CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 500 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak lela og Jens H
Nu har jeg bestilt dem.

Men jeg har et spørgesmål.

Når man skal montere den store røde nødstop kontakt - hvad skal den afbryde?
I Mach3 kan man bruge ESC for at stope softwaren, men det er ikke rigtigt nødstop.

Mvh Adam
Nødstop er ikke et "rigtigt" nødstop, men en kontakt der brydes, så mach3 bringer alle motorer til stop så hurtigt som muligt, stopper fræser (hvis den kører over mach3) osv. Men den afbryder ikke på nogen måde strømmen til driverne, strømforsygningen osv. Det må den heller ikke da de kan tage skade, hvis man bryder på DC siden. Men det er ikke en kategori 4 nødstop der er tale om her (eller 2 eller 3). Men det virker godt, og maskinen stopper hurtigere end hvis dtrømmen bare blev brudt, da efterløb vil kunne være større end mach3's evne til at bremse motorene.
Det er ikke altid sådan i følge maskindirektivet at et nødstop bare skal afbryde strømmen, men alle dele skal bringes til stop på den mest sikre og hurtige måde, og derefter gøres strømløse. Alt efter kategori skal sådanne systemer være redudante (dobbelte) og med overvågning over at begge systemer har virket før en reset kan udføres. Nødstops procedure må ikke foretages af PLC eller PC, med mindre det er godkendte til formålet.

Den skal gå til en indgang, som du så sætter op i mach3 som "Emergency stop"
Tak for forklaringen Jens. Så meget teknisk viden har jeg ikke. Nødstopet bliver tilsluttet hvor alle andre (ledige) home og limit kontakter udgange er.
Bruger du dobbelte home og limit kontakter? - hvis en af dem skulle svigte.
Min ser sådan ud.

Mvh Adam
Lille kommentar til dit home switch design.

Når du lader den trigge på en skråning forværrer du præsitionen af din home switch.

Forestil dig f.eks din skråning går over en meter, så vile trigger punktet måske variere med mange cm.

Så hellere lave et fast endestop, med en ikke-ødelæggende mulighed for hvis maskinen kører for langt.

Mvh
Kim Mortensen
Annonce
Jeg har:
X+/X-/homeX på 10 Bruger switch i begge ender på alle akser.
Y+/Y-/homeY på 11
Z+/Z-/homeZ på 12
Nødstop på 15

Planlægger et tool skiftsignal på 13 til højdejustering.

og husk at bruge skærmet kabel til alle switch.
Tak til DLG og Jens H
for de fine links. Utrolige priser! Det skal jeg helt sikkert have kigget nærmere på. Men nu skal jeg lige have min nye maskine til at spinne først, så kan det være at det kunne blive et af de første projekter? :o)
Syntes ikke lige jeg kunne finde et kit kun med stumper uden træ... men det er der sikket et sted
Sommer hilsen
Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

God komentar Kim. Det må jeg tænke over. 

Når jeg siger "dobbelte kontakter" tænker jeg mere på noget ligesom på billedet. Hvis f.eks den ene Home kontakt svigter, så er der en anden som vil stope maskinen.

Når, nej, det duer jo ikke. Hvis det er NC kontakter, så vil den sidste kontakt jo altid være sluttet og maskinnen vil ikke stope ved den første kontakt.
Nogle ideer?

Mvh Adam

Ps.
Jeg tilslutter alle Home kontakter i serie på 10 og alle de andre kontakter på den anden side af akserne på 11. Så sparer jeg en udgang.
Mach kender selv rækkefølgen.

Nu kan jeg selv regne ud hvad den sparede udgang kan bruges til - til de ekstra limit kontakter

Du skal bare sætte kontakterne i serie i stedet. Men hvad opnår du? Hvis home svigter, så homer den bare på limit, hvis de sidder som på billedet. Og så er din ref pludselig måske 5mm rykket uden du lige ved det.  
Det kommer an på om DLG kører "normally open" eller "normally closed" configuration

Fra ovenstående kører han "normally open", hvilket medfører den fare at hvis der kommer brud på et kabel virker føleren ikke.. Derfor kører alle følere/alarmsystemer normalt i normally closed configuration.

Skulle der kommer brud på et kabel mens du kører i "normally closed", vil maskinen stoppe med det samme, da den tror den har ramt en føler.

Mvh
Kim Mortensen
Der er yderligere 443 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også