Hvis man vil lave sin egen CNC maskine og bygge den mere eller mindre fra bunden så er der altså kun én vej og det er at begynde at læse, og så ellers gå igang med at forsøge sig frem. Alle har forskellige forudsætninger og forskellige kilder til de matrialer de anvender og ikke alle har adgang til de "rigtige" maskiner. Det gør at nogle "opfinder" noget de faktisk kan lave med de ting de har til rådighed. Dét sammen med alle de andre variabler og idéer folk har gør igen at der ikke er mange maskiner der er ens. Vil man have en maskine der køre lige ud af kassen og med max 10siders manual så kender jeg kun én vej, og den går via et firma der sælger færtige løsninger :o) Det er jo også en løsning hvis man ikke har lysten eller tiden til at sætte sig ind i hvordan skidtet fungere.
Når man så har fået liv i dyret så vil man opdage at der venter en helt ny verden på den anden side. Men også her vil man hurtigt opdage at der kommer heller intet af sig selv, der skal også læses stakkevis af manualer og internet sider før den del køre.
Det jeg vist forsøger at sige er at det er det lange seje træk der gør at man kommer til toppen, der er ikke nogen lette, billige, perfekte løsninger, og maskinen køre ikke bedre end ham der har lavet, eller styre den. Ligger man simple og enkle løsninger ind i sit projekt, så kommer der tit simple og enkle emner ud i den anden ende. Ønsker man noget extraordinært ud af maskinen, så må man lægge noget extraordinært i sine forberedelser så man ved hvad man har med at gøre. Jo mere man sætter sig ind i hvordan og hvorfor tingene er som de er, jo bedre kan man udnytte de ting til at få maskinen til at lave de ting man har fantasi til at forrestille sig, for jeg kan ikke se nogen anden form for begrænsning når det kommer dertil :o)
SommerHilsen
Børge
Og skal vi så se at få nogle spåner i posen :o)
Hilsen
Børge