Hej Børge,
Jeg ved godt at man indstiller dette i programmerne, men det er nok mere tankespind, at jeg med det samme ved den ikke kan lave noget der ligner perfekt mm. Det vil f.eks være meget besværligt at finde ud af helt nøjagtigt hvor præcis maskinen er, mår den med vilje ikke rammer 1mm. Hvis jeg med en tomme lede skrue ville lave en firkant på præcist 1x1 cm, ville jeg vide at den helt sikkert ikke ville være 1x1 cm, men en tilnærmelse, og hvis jeg kørte direkte på lede skrien uden reduktions gear wille fejlen være så grov at det ville virke som om maskineriet var meget unøjagtigt. Husk på min lede strue kører slæden 2cm for hver omgang, hvilket er forholdsvis meget. så 1/200 omgang kan være den maksimale fejl. (2cm/200=0,1mm). Men du lyder til at vide noget om dette, og jeg vil meget gerne trække lidt på din viden hvis du er i samme båd, og også selv har/vil bygge en CNC.
Menigen 0,1 mm er sku ikke så meget.. Tja jeg blæser nok en storm i et glas vand (-: Jeg skal nok få andre bekymringer når den tid kommer (-:
Mvh
Kim Mortensen