Her ser du en CNC med 20mm ledeskrue, og med motorer der er mindre end dem jeg har bestilt. Den kører meget hurtigere end hvad jeg har planlagt, jeg er tilfreds med en brøkdel:
http://www.cncathome.com/20mmMove.wmvManden der ejer denne CNC siger den virker upåklageligt med Alu, og har 20mm skrue på X og Y aksen, og ville ønske han fandt en 20mm til Z aksen. (Alle motorer er forbundet 1:1 på spindlerne)
Jeg må indrømme jeg forstår ikke din tabel ovenfor. Hvad mener du f.eks med 1/16 step = 3200 step. Eller skulle der stå "omgang" i første kolonne. Men min skal netop forbindes 1:1 til spindlen, og jeg mener kun man kan komme afsted med 1/2 step via korrrekt styrring af motor signalerne. Så jeg ved ikke hvordan man opnår 1/16 step som du beskriver ovenfor. Med gearing er den en anden sag, så kan alt lade sig gøre.
Jeg bruger ikke vandrør i min konstruktion (-: Jeg bruger præcisions glide skinner med dertil hørende vogne, og 20mm spindlen er kuglestyret precisions spindel.
For at vende tilbage til der originale spørgsmål. Hvis jeg Lavede et CNC program til at lave en firkant der er 10x10 cm, og jeg bruger 1:1 kobling mellem spindel og motor og jeg har en 20mm spindel, hvis firkanten jeg laver ender med at måle 10,09 mm, så ved jeg at den unøjagtighed jeg ser skyldes 100% fejl (slør) i min mekaniske konstruktion da stepper motoren ellers ville ramme 10cm præcist. Hvis jeg havde en lede strue på 1" koblet 1:1 på motoren, og jeg målte 10,09 cm på en af langsiderne... Kan du så fortælle mig hvor fejlen ligger? (Der hvor fræserhovedet starter er måske ikke i 0,0, men det tætteste den kunne ramme, og hvor den slutter er ikke i 10,000 cm, men der hvor den var tættest på 10,000), måske startede den på -0,002, og sluttede på 0,03, hvor resten så er mekanisk fejl. Men hvem ved..? Det vil nemlig variere alt efter præcist hvor du starter spindlen med at fræse.