CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 710 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har lige været nede og afprøve det med 50 step pr. mm og det er jo noget helt andet nu tror jeg ikke der bliver problemer med stalling. Synes det er lidt vildt med de 2000 step pr. mm den står til fra starten, hvem bruger det? det må da kræve en kraftig nedgearing af spindelen.

Kim: Ja det må da være dejligt at skrive ligeså godt på engelsk.

/Ib
Regnestykket er enkelt: Antal steps motoren skal bruge på én omdrejning / stigningen på spindlen => 200 / 4 = 50 steps. Jeg vil dog som minimum køre med ½ step for at nedsætte resonansen, dvs. at motoren skal bruge 400 steps pr. omdrejning.

Geckodrives er som standard kun udstyret med 10 microsteps, så her er det præcis 2000 steps pr. mm. der skal til. Jeg ved ikke om det er derfor MachX er sat så højt, men det kunne være derfor.
Jeg forstår ikke helt det med 1/2 1/4 1/8 o.s.v. step. Hvis du har en trappe med 200 trin (magneter) hjælper det jo ikke noget at man kun har lyst til at tage et 1/2 trin af gangen. Hvordan kan det rent praktisk lade sig gøre?

/Ib
prøv at gå lidt tilbage i tråden og læs f.eks http://www.lav-det-selv.dk/Forum/afv/topic/aff/36/aft/84880/afpg/4/

Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Har ikke kunne finde en forklaring på under 10 sider, men det må jo være noget med at den står forskellige steder imellem 2 magneter, måske den ene magnet tiltrækker 1/4 mere end den ved siden af og den derved ikke står helt lige ud for en magnet.

/Ib
Annonce
Hvis man vil lave sin egen CNC maskine og bygge den mere eller mindre fra bunden så er der altså kun én vej og det er at begynde at læse, og så ellers gå igang med at forsøge sig frem. Alle har forskellige forudsætninger og forskellige kilder til de matrialer de anvender og ikke alle har adgang til de "rigtige" maskiner. Det gør at nogle "opfinder" noget de faktisk kan lave med de ting de har til rådighed. Dét sammen med alle de andre variabler og idéer folk har gør igen at der ikke er mange maskiner der er ens. Vil man have en maskine der køre lige ud af kassen og med max 10siders manual så kender jeg kun én vej, og den går via et firma der sælger færtige løsninger :o) Det er jo også en løsning hvis man ikke har lysten eller tiden til at sætte sig ind i hvordan skidtet fungere.
Når man så har fået liv i dyret så vil man opdage at der venter en helt ny verden på den anden side. Men også her vil man hurtigt opdage at der kommer heller intet af sig selv, der skal også læses stakkevis af manualer og internet sider før den del køre.
Det jeg vist forsøger at sige er at det er det lange seje træk der gør at man kommer til toppen, der er ikke nogen lette, billige, perfekte løsninger, og maskinen køre ikke bedre end ham der har lavet, eller styre den. Ligger man simple og enkle løsninger ind i sit projekt, så kommer der tit simple og enkle emner ud i den anden ende. Ønsker man noget extraordinært ud af maskinen, så må man lægge noget extraordinært i sine forberedelser så man ved hvad man har med at gøre. Jo mere man sætter sig ind i hvordan og hvorfor tingene er som de er, jo bedre kan man udnytte de ting til at få maskinen til at lave de ting man har fantasi til at forrestille sig, for jeg kan ikke se nogen anden form for begrænsning når det kommer dertil :o)

SommerHilsen
Børge

Og skal vi så se at få nogle spåner i posen :o)

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Børge: Det var da en ordentlig smøre, "så er der altså kun én vej og det er at begynde at læse, og så ellers gå igang med at forsøge sig frem" - man kan vel også få lidt tip her på siden, er det ikke det den er til? Mit spørgsmål var ikke af betydning for at bygge en CNC maskinen, så hellere læse 10 sider om maskinens opbygning end for at få besvaret et alm. nysgerrigheds spørgsmål, det var da bare hvis der nu lige var en der vidste hvordan det hang sammen ellers er det uden betydning, men jeg er meget taknemmelig for alle de svar jeg har fået og synes da jeg har lært en del indtil videre og er også sikker på at det ender med en færdig CNC- maskine, så der skal nok komme spåner i posen, både i alu og træ.

/Ib
Ib: Det var såmen ikke negativt ment eller specielt møntet på dig. Det var en overordnet betragtning af at det måske ikke er "bare lige" at lave sådan en fætter :o) Og jo vi skal hjælpe hinanden.
Jeg følger med på flere af de her forums rundt omkring, og syntes jeg møder flere og flere der får interesse for denne hobby Og det er jo fuldt forståligt!) Men samtidig syntes jeg også at der bliver flere som kun vil have de hurtige løsninger og ikke forsøger at sætter sig ind i tingene selv. For at vi alle kan komme videre så mener jeg at alle bør prøve at sætte sig ind i de basale ting. Og i det mindste søge i de tråde der allerede findes, inden man stiller nye spørgsmål. Ellers ender det med at det er de samme spørgsmål der bliver stillet igen og igen, og så er der ikke nogen der kommer videre, det er jo heller ikke meningen.

Det er et svært emne jeg har rodet mig ud i her sent på aftenen kan jeg godt se, når jeg læser det igennem igen. Men det var ikke negativt ment :o)

Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Børge: Jeg er godt klar over at det ikke bare lige er at lave sådan en fætter og derfor er det jo også en stor fordel at høre andres erfaringer, jeg kan også godt se at det måske var at gå lige lidt for langt at spørge til motorens konstruktion, og det har jeg nu heller ikke kunne finde noget om tidligere i tråden. Jeg vil ikke afvise at hvis jeg kan komme afsted med det vil vælge en hurtig løsning fra en erfaren frem for læse en masse om det uden at vide om det virker i praksis, men nok om den snak, lad os hellere skrive om det det drejer sig om CNC! så vi kan få nogle spåner i posen :-)

Synes det efterhånden kører før mig der er kommet en spindel fra Bangkok, og linær føringer fra Californien. Jeg kan tilslutte mig alle dem der snakker godt om at købe delene på ebay, det er både billigt, sikkert og jeg kan forestille mig at alle seriøse sælgere vil gøre alt for at undgå en dårlig feedback, så der er næppe nogen der beskriver emnet forkert, for det hævner sig, derfor er der så mange sælgere med over 10 års erfaring og 99,8 eller 100% positiv feedback, men tjek sælgers erfaring og positiv feedback %

Hilsen Ib

Så fik jeg spindler og føringer hjem til fræseren. Nu mangler jeg kun at få driverne retur fra Gecko før at maskinen kan komme igang med sit egentlige formål.
Der er yderligere 233 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også