden har gået med at montere dem axerne. Jeg har brugt de samme leverandører som Jens H, da jeg også selv var ude efter noget som skulle være stift og i god kvalitet. De er dog i den dyre ende af skalaen når man snakker om førringer, men du får det heller ikke bedre end det. Det gode ved dem er også at man kan downloade parterne fra dere hjemmeside, så man kan tilpasse det sin konstruktion og derpå være 100% sikker på at tingene passer hvilket er nødvendigt når man bestiller stumperne som mig fra alle krogene af verdenen.  Men ring til Martin fra Rollco og forhør dig om tingene.
længderne på min maskine er: X=1500 Y=900 Z=170mm og kan justeres 50mm ned i tilfælde hvor man ønsker at gravere med en kort fræser.

Hvad er det for nogle plasticpropper du mener?

De sidste stumper skal bestilles her i ugens løb fra RS components eller mobra alt efter hvem der er billigst. Så der kommer lidt flere billeder når den er ved at være køreklar.

mvh. Kim
Det ser rigtig godt ud Schwinndk. Har du også bygget hele bordet det står på?
De plastpropper der menes er nok dem til at sætte i skinnehullerne, så der ikke samles skidt i dem.

Skal der vakuum bord på?

Hej Jens,

Tak for det, samt tak for supporten under vejs med hensyn til mine drivere.. Der blev trukket nogle grå hår ud der....
Jeg fik svejst en ramme til den og sat hjul under den så den er nemmere at håndtere. Det er rart lige at kunne skubbe den hen i et hjørne når den ikke bruges, samt trække den frem når der skal rives spåner. Den gamle træmand har så polstret den med pladerne samt monteret skuffer til de stumper der skal bruges dertil. Så den er lige til at gå til nu.

Det er sikker rigtigt.. Plaspropperne er med i sættet fra rollco. Har ikke sat dem i endnu da jeg skal rette maskinen op inden de kommer i. Venter på at den kører før jeg begynder på det.

Jeg laver vakuumplanet på en mdf plade, men skal lige fræse sporene til det først. Jeg får også et sæt alu profiler med t-spor hjem fra min leverandør i kina her i enden af måneden, så jeg har mulighed for begge ting.

Kim
Dejligt at se.. Godt stykke arbejde...

Knokler som en gal med at sætte et værelse i stand hvor jeg skal arbejde med CNC... Glæder mig som et lille barn...
Annonce
Hej Kim

Jeg har på fornemmelsen at de spindler er meget dyre, siden du ikke tør sætte pris på her :-)

Som Jens skriver er det de plastpropper til at dække over skruehullerne, så de ikke samler støv. Jeg prøver at se om jeg kan købe dem særskilt ved Rollco.

Hilsen Ib
Hey gutter
jeg ville høre om der er nogle af jer der har forstand på fræser bor til cnc
jeg har fået tilsendt en mail på mit arbejde med et tilbud på fræser bor til metal
http://www.kj.dk/katalog/spaantagning/fraesere/endefraeserehm/tilvaerktoejsmageren/x-powertilstaaloptil55hrc/4skaersendefraeser/X-power+set+slet+4+skaers+HM+kort+weldon/16EM821SET.html

jeg syntes det lyder billigt, hvad syntes i?
mit spørgsmål lyder på, vil de også være gode til træ.
er selv træmand og har hørt at fræserbor med skrå skær er beder, da de skær træet af, hvor et lige skær hakker det af  (jeg ved godt at den også skær men ikke så godt som den skrå) eller har i nogle forslag.

Jeg kan lave ALT:) indtil det modsatte er bevist:(
Hej Psyk....

Om skæret er lige eller skrå, så skulle værktøjet gerne stadig skære spånen, imodsætning til at hakke det af. Forskellen ligger (så vidt jeg ved) i at det skrå værktøj meget lettere kan komme af med spånen og dermed varmen ved de høje hastigheder en CNC normalt køre med. Samtidig er der mere skær i indgreb pr. omdr. på et snoet værktøj end et lige. Der findes værktøj der smider spånen opad (upcut) og nedad (downcut) og der findes endda fræsere der kan begge dele på én gang. til f.eks laminatplader for at lave begge sider lige pæne ved at trække spånen ind fra begge sider og smide den ud fra midten :o)

Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Hej Jens H.. Jeg skulle lige høre hvad du har sat din motortuning til for at opnå de gode hastigheder.. Jeg sad og justedere mine motortunings i dag, og blev ved med at at komme ned på snegle fart hver gang jeg satte min encoder DIP switches til forskellige PPR. Jeg kom frem til at det jeg sætter min encoder til, det samme skal min "steps per" stå på. Så ved 200 setting på encoderen, skal steps per være 200 også for at få mach3 til at køre i overensstemmelse med den faktiske længde. Kan huske du skrev at du ikke have pillet ved den, så din må vist stå på 48 i Steps per?
Jeg kører 1:1 på alle akser, og med 4:1 spindel på Z og Y og med 5:1 på min X.

Jeg kan bare ikke se at kelings dokomentation til servo kittet stemmer overens med virklighedens resultat..

Det kan også være et software problem, da jeg mener jeg oplevede at have 2500mm/min på et tidspunkt hvor den stod på 100PPR, og at jeg siden hen hvor den blev sat ned i PPR på encoderen lige pludselig kørte ekstremt langsomt igen.

mvh.. Kim
Tak for svar pr. mail jens.. Det hele er up and running nu...
Der er yderligere 223 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også