CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En 4-5mm tilspænding er også det jeg tilsigter med min nye maskine. Præcisionen bliver da hhv. 1/100 eller 1/80 mm. Det er meget lidt, men motorerne skal som sagt også kunne trække systemet, ellers får man nogle nasty acceleration/deaccelerationskurver.
Ja det lyder rigtigt. Jeg tror jeg har bestilt alle de nødvendige dele nu, mangler dog 2 skinner of 4 vogne til y aksen. Så jeg venter til alle komponenterne er i hus, og så samle printet. Jeg har bestilt ringkerne trafo´en, så jeg venter med at købe en kasse til disse komponenter også er hjemkommet.

Mvh
Kim Mortensen
Det bliver spændende at se hvad du får bikset sammen. Jeg venter på at få skrabet penge nok sammen til at købe de dele jeg selv skal bruge. Det tager lige lidt ekstra tid med den nedrige lærlingeløn jeg modtager i øjeblikket.

Hilsen Brian
Ja glæder mig også meget til at se nogle resultater. Men jeg kunne da også tænke mig at se hvad du kommer frem til. Evt. hvis det skulle have interresse har jeg en god håndfuld perfekt runde massive stål stænger der kan bruges til at lave nogle baner af. Det var først beregnet til mit egen CNC, men så faldt jeg for de simple skinne systemer med vogne.

Mvh
Kim Mortensen
Det er muligt at jeg kunne være interesseret. Hvad er dimensionerne på dem, ståltype, etc.?
Annonce
2 stk 1/2 tomme x 55 cm
2 stk 1/2 tomme x 48 cm
1 stk 11 mm x 47 cm
og så er der nogle små nogle i 8mm
Jeg ved ikke hvad materialet er, men der er taget ud af scannere og printere..
De er desværre lidt for små til min maskine, men tak for tilbuddet. Jeg skal bruge noget 1" rør til x-aksen, men det køber jeg gennem firmaet. Jeg var så heldig at få to 1 1/4" rustfri rør gratis. Dem bruger jeg til y-aksen.
Ok , Det er fai nok, jeg gemmer dem eller prøver måske for en gang skyld at sætte noget på ebay.. Har kun prøvet at købe... Men jeg skal nok give lyd fra mig når jeg har fået nogle komponenter.
Hej Kim

Jeg har lige læst tråden i køre om opbygning af CNC fræser. Og kan se du er lidt bekymret ang. at din gearing køre i "lige tal" det er fuldstændigt lige meget (i hvert tilfælde hvis du har tænkt dig at bruge MACH3). Når du er klar med maskinen, fortæller du den bare at du vil have den til f.eks at flytte X-aksen 100mm.... derefter måler du hvad den rent faktisk har flyttet sig, og ud fra det regner den selv ud hvor mange step/mm du skal køre :wink:
Så glem ALT om det, for det er slet ikke noget problem :grin:

Hilsen Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Hej Børge,

Jeg ved godt at man indstiller dette i programmerne, men det er nok mere tankespind, at jeg med det samme ved den ikke kan lave noget der ligner perfekt mm. Det vil f.eks være meget besværligt at finde ud af helt nøjagtigt hvor præcis maskinen er, mår den med vilje ikke rammer 1mm. Hvis jeg med en tomme lede skrue ville lave en firkant på præcist 1x1 cm, ville jeg vide at den helt sikkert ikke ville være 1x1 cm, men en tilnærmelse, og hvis jeg kørte direkte på lede skrien uden reduktions gear wille fejlen være så grov at det ville virke som om maskineriet var meget unøjagtigt. Husk på min lede strue kører slæden 2cm for hver omgang, hvilket er forholdsvis meget. så 1/200 omgang kan være den maksimale fejl. (2cm/200=0,1mm). Men du lyder til at vide noget om dette, og jeg vil meget gerne trække lidt på din viden hvis du er i samme båd, og også selv har/vil bygge en CNC.

Menigen 0,1 mm er sku ikke så meget.. Tja jeg blæser nok en storm i et glas vand (-: Jeg skal nok få andre bekymringer når den tid kommer (-:

Mvh
Kim Mortensen
Der er yderligere 893 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også