CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 560 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Celo. Det er ikke så svært, start med at finde ud af hvor stor den skal være og lav så rammen,derefter køber du skinner og spindler der passer til rammen. Der efter gør du det samme med broen, bredden har du når du har monteret de vogne der skal bære broen,højden er så afhængi af hvor meget højde du vil have mellem fræseren og bordet alt efter hvor tykke emner du mener du vil bearbejde, til sidst laver du Z aksen.
Sådan gjorde jeg,,,,,men men men, naturligvis er det ikke så let som det lyder der blev lavet mange skitser og ændret meget undervejs i projektet og der blev studeret rigtig mange sider af hvordan andre havde gjort samtidig havde Adam som skal have maskinen selv nogle ideer til hvordan han ville have maskinen til at se ud.
Resultatet af arbejdet kan du se her i tråden på side 17 . Indlæg fra  DLG 17-4-09.
Jørgen.
Og her http://buildyourcnc.com/default.aspx
Hej Adam Takker for billederne. Er delene en standardvare eller speciallavet?

Nu har jeg efterhånden set en del hobbymaskiner her og andre steder på nettet. Jeg har undret mig over hvorfor jeg ikke har set en eneste maskine med tandstangs træk. Vi har flere maskiner i firmaet med tandstænger til både X og Y akse. De har nu kørt i tre holdsskift i næsten 10 år uden problemer eller nogen former for slør, samtidig synes jeg det virker ret simpelt. Måske er prisen højere eller hvad ved jeg. Er der nogen der har et bud?

Hilsen Ib
Hej ICNC.  Hvis det er billederne af Adams maskine du mener så er alle delene fremstillet efter egne skitser, så du kan godt kalde dem specialfremstillet. Angående dit spørgsmål om tandstænger så vil jeg tro det bliver mere kompliseret at få et godt resultat da det er svært at få det absolut slørfri med enkle midler, men selvfølgelig, alt kan lade sig gøre.

Mvh.Jørgen.
ICNC hvis du ikke har set en eneste med tandstangs træk er det fordi du ikke følger med i tråden :)
tjek min seneste billeder, det sidste billede af min MechMate kan du se Z axis med tandstang. Y og Z køre også tandstang :) Tandstang er faktisk billiger end kuglespindler og lidt dyere end Trapezgevind.

Mv.

Mike
Annonce
Mike,

Har du nummeret på den side med tansstangs opsætningen, vil ellers gerne se hvordan det ser ud.

Iøvrigt, hvad med tand bælter, ikke som mig som reduktion, men brugt direkte til at hive en slæde frem og tilbage, lige som en printer.

Mvh
Kim Mortensen
de sidste 2 billeder på side 18 er min nye MechMate, der kan du se Y og Z. tandstangen på X og y er tandstangen faktisk kun montert med dobbeltklæbent tape :) stepmotoren er montert i løs ophæng og er forspændt til tandstangen med en fjeder. som i også kan se på billederne.

Mv

Mike
Jørgen: Det vil nok blive en ret bekostelig omgang, hvis man skal have fremstillet det, så det måske kommer i nærheden af prisen på kuglespindler.
Det kræver formentlig en meget præsis montering af tandstængerne.

Mike: Ja når jeg nu kigger nærmere på det kan jeg selvfølgelig regne det ud, p.g.a. motorens placering. Har du ikke haft problemer med at motorene kommer ud af takt når der er en i begge sider, hvis f.eks. den ene refference sensor (hvis der er en i hver side) forskubber sig. Der er vel også skråtstillede tænder på stangen, så flere tænder er i indgreb? Det lyder som lidt af en satsning med dobbelsklæbende tape. Det er iøvrigt en flot maskine, der ser meget proffesionel ud.

Hilsen Ib
Hejsa igen. Nu er jeg fast besluttet på at bygge en CNC maskine...Der jeg slet ingen erfaring med det har vil jeg høre om der er en der kunne tænke sig at give en hånd med at bygge den færdig hvis jeg nu skulle gå i stå et eller andet sted...Jeg vil også gerne høre om hvad ca. prisen vil være for køb af alle de el komponenter men skal ha? Det er sq det elektroniske der bekymrer mig en del...Så vidt jeg kunne se så skal men lodde noget også og alt det der...( Har aldrig prøvet det men tror nu det er svært ) Jeg fik en 3dmodel af kimfmx og det er den maskine jeg har besluttet mig at bygge. Kim kan du tilføje mig til MSN eller noget der jeg lige er gået i gang med at tegne den i Inventor og hvis der er noget jeg er i tvivl om så kan jeg spørge dig hvis du har tid til det.
Der er yderligere 383 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også