CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 690 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
så videt jeg husker er det et HobbyCNC kort vi snakker om, som skal styres af Mach3 eller?
Jeg køre 75Khz på mit og det køre fint. de begrænsninger jeg har hørt om i den anledning er om den pc der skal generere signalerne er istandtil at gøre det, mere end det er kortet der kan læse dem.

Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Som standard står Mach3 til 2000 step pr. mm. synes det lyder til at være alt for meget. Jeg ved ikke hvor mange step der er på en omgang, men hvis jeg f.eks. har en spindel med 4mm stigning vil det jo svare til 500 step på en motoromgang, synes det lyder urealistisk.
/Ib
de 75Khz må være den maksimale hastighed boardet kan sende pulser ud på, men pulserne kan stadig være varierende (indslitting) længde. Dette kaldes for duty-cycle.

http://en.wikipedia.org/wiki/Duty_cycle

Selv om du har en konstant frekvens, kan duty cycle variere.. Det er den energi mængde der er i signalet.. ved 100% duty cycle er det faktisk bare en konstant spænding. ved 0% duty cycle er der ikke noget signal.
ved 50% duty cycle er signalet højt i præcist 50% af den tid der er i en periode af et signal på 75.000 Hz.

Mvh
Kim Mortensen
hvis du har 2000 step/mm så har du 8000 step på 4 mm og ikke 500

hvis du har 500 step på én omdr på din motor så har du 125step pr mm på din gevindstang med 4mm stigning

Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Mike: Maskinen er ikke så langt endnu, så det er foreløbig afprøvning af motorene jeg er igang med. acc. har jeg nu sat til 0.6 og hastighed til 9.75

Kim: Da jeg konfigurerede Mach3 efter en video blev der ikke sagt noget om duty-cycle, men vil prøve at lede efter det.

Børge: I videoen bliver der anbefalet 25 K hz, burde der ikke være noget fra HobbyCNC om de indstillinger?
Annonce
Børge: Det forstår jeg ikke, når der er en stigning på 4 mm må det betyde at motoren kun skal køre 1/4 omgang til 1 mm.

/Ib
Børge: Ja det er rigtigt det du skriver jeg har misforstået det du skrev og du det jeg skrev :-)

/Ib
1/4 af 2000 giver 500 på min lommeregner.... :o)

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Ja men du skrev før 8000 men step pr. omgang må være et bestemt tal på en bestemt motor, ved du hvor mange step der er på 305 motoren?
jeg ved heller ikke lige det med de "duty-cycles" det er så vidt jeg ved den måde man styre hastigheden på spindlen via et 0-10v signal. 2V=20% 7V=70% speed osv
Pulserne der skal drive stepperne skal være så rene som muligt, og det betyder "så vidt jeg ved" være så firkantet som muligt, og det afhænger af den PC man anvender, længde på kabler, støj osv.

Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Der er yderligere 253 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også