CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 700 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ja der er 200step hvis du ikke bruger microstepping. bruger du f.eks 8 microstep så får du 8x200= 1600 step på en omdr.

Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Looking at the datasheet for the chip (the board): http://www.allegromicro.com/en/Products/Design/an/2821003.pdf

Its stated that the tcon should be 2000 ns.

In EMC you have these settings:
- Step Time
- Step Space
- Direction Hold
- Direction Setup
and they should all be 2ms (2000 ns), this worked perfectly for me in EMC (set using stepconf).

And I can see others asking where to set this info in MACH3, so it may not be possible...

(sorry for switching to english.. its second nature..) (-:
Best Regards
Kim Mortesnen
Har jeg så ret i at step pr. mm i motorindstillinger skal stå til 50 hvis jeg har 4mm stigning på min spindel og ikke som den står nu til 2000, i så fald kan jeg godt forstå at mine motorer staller.

Ib
pilotforndk,

Du er inde på det rigtige... men det du taler om her er PWM styring af motorer.. hvor man styrer hastigheden ved at styre dutu cycke på spændingen der er på motoren.. Sæt dig i et tog, og når det starter hører du en svag hyle lyd.. frekvensen ændrer sig ikke, men dutycycke gør, og når toget kører fuld speed, har det 100% duty cycle...

Lidt det samme ed signalet der kommer ud af computeren til Hobbycnc boardet.. hvis pulserne er for korte, kan boardet ikke nå at reagere på dem.. som jeg skrev ovenfor, skal disse ifølge datasheet være omkring 2milisekunder i bredde..
ICNC..

Hvis du bruger jog, og flytter en akse 1 cm, flytter den sig så 1 cm, hvis ja, så er den rigtig sat op, hvis den skal til at flytte sig meget, og staller, så er der nok noget galt..
Annonce
det du kan stille i Mach3 er hvor mange pulser du vil have pr/sek f.eks 25KHz 35KHz osv. så kan du selv regne ud hvornår du får 2milisek eller hvad du ønsker, eller du kan prøve dig frem og se hvad dit system kan klare

Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Nå Kim du er afsløret i at klippe og klistre :-) Jeg kan ikke lige finde noget om duty-cycle indstillinger i Mach3 men vil kigge lidt på det link du sendte.

/Ib

Måden at gøre det på i Mach 3 er at du sætter din maskine til at flytte sig f.eks 100mm. derefter måler du hvor meget den faktisk har flyttet sig. Derefter regner Mach3 ud hvormange step ud har på din maskine
Men det kræver jo at maskinen er "køreklar" og samlet... ellers må man bare regne sig frem til det. Men staller motoren allerede inden man har samlet maskinen og overhovedet belastet stepperne, ja så gør de det også men 100% sikkerhed når de skal drive maskinen. Så et mindste mål er at det hele skal køre perfekt inden det kan drive noget som helst

Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Desværre er det eneste jeg har klippet og klistret de 4 linier med hvad indstillingerne hedder... Jeg plejer at arbejde og skrive engelsk på min arbejde, så hvis man ser noget tekst på engelsk, skifter jeg automasik over... (arbejdsskade)

Linken er kun til datasheet for den styrekreds du ser på boardet. Som Børge skriver, kan det være man går ud fra at Mach3 kører 50% duty-cycle, og man derved bare skal indstille en frekvens..

Mvh
Kim Mortesnen
Jeg tror jeg vil holde mig til de 25 KHz vil tro at mine problemer er løst hvis jeg sætter step pr. mm ned til 50. Min CNC computer er ikke af de aller hurtigste :-)

/Ib
Der er yderligere 243 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også