CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 590 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved godt at det er uden for home making. Men jeg skrev til nogle kineser fra REDSAIL vedr. derec cnc cutter. Den skulle de have 2060 euro for FOB. Det var nu ikke meget.. Får nogle flere specs senere samen med pris for fragt til dk.

Modellen er RS-1212. http://www.hflaser.com/cnc-router.html

Det er med sikkerhed 100 gange sjover at bygge noget selv, så det er nu også planen. Dog er det interessant at se hvad man kan få for de penge man bruger på det, i forhold til en bygget ny model.

MVH. Kim
Kan i sige mig om fordelene og evt. ulemper samt om der er flere cnc pakker at vælge imellem. Jeg kan se at Jens har gået efter Keling Nema 23 med tilbehør, og andre har valgt pakken fra hobbycnc. Ud fra hvad jeg kan se er kelings nema 3 akse pakke temmelig dyr i forhold til den pakke fra hobbycnc. Findes der andre alternativer, eller er det valget? Keling virker dog mere "brugervenlig" samt at infoen på deres site virker som værende mere overskuelig.
Jeg regner med at bruge MACH3 til fræseren, så styringen jeg vælger skal jo på sin vis også kunne snakke sammen..

MVH Kim
Hej Kim

Jeg kender kun hobbycnc. Man få alle instruktioner tilsendt,ellers ligger de på Yahoo groups. Jeg har loddet alle komponenter på min printplade helt fra bunden. Det er for nemt. De har også et forum på Yahoo Groups. Jeg har lige fået at vide at jeg skal nedsætte spænding til mine motorer til 70% - fordi den motor der kører mest bliver meget varm. Det gør man men et multimeter og et potentiometer på printpladen. Jeg er ikke ekspert i elektronik, men kunne klare det meste selv. Jeg har fået lidt hjælp, fordi jeg har købt 2 små trafoer i stedet for en stor. De skule kobles sammen og der var noget med at fasen skulle vende ens på dem begge, eller noget i den stil, som jeg ikke ved ret meget om.
Man kan vælge microstep og strømspare funktionen ved hjælp af nogle jumpere på printpladen.
Man skal sætte sig lidt ind i det, så man har bedre forståelse hvordan sådan noget virker og det gør det kun bedre hvis man få et byggesæt.
Jeg har ikke prøvet andet end hobbycnc og kan ikke sige om der er noget nemmere, billigere eller bedre,
Men at få det hele til at køre var piece of cake.
Det har taget meget mere tid at forstå Mach3, men den kører fint med hobbycnc.
Jeg mener også hobycnc har nogle eksempler med opsætning af mach3 og deres controller.

Mvh Adam

Det sæt jeg har købt hos keling er med servomotore, og måske noget dyrere end step.

Jeg kan dog ikke anbefale Keling, da deres service er efter min mening under alt kritik. Har du problemer, så skal du virkelig være god til fejlfinding selv, også selvom det er noget med de leverede produkter der er galt.

I kan læse om det her

Skal lige sige at forud for at jeg opretter denne tråd er der gået en direkte korrespondance med keling som var følgende:

Min Z motor kører pludselig i top, og mit driverkort holder op med at virke.
Beskriver det det for keling, som kort svarer jeg skal kontakte gecko.

For en rep. på garantien, og kører nogle dage med den, og så sker det igen.
Åbner denne gang motoren, og kan se at nogle af vindingerne er brændt.

Skriver til keling. De svarer at de leverer 500 sæt om året, og aldrig har problemer, så jeg må have koblet dem forkert.
Laver et diagram og sender det til dem.
De svarer kort at de har videresendt min mail til usdigital (encoderleverandør)

Efter 2 dage hører jeg om status. De svarer "hvad er dit problem? Vi ved ikke hvad du vil have vi skal gøre."

Jeg er efterhånden godt oppe i loftet, for gennemgående har jeg en 2-3 spørgsmål pr. mail, men de svarer overhovedet ikke på dem.

Jeg spørger om de ikke kan sende : 1 motor, 1 encoder, 1 driver, og så kan vi altid finde ud af om det er garantien eller hvad, men jeg ønsker ikke at brænde flere ting af hvis det er encoder, eller noget andet. Og uanset hvad så står jeg med en brændt motor, og et for anden gang brændt kort, så det skal jo skiftes.
Det forstå de ikke noget af.

Så bestiller jeg det via deres webshop, og jeg betaler for et fuldt sæt, incl moms osv. (normalt skal man jo ikke betale moms af rep.)
Og her opretter jeg min broktråd på cnczone.

Jeg modtager sættet og finder ud af at de 3 første motorer har været ude for et kraftigt stød, så låseringen er skubbet hen ad akslen, og på den der er brændt er den skubbet ind i kobbert og har lavet kortslutning.

Nu sender de mig så en ny motor gratis (som jeg ikke har så meget at bruge til, da jeg selv måtte bestille et nyt sæt.) Driveren og encoderen har jeg stadig selv betalt.

Så det kostede mig 2500 kr at der var en fabrikationsfejl på alle 3 motorer. (de andre 2 kunne jeg selv reparerer da de ikke var gået ind i kobberet.) Der var ikke tegn på slag på indpakningen, så fejlen er højst sansynlig sket ved at en kasse er faldet på gulvet på fabrikken.
Hver gang jeg spurgte om noget stillede de mig bare videre til usdigital support eller gecko support.
Men det er ligesom dem der har sat sættet sammen, og bør have overblikket over hvad der kunne gå galt, eller prøve at fejlfinde.

Men ellers kører de fint nu. Og selvom det er kraftige motorer kan de godt køre fint. I weekenden lavede jeg et indlæg i gribebræt i perlemor med en fræser på 0.4 mm. Den fræser 1.3 mm dybt med 0.3 mm i hver gennemløb, så den skal ramme samme sted præcis i hvert gennemløb for eller gnækker fræseren.

Det klarede den fint.

DLG: Super.. Jeg tror nu du har helt ret i at det er piece of cake... Det er nok bare mig der skal kaste mig ud i det inden jeg kan sige det samme:). Har dog nogle gode printplade nørder i kredsen som kan tage over hvis det begynder at lugte af ræserbane. ... Hvad kostede et komplet sæt med motorer, styring, print, strømforsygning samt case i alt fra dem? Loddekolben har jeg :)

JENS H: Du kan da bare blive ved med at lave fede custom ting på de guitarer.. Den er jo glat som en ål det fretboard.... Super godt lavet.

Læste godt nok dit indlæg på cnczone. Så jeg har skrevet til dem for at tjekke responcen på deres salgssystem, og håber at hører fra dem snarrest. Så er det nemmere at måle dere samarbejdsvillighed inden man står med noget der er brændt af, og skal vente flere uger på tilbagemeldinger. Det lyder som om du var rigtig uheldig med dine ting (dog stadig med dårlig service). Skrev til Bigsby for en uge siden, og har intet hørt. Det gør det jo bare så meget nemmere at smide en schaller på istedet, når deres kundeservice er som den er (guitarsnak). Så jeg har fokus på dine anbefalinger til dem...

Jeg må vist bare hellere til at komme igang med at bestille stumperne, så der kan fremstilles noget i garagen..

Har lige to ekstra spørgsmål her til forresten.

1. Kan man styre fræserens bevægelser manuelt igennem MARCH3. Altså "klikke" på en +X akse "knap" på skærmen, og så kører den? Nu tænker jeg lidt aller det jog hjul jeg nævnte tidligere, men som bare virker ved at aktivere knapper i MARCH menuen? Det gør det nemmere at nulstille tingene.

2. Der er 2 ting der skal bestilles for at have et komplet system at gi sig i kast med fra keling. Motor cnc sættet: http://kelinginc.net/CNC23ServoMotorPackage.html
og et cnc controler sæt: http://kelinginc.net/ControlSystem.html
Men hvilket af de 6 sæt passer til? (håber de svarer tilbage hos keling)...

MVH. Kim
Annonce
Hej Kim

Jeg købte mine ting for 3 år siden. De sælger ikke mine motorer længere, men de har nogle kraftigere på programmet idag. Jeg har også sendt et par mails til ham for at sikre mig hvad prisen inkluderer. du kan gøre det samme. Han er ret hurtig til at svare - og gør det hver gang.
Der var næsten det hele med, undtagen trafo og kassen. Trafoen vejer en hel masse, så det er måske en god ide at springe den over.
Printpladen, alle komponenter, kabler, 3 step motorer, instruktion og tegninger, en kondensator på størrelse med en øl dåse, et kabel til parallel port - du ska bruge en stationær PCer med parallel printer port, ellers kan du ikke bruge Mach3. Og du må hellere ikke have installeret andre drivere på pcerens parallelport, undtagen Mach3. Men du kan læse på Machs hjemmeside hvad de anbefaler.
Jeg har 2 harddiske på dn samme PCer. Den ene med Win2000 og den anden med XP. Jeg ved ikke om det skyldes styresystemet, men på XPeren reagerer maskinen hurtigere på mine tastatur tryk.

Så har jeg fået et brev fra told og skat, hvor jeg skulle fortalle dem værdien af pakken og et par uger senere kom en regning fra UPS - tror jeg. Men i alt har det kostet omkring 1700kr.
Det er også billigt.
Så skal du også købe stik som forbinder stepmotorer med printpladen - medmindre du hellere vil trække kabler dirrekte. Jeg bruger seriale pc stik.
Kasen har jeg selv lavet af noget krydsfinèr som på billedet tidligere.

Og så er det nok bedst hvis du køber 6stk microswitch som endekontakter.
Hobbycnc sælger deres drivere til 3 og 4 akser. Den 4. akse koster lidt ekstra. Min er til 3 akser og man kan se på printpladen at der mangler nogle komponenter - det er til den 4 akse der mangler, men ellers er printpladen den samme til begge typer. 

Mvh Adam
Hej! Er der nogen der har erfaringer, fordele eller ulemper mellem HobbyCNC PRO Chopper Driver Board Kit og HobbyCNC EZ Driver Board Packages.

Hilsen Ib
hejsa

jeg er ny i dette forum så vil lige høre om hvor stor en pc man skal bruge til den cnc overfræser da jeg overvejer at lave en selv.

Mvh Smanne

DLG: Tusinde tak for info. Jeg har mailet lidt frem og tilbage med hobbycnc, og der er altid hurtig response tilbage.

Jens H: Sad og grænskede lidt på Z aksen på din fræser. Kan se at rollcos rails max må belastes 5Nm (2stk) i x retningen. Har du oplevet at spåndtrykket vrider for meget i de rails, eller sætter trykket sig i spindlen samt bespændingen af fræseren i stedet? Der er jo næppe grund til at skyde med kanoner hvis det er gråspurve der gås efter..

MVH. Kim
Schwinndk: Er det SBG15SL du kigger på?

Jeg får Mpo til 50Nm og så når der er 2 slæder, og min afstand til fræser er 200 mm, skulle jeg kunne klare et statisk tryk på 500 N eller 51 kg. Min servomotor kan i peak trykke med 37 kg. Jeg har også prøvet at køre imod. Der var det aluminium ned til fræser der bøjede inden overbelastning slog fra (kører med 10 A limit ud af 20 A max.
Der er yderligere 353 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også