CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
perfekt 1mm.... jammen hvad er det du skal bruge den til ??
Du skal jo heller ikke køre "full step" dvs du har mere end 1/200 omdr.
Jeg bruger 1/8 step = 1600step pr omdr
Der er slør i alt hvad du sætter på: slør i spindlen, værktøjet kan flexe afh. hvilken spåndybde du vælger, eller matriale. Lejerne i Z-aksen. Lejerne på Y-aksen, Lejerne i X aksen, flex i Y konstruktionen, Flex i HELE konstruktionen....
Det jeg vil frem til er at du ikke med vandrør og andre gør det selv ting kan vide hvad det hele ender med (og det skal du heller ikke bekymre dig om, det er det der er det sjove når man sætter strøm til )
Du får ikke den samme måling hvis du f.eks køre en luftspån, og der efter køre fuld skrald i et eller andet emne... men er det vigtigt ? nej vel shocked)
Langt vigtigere er det om din motor staller eller ej, for så er du på spanden.... smile
Lav en gearing, hellere for stor end for lille... det er bare mit råd.
Men igen hvad skal du bruge den til? hvad vil du lave det i? hvor mange skal du lave og hvor lang tid må det tage?

Hilsen Børge

PS. og jeg ville aldrig selv bruge spindler med stigning 20

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

glemte lige: ved stigning på 20mm...
1/1 step = 200 step = 0,100mm
1/2 step = 400 step = 0,05mm
1/4 step = 800 step = 0,025mm
1/8 step =1600 step = 0,0125mm
1/16step =3200step = 0,00625mm

Med chance for at jeg har regnet forkert, så tror jeg alligevel godt du kan komme ret tæt på 1mm... smile

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Sorry jeg er ved at være træt:

Syntes det er lettere at forholde sig til det når det står sådan smile

1/1 step = 200 step = 0,100mm = 1mm er delt op i 10 step
1/2 step = 400 step = 0,05mm 20
1/4 step = 800 step = 0,025mm 40
1/8 step =1600 step = 0,0125mm 80
1/16step =3200step = 0,00625mm 160

Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Her ser du en CNC med 20mm ledeskrue, og med motorer der er mindre end dem jeg har bestilt. Den kører meget hurtigere end hvad jeg har planlagt, jeg er tilfreds med en brøkdel:
http://www.cncathome.com/20mmMove.wmv

Jeg må indrømme jeg forstår ikke din tabel ovenfor. Hvad mener du f.eks med 1/16 step = 3200 step. Eller skulle der stå "omgang" i første kolonne. Men min skal netop forbindes 1:1 til spindlen, og jeg mener kun man kan komme afsted med 1/2 step via korrrekt styrring af motor signalerne. Så jeg ved ikke hvordan man opnår 1/16 step som du beskriver ovenfor. Med gearing er den en anden sag, så kan alt lade sig gøre.

Jeg bruger ikke vandrør i min konstruktion (-: Jeg bruger præcisions glide skinner med dertil hørende vogne, og 20mm spindlen er kuglestyret precisions spindel.

for at vende tilbage til der originale spørgsmål. Hvis jeg Lavede et CNC program til at lave en firkant der er 10x10 cm, og jeg bruger 1:1 kobling mellem spindel og motor og jeg har en 20mm spindel, hvis firkanten ny måler 10,09 mm så ved jeg at den unøjagtighed jeg ser skyldes 100% fejl (slør) i min mekaniske konstruktion da spepper motoren ellers ville ramme 10cm præcist. Hvis jeg havde en lede strue på 1" koblet 1:1 på motoren, og jeg målte 10,09 cm på en af langsiderne... Kan du så fortælle mig hvor fejlen ligger? (Der hvor fræserhovedet starter er ikke i 0,0, men det tætteste den kunne ramme, og hvor den slutter er ikke i 10,000 cm, men der hvor den var tættest på 10,000), måske startede den på -0,002, og sluttede på 0,03, hvor resten så er mekanisk fejl. Men hvem ved..? Det vil nemlig variere alt efter præcist du starter spindlen med at fræse. eller har jeg bare helt misforstået noget.
Her ser du en CNC med 20mm ledeskrue, og med motorer der er mindre end dem jeg har bestilt. Den kører meget hurtigere end hvad jeg har planlagt, jeg er tilfreds med en brøkdel:
http://www.cncathome.com/20mmMove.wmv

Manden der ejer denne CNC siger den virker upåklageligt med Alu, og har 20mm skrue på X og Y aksen, og ville ønske han fandt en 20mm til Z aksen. (Alle motorer er forbundet 1:1 på spindlerne)

Jeg må indrømme jeg forstår ikke din tabel ovenfor. Hvad mener du f.eks med 1/16 step = 3200 step. Eller skulle der stå "omgang" i første kolonne. Men min skal netop forbindes 1:1 til spindlen, og jeg mener kun man kan komme afsted med 1/2 step via korrrekt styrring af motor signalerne. Så jeg ved ikke hvordan man opnår 1/16 step som du beskriver ovenfor. Med gearing er den en anden sag, så kan alt lade sig gøre.

Jeg bruger ikke vandrør i min konstruktion (-: Jeg bruger præcisions glide skinner med dertil hørende vogne, og 20mm spindlen er kuglestyret precisions spindel.

For at vende tilbage til der originale spørgsmål. Hvis jeg Lavede et CNC program til at lave en firkant der er 10x10 cm, og jeg bruger 1:1 kobling mellem spindel og motor og jeg har en 20mm spindel, hvis firkanten jeg laver ender med at måle 10,09 mm, så ved jeg at den unøjagtighed jeg ser skyldes 100% fejl (slør) i min mekaniske konstruktion da stepper motoren ellers ville ramme 10cm præcist. Hvis jeg havde en lede strue på 1" koblet 1:1 på motoren, og jeg målte 10,09 cm på en af langsiderne... Kan du så fortælle mig hvor fejlen ligger? (Der hvor fræserhovedet starter er måske ikke i 0,0, men det tætteste den kunne ramme, og hvor den slutter er ikke i 10,000 cm, men der hvor den var tættest på 10,000), måske startede den på -0,002, og sluttede på 0,03, hvor resten så er mekanisk fejl. Men hvem ved..? Det vil nemlig variere alt efter præcist hvor du starter spindlen med at fræse.
Annonce
hej

Ja den køre MEGET hurtigt, men den laver jo heller ikke noget....
Lav den samme test hvor du skal fræst noget ud, så vil stepperen stalle med det samme smile
Så det ser fint ud, men det kan bare ikke bruges til noget praktisk smile

Hvad har du tænkt du vil bruge din færtige maskine til?

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Det jeg forsøgte at forklare hedder "microstepping" Dvs. du deler dine step op i endnu mindre step. I stedet for du har 200 pr omdr ved fullstep, så har du ved 1/16 step 3200 step på en omgang, det vil igen sige at dit mindste "ryk" på stepper akslen giver (teroretisk) 0,00625mm på din slæde (ved 20mm stigning). I modsætning til 0,1mm ved fullstep

Dit start punkt vil da altid være 0,0.00000000 ?
ved fuld step vil det værste der kan ske være 10.000 +/- 0,1 ved fullstep og 10.0000 +/- 0,00625 ved 1/16step..... det burde være godt nok selv til den mest kræsne CNC smed, eller? smile det er naturligvis plus evt. slør i din konstruktion

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Ja du har ret i at den ikke er belastet fuldt ud, men jeg vile være tilfreds hvis den bare kunne køre 1/10 af hastigheden.

Den færdige maskine skal kunne fræse materialer med hårdhed som Aluminium som det absolut hårdeste. Den fræser du så i videoen bruges også til aluminium fræsning, men selvfølgelig med en helt anden hastighed.
Det med mikrostepping;
Jeg har ikke noget program kørende, eller noget hardware i hjemmet (Skulle lige i posten på vej over atlanten), men skal jeg forstå det sådan at det er muligt at lave såkaldte mikro stepping, så min stepper motor på 200 steps pr. omgang faktisk kan køre 1/16 stepping..
afh. af hvilket driverboard du anvender så kan du vælge mellem dem jeg har beskrevet længere oppe. Det kræver selvfølgelig mere PC kraft, med det køre mere jævnt.
Hvor store steppere har du bestilt til dine akser ?

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Der er yderligere 883 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også