Metalsnedker, Tak for indput...
Jeg bruger såmendt den samme formel som når man skal finde træk/tryk kraften når man spænder møtrikker og bolte. Der skal mere moment til for at spænde en bolt med stor stigning med den samme tryk/træk kræft, som hvis man spænder en med fint gevind. Ved stor stigning vinder man hastighed og mister styrke, og ved lille stigning vinder man kraft og går ned i hastighed (ved brug af samme motor). Men om det er den type formen der skal bruges ved jeg ikke. Jeg har formlen fra min gamle Tabellenbuch

" border=0>" border=0>. Hvis jeg har to slæder i forlængelse af hinanden har du ret i det med momentet. Men I dette tilfælde forestiller vi os at vi støder på noget på vej tilbage med X aksen. Så vil de to slæder blive trukket ud, hvor på at de kun kan holde til 50Nm. Min afstand er ca 200, hvilket betyder de kan tåle 250N på den afstand (x2) da jeg har 2 slæder. Så ialt kan de tåle en belastning på 500N godt 51kg. Det er deraf mine konklusioner kommer. Men jeg lader mig da gerne blive positivt sat på plads. Det betyder jo bare der ingen problemer er..

" border=0>" border=0> Men jeg havde besøg fra Rollco for 2 dage siden, som netop sagde at jeg skulle montere 2 slæder over hinanden for at få den høje styrke som du snakker om. Så får man nemlig udlignet den kraft mellem vognene. Hvis jeg derimod kører på i min Y retning, så har du ret i at den kan holde de 13700N, men ikke i X. Det vil kræve en slæde mere i forlængelse af hinanden. But please correct me if I am wrong....

" border=0>" border=0>
Om ikke andet, skal der altid vrides noget i stykker før man forstå et concept. Ville bare være fandens dejligt at have det rigtigt første gang, da de slæder og spindler koster spidsen..
MVH. Kim