CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 510 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jo, mine kontakter skal være NC -normaly closed.

Men så skulle de ekstra kontakter måske monteres i serie med den store røde nødstop?

Mvh Adam
Redudante endestopskontakter er total overkill på hobby maskiner som disse, der sker jo sjældent noget ved at den rammer ind i et stop, motorerne er jo forholdsvis små, så de stall'er bare.

Ja, du kan bare montere dem i serie med nødstoppet. Personligt kan jeg godt lide at have et nødstop der tager strømmen på AC siden (og samtidige sætter mach i reset mode), af princip stoler jeg ikke på at et windows system skal forhindre mig i at få et fræsejern i hånden i en uheldig situation. Med disse små maskiner er der heller ikke noget synderlig inerti i de dele der bevæger sig og de stopper nu ganske promte når man tager strømmen, prøv at hive stikket ud mens den køre, så kan du jo teste det.
Hvis du siger det sådan, så vil jeg ikke bruge de ekstra kontakter og bruger software limits i stedet for.

Der er en anden ting jeg ikke kan regne ud.

Kan man ikke på en "mekanisk" måde skifte fræserjern uden at rode med digitale målere, macroer osv - jeg har kun læst om det og har overhovedet ikke forstand på det og tror hellere ikke jeg kan finde ud af det.
Ved værktøjs skift imellem grov og fin fræsning skal man bare montere det nye værktøj i den samme højde som det første.
Jeg har set noget med en printplade som lukker kredsløbet, når værktøjet rammer printpladen, så det virker som en kontakt, men det skal man vist også skrive et program til, som trækker printpladens tykkelse fra osv - men her stå jeg af.
Jeg er ikke maskinarbejder og kender ikke de faglige tricks.

Mvh Adam

Hej Adam. Kunne vi ikke lave en "kontakt" som du stiller på emnet der skal fræses så du altid har det samme mål over emnet og så kalde det O. Den kunne monteres over endekontakterne.
Mvh.Jørgen.

Hej Jørgen
Det kan nok være ret omfatende emne at forklare den slags her på forumet.
Jeg har det lidt svært ved at se hvad der vil ske, når man skifter til et længere værktøj. Bare fordi programmet starter fræsningen nøjagtig samme sted hver gang. Det ville være optimalt at skifte værktøj, så deres spidser har nøjagtig samme højde uden at flytte Z aksen - ellers ved jeg ikke hvad der vil ske.

I Mach 3 er der noget med offset af værktøjer i forholdt til værktøj nr. 1 men jeg er slet ikke parat til at rode med det selv. Måske skulle jeg træne lidt på min lille MDF fræser og flamingo plader først.
Mvh Adam

Annonce
Hej alle

Jeg sætter min lille cnc fræser til salg da jeg har fået mig en størrer.
den er bygget som kimfmx's og kan køre X-500mm, y-400, z 110mm. den er med styring (Hobby CnC x4 axis) stepmotor 2x 305oz 1x 205oz, linaer fra Igus. billeder kan sendes til dem der har interesse.
har kun kørt i 2 mdr.
Pris ide. 5500,-
Jeg kunne da godt tænke mig at se hvordan den endte med at se ud (-: Er selv ikke færdig med min, laver nu hus istedet...
Hej Mike F.

Jeg kunne måske godt være interesseret i din cncfræser. Så lad os se nogle billeder af dyret :-)

Mange glade hilsner

Lars

hey rubi

skal nok sende lidt billeder til dig, eller du kan da lige smutte forbi og se den, du bor jo i Randers lige som jeg. den står oppe i nordbyen :)

mv

mike
Hej Mike

Ahhh.. du bor også i Randers. Ja så vil jeg sgi da gerne forbi og se den en aften.

Mange glade hilsner

Lars

Der er yderligere 433 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også